Pomlázku nemá rádo 79 % žen – působí bolest, modřiny a ponížení
Přestože jsou Velikonoce svátkem křesťanského světa, do kostela se letos chystá pouze 9 % dotázaných. Češi budou prodloužený víkend, který začne už Velkým pátkem, trávit zejména setkáváním s rodinou nebo přáteli.
Velikonoční výzdobě domova i barvení vajíček se budou věnovat víc ženy. Kraslice podle výzkumu vyrábí 53 % žen a pouze čtvrtina mužů. Ve dvou pětinách domácností se budou připravovat tradiční jídla, jako jsou beránci, mazance nebo jidáše.
„Polovina českých mužů tvrdí, že umí uplést pomlázku, a je zajímavé, že jak na to ví i 29 % Češek,“ říká analytik NMS Market Research Rudolf Dymák. „Omladit“ dívky a ženy pomlázkou se letos chystá 34 % mužů a na koledu jich půjde 15 %. Chytají se zejména mladší generace do 45 let. Ne všichni ale koledníky vítají. Každému bez rozdílu otvírá 30 % domácností a dvě pětiny do dveří pustí a odmění pouze ty, které znají.
Polévání vodou není v Česku tak populární jako na například na Slovensku, tuto tradici výrazněji udržuje pouze 11 % obyvatel Moravskoslezského kraje.
Vůbec nijak se letos Velikonoce nechystá slavit čtvrtina dotázaných.
Problematická pomlázka a alkohol
Podle průzkumu má zvyk šlehání pomlázkou rádo 45 % mužů, ale mezi ženami je to pouze 21 %. „Polovina pak uvádí, že šlehání sice rády nemají, ale vnímají ho jako tradici, kterou dodržují,“ doplňuje analytik NMS Market Research Rudolf Dymák. Čtvrtina mužů a 30 % žen se tomuto zvyku vyhýbá úplně.
K nízké oblibě české velikonoční tradice mezi ženami přispívá, že 45 % z nich při pomlázce zažilo bolest, 27 % mělo modřiny nebo jiné stopy na kůži a 18 % zažilo pocit bezmoci nebo ponížení. Jak bolest, tak pocit bezmoci nebo ponížení spojené se šleháním pomlázkou uvádějí mnohem častěji mladší ženy a dívky.
Pouze pětina žen nemá podle průzkumu s pomlázkou žádné negativní zkušenosti a každá dvacátá ji má dokonce spojenou s radostí nebo zábavou.
Jako největší problém českých Velikonoc nicméně vidí 29 % populace alkohol a opilé koledníky. Násilí na ženách nebo agresi uvedlo jako negativum pouze 8 % populace. Dvě pětiny (41 %) vnímají oslavy Velikonoc v Česku jako tradici bez zásadních negativních průvodních jevů.
Sběr dat probíhal 10.–16. března 2022 v prostředí Českého národního panelu. Průzkumu se zúčastnilo 1 354 osob, reprezentativní vzorek online populace České republiky ve věku nad 15 let.
Kontakt: Rudolf Dymák, NMS Market Research – rudolf.dymak@nms.cz, +420 602 611 162.