Kávu mají Češi rádi hlavně kvůli její chuti. Nejraději si ji vychutnají v prostředí domova
Téměř polovina internetových Čechů si kávu dopřeje několikrát denně (49 %), častěji to uvádí dotazovaní starší 35 let. S odstupem pak pětina pije kávu jednou denně. 11 % respondentů si dá kávu několikrát za týden, vedle toho zhruba podobný počet uvádí, že kávu nepije vůbec (10 %). Obě tyto možnosti jsou příhodnější pro mladší skupiny dotazovaných ve věku 15-34 let.
Češi, kteří pijí kávu, si tento nápoj dopřávají převážně kvůli chuti (63 %), 43 % respondentů si pak kávu dává na povzbuzení, nebo když se potřebují soustředit – to uvádí spíše mladší respondenti mezi 15–34 lety. Někteří si ji dávají ze zvyku (42 %) – pro tuto možnost se vyslovili více muži – nebo mají pití tohoto nápoje spojeno s psychickou pohodou a relaxováním (42 %), což je naopak příhodnější pro ženy.
Češi si nejraději vychutnají svou oblíbenou kávu doma (60 %), uvedla to více než polovina dotázaných a jedná se spíše o kávičkáře ve věku 45 let a více. Zhruba čtvrtina pak pije kávu nejčastěji v práci nebo ve škole (26 %), jen malé procento pak pije kávu nejčastěji při posezení v kavárně či restauraci (6 %) nebo na návštěvě (5 %).
Z jednotlivých druhů pijí čeští kávičkáři nejvíce kávu zrnkovou bez ohledu na způsob přípravy (66 %). Zhruba polovina dotazovaných pak také pije kávu instatní (53 %), kterou pijí o něco více ženy a dotazovaní starší 35 let. Již mnohem méně pak někteří respondenti holdují instantním kávovým směsím, jako je cappuccino v prášku a podobně (17 %), což platí spíše pro mladé dotazované do 35 let.
Respondenti, kteří pijí zrnkovou kávu, si z tohoto druhu nejraději připravují takzvaného turka (34 %). Dalším oblíbeným nápojem ze zrnkové kávy je espresso (24 %), méně pak také caffé latte (11 %) a cappuccino (10 %). Pro tureckou kávu se vyslovili spíše muži, naopak ostatní uvedené kávové nápoje deklarovaly spíše ženy.
Milovníci kávy kupují dané zboží pro domácí spotřebu obvykle v supermarketu (75 %), s velkým odstupem pak také v místních obchodech (20 %). Pouze desetina dotazovaných nakupuje kávu ve specializovaných obchodech (10 %), s tímto tvrzením se ztotožňují převážně lidé z Prahy a Středočeského kraje.
Dle monitoringu reklamy Nielsen Admosphere v segmentu kávy umístila v posledním roce reklamu v nejvyšší ceníkové hodnotě značka JACOBS, dosáhla 183 milionů. Pro tuto značku to zároveň znamená vzrůst o 36 % oproti stejnému období v předchozím roce. Reklamu v druhé nejvyšší ceně, 120 milionů, měla v období září 2018 – srpen 2019 značka Nescafé (s 4% nárůstem) a třetí se umístila značka L‘Or s reklamou v hodnotě 106 milionů (19% pokles).
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Public Relations | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Jakub Fulín | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | Jakub.Fulin@admosphere.cz