Agentury > Články agentury

Články agentury

18. 11. 2024 – STEM/MARK a.s.
Dva celosvětově dominující provozovatelé platebních karet převládají i u Čechů, téměř žádný Čech (<1 %) nemá od své banky jinou kartu než Visa nebo Mastercard. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace také ukázalo, že Čechům na výběru typu karty nesejde. Banky jim je navíc přiřazují většinou automaticky.
11. 11. 2024 – STEM/MARK a.s.
Pomalu se blíží Black Friday, při kterém můžeme ušetřit spoustu peněz nákupem zlevněného zboží. Asi nejvíce jsou propagovány nabídky elektroniky. Národní data společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace ukazují, že většina nákupů elektroniky probíhá přes e-shopy. Českému trhu vévodí Alza a Datart.
04. 11. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že třetina Čechů uvažovala nebo uvažuje o pořízení zbrojního průkazu na ochranu zdraví a majetku, aby zajistila nebo zvýšila svou bezpečnost. Většina lidí, kteří takový průkaz vlastní, nosí aspoň někdy zbraň u sebe.
30. 10. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že pohled generací na sebe samotné se do velké míry kryje s tím, jak je vidí ostatní. Ve všech generacích převažují lidé, kteří vidí na ostatních jak pozitiva, tak negativa. Generace Y a Z dovedou ostatní víc pochválit. Konkrétní charakteristiky a důvody k pochvale či kritice se dozvíte níže.
23. 10. 2024 – STEM/MARK a.s.
Za necelé dva týdny se uskuteční americké prezidentské volby, které se zájmem sleduje v podstatě celý svět. Výzkum agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace ukázal, že většina Čechů fandí Kamale Harrisové. Její vítězství si přeje dvakrát více dotázaných než vítězství Donalda Trumpa. Ani jeden však lidem není vysloveně sympatický a jedná se spíše o hledání menšího zla.
15. 10. 2024 – STEM/MARK a.s.
Na dovolenou se nejezdí jen do hotelů, téměř polovina Čechů má zkušenost s krátkodobými pronájmy. Co na to ale Češi jako sousedé, když se takový host ubytuje u nich v domě, nebo na doslech od jejich oken? Omezili by proto tyto krátkodobé pronájmy? A jakým způsobem? To vše zjistila výzkumná agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace.
10. 10. 2024 – STEM/MARK a.s.
Úroky na spořicích účtech klesají, a tak se čím dál více lidí poohlíží po možnosti investování. Národní data společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace ukazují, že nejoblíbenější variantou investic jsou podílové či investiční fondy. Investují častěji muži, obyvatelé velkých měst a lidé, kteří se řadí do vyšší společenské třídy.
26. 09. 2024 – STEM/MARK a.s.
Vodík by mohl v budoucnu najít své široké uplatnění v mnoha různých odvětvích, ale jeho využívání je zatím v plenkách. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace ukázalo, že většině lidí dává smysl do rozvoje této technologie investovat, ovšem někteří mají pochybnosti o bezpečnosti. I přesto se většina přiklání k jeho potenciální výrobě v Česku před dovozem ze zahraničí. Celkově jsou ale Češi o vodíku málo informovaní.
25. 09. 2024 – STEM/MARK a.s.
Nedostatečná kontrola a nízká osvěta: polovina české populace se v případě požáru bojí paniky, téměř čtyři pětiny nikdy nepoužily hasicí přístroj — jedny z hlavních zjištění nedávného průzkumu agentury STEM/MARK, který ověřoval připravenost, znalosti i obavy Čechů ohledně požární bezpečnosti.
23. 09. 2024 – STEM/MARK a.s.
Dne 11. září 2024 se stává ředitelem výzkumné agentury STEM/MARK Tomáš Rychecký. Ve funkci nahradil Jana Tučka, který agenturu řídil více než 20 let.
05. 09. 2024 – STEM/MARK a.s.
„Rozdělená česká společnost“ je častým komentářem v souvislosti s volebními výsledky. Národní data společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace ukazují, že volební preference jsou navíc velmi úzce provázané s jinými aspekty každodenního života, například mediální konzumací, trávením volného času či financemi. Voliči současné vládní koalice se obecně vyznačují aktivnějším životním stylem.
03. 09. 2024 – STEM/MARK a.s.
Senátní volby dlouhodobě českou veřejnost příliš nezajímají. Druhého kola se většinou účastní méně než 1/5 oprávněných voličů. Aktuální šetření výzkumné agentury STEM/MARK ukázalo, že v některých obvodech v Praze, kde obhajují své mandáty bývalí prezidentští kandidáti, by letos druhé kolo ani nemuselo být potřeba. Tomu by chtěli zabránit jejich vyzývatelé. V Praze 12 například lidé za největšího Fischerova soupeře považují protivládního Borise Šťastného.
19. 08. 2024 – STEM/MARK a.s.
Česko by si mělo ponechat déle v provozu uhelné elektrárny. Takový vzkaz vyslali účastníci průzkumu veřejného mínění agentury STEM/MARK, který se zaměřil na vnímání plánovaného útlumu těžby uhlí a změn v energetice. Zatímco polovina lidí vnímá uhlí jako energetický zdroj pozitivně, 3 z 10 negativně.
15. 07. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že lidé by si přáli zpřísnit právní úpravu pro nabývání a držení střelné zbraně a současné podmínky pro získání zbrojního průkazu považují za příliš snadné. Veřejnost by si také přála zavedení evidence držitelů střelných zbraní. Celkově jsou ale Češi ve vztahu ke zbraním vcelku liberální.
10. 07. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že Češi možná málo čtou. A pak také, že chlapi jsou na sex a ženy na romantiku. Že vás to nepřekvapuje? No, nás také ne. Milan Kundera se na to ale ústy jedné ze svých literárních postav ptal, tak jsme mu to (pravda, poněkud opožděně) probádali.
04. 07. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že více než čtvrtina zaměstnanců má šéfa, který diskriminuje zaměstnance. Ačkoli diskriminaci v odměňování potvrzuje skoro pětina zaměstnanců, většina zaměstnanců nechce platy kolegů ani nadřízených znát. S nepříjemným chováním ze strany nadřízeného se setkává desetina zaměstnanců.
18. 06. 2024 – STEM/MARK a.s.
Šetření výzkumné agentury STEM/MARK ukázalo, že si lidé nyní více všímají rozšiřující se nabídky rostlinných jídel připomínající maso než v roce 2019 (47 %). V některých řetězcích fast food ho ale zatím vyzkoušela necelá čtvrtina.
11. 06. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK zjistila, že názory veřejnosti na elektroauta jsou spojené s řadou obav, nicméně lidé uznávají i jejich pozitivní přínosy. Cena těchto vozů se musí významně snížit, aby si je lidé víc kupovali.
05. 06. 2024 – STEM/MARK a.s.
Již tento víkend nás čekají volby do Evropského parlamentu. Většina odborníků se shoduje, že předvolební kampaně jednotlivých stran byly relativně nezáživné, plné prázdných sloganů, ale s docela zajímavými osobnostmi. Výzkum agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace ukázal, že lidi nejvíce oslovila kampaň ANO, naopak u jeho největšího konkurenta SPOLU bylo hodnocení spíše negativní.
20. 05. 2024 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK opět mapuje vývoj znalosti a vnímání kryptoměn. Považují je Češi za výhodnou investici? Vzrostl zájem Čechů o jejich nákup? Podle výsledků výzkumu si kryptoměnu již pořídila necelá desetina populace, přičemž obvyklá investice nepřesáhla 50 tis. Kč. Většina populace nemá o investici do kryptoměn zájem a pokud ano, častou brzdou je pro ně riziko této investice, nedostatek informací i volných financí.
15. 05. 2024 – STEM/MARK a.s.
V reakci na chystané ukotvení nepřijatelnosti tělesných trestů do občanského zákoníku připravila výzkumná agentura STEM/MARK ve spolupráci s Centrem LOCIKA bleskovou sondu. Sonda se v březnu 2024 zaměřila na informační kanály, které rodiče preferují v případě problémů s výchovou dětí a při snaze výchovné prostředky změnit. Cílem také bylo identifikovat nepřijatelné formy trestů z pohledu dnešních rodičů, důvěryhodné zdroje informací a výchovné autority.
10. 05. 2024 – STEM/MARK a.s.
Již dnes vypukne Mistrovství světa v ledním hokeji, které se po devíti letech uskuteční v ČR. Jaký hráč by si měl obléknout český národní hokejový dres? Šetření výzkumné agentury STEM/MARK ukázalo, že třetina lidí by si přála, aby za českou reprezentaci nastoupil Jaromír Jágr. Na ledě by ale podle nich neměl chybět ani David Pastrňák.
09. 05. 2024 – STEM/MARK a.s.
V poslední době se o Taylor Swift mluví jako o někom, kdo nepředstavuje pouhou hudební ikonu, ale celebritu, jež ovlivňuje současný svět. Výzkum agentury STEM/MARK ukázal, že z deseti nejvlivnějších žen současnosti podle Forbes je v Česku nejznámější právě zpěvačka Taylor Swift. Americkou společností mezitím hýbou očekávání, zda hudebnice svým vyjádřením ovlivní prezidentské volby.
06. 05. 2024 – STEM/MARK a.s.
Přestože volby do Evropského parlamentu již téměř klepou na dveře, zájem o ně příliš neroste. Dle výzkumu agentury STEM/MARK by se jich nyní zúčastnilo 37 % Čechů. Častěji by k volebním urnám přišli muži, VŠ vzdělaní a důchodci. Nejznámějšími lídry zůstávají Danuše Nerudová a Lubomír Zaorálek, skokanem měsíce dubna se v tomto ohledu stal Filip Turek.
15. 04. 2024 – STEM/MARK a.s.
Kávu, nebo čaj? My jsme se v rámci tohoto průzkumu zaměřili na pití kávy. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ČR ve věku 18 až 64 let ukázalo, že polovina fanoušků kávy má s pitím či s přípravou kávy spojený nějaký rituál. Necelá polovina uživatelů kávy navíc tvrdí, že sleduje, jaký druh kávy pije.
09. 04. 2024 – STEM/MARK a.s.
Za necelé dva měsíce nás čekají volby do Evropského parlamentu. Aktuální výzkum agentury STEM/MARK přisuzuje pohodlné vítězství hnutí ANO. Pětiprocentní hranici nutnou pro zisk mandátů může překročit 7 kandidujících uskupení. Nejznámějšími lídry jsou Nerudová a Zaorálek.
08. 04. 2024 – STEM/MARK a.s.
Bez spánku se nikdo z nás neobejde, a proto jsme se v tomto šetření zaměřili právě na něj, a především na jeho kvalitu. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ČR ve věku 18-64 let ukázalo, že zhruba 7 z 10 lidí má nebo v minulosti mělo problémy se spánkem. Téměř polovina z nich ale přitom tyto potíže nijak neřeší či neřešila.
07. 03. 2024 – STEM/MARK a.s.
V Senátu České republiky sice tzv. Istanbulskou úmluvu senátoři neschválili, podle šetření výzkumné agentury STEM/MARK by ale většina lidí byla pro její realizaci, a to i přesto, že přesně neví, o čem Istanbulská úmluva pojednává. Průzkum proběhl mezi obyvateli ČR ve věku 18 let a více a ukázal, že 3/4 internetové populace souhlasí s tím, aby tato úmluva týkající se prevence a ochrany genderově podmíněného násilí v ČR platila.
22. 02. 2024 – STEM/MARK a.s.
Přes počáteční potíže se systémem elektronických přihlášek na střední školy tomuto způsobu přihlašování většina lidí fandí. Jak zjistil výzkum agentury STEM/MARK, základní parametry přijímacího řízení tak, jak je nastolila novela školského zákona, jsou většinou internetové populace od 18 let považovány za správně nastavené. Důležité je, aby nový systém fungoval.
19. 02. 2024 – STEM/MARK a.s.
Biatlonový šampionát, který proběhl v Novém Městě na Moravě, sklidil mnoho pozitivních ohlasů a těšil se opravdu velkému zájmu široké veřejnosti. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace ukázalo, že se o něj zajímaly až dvě pětiny Čechů.
15. 02. 2024 – STEM/MARK a.s.
Samoobslužné pokladny jsou v dnešní době součástí téměř každého supermarketu či hypermarketu. Některé obchodní řetězce v zahraničí ale začaly svůj postoj k samoobslužným pokladnám přehodnocovat a z obchodů je postupně odstraňovat.
24. 01. 2024 – STEM/MARK a.s.
V minulosti si spousta Čechů dávala novoroční předsevzetí přestat kouřit. Doba ale pokročila a proměnila se též naše osobní přání. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace ukázalo, že se předsevzetí do roku 2024 týkají zejména hubnutí, pohybu a celkově zdravého životního stylu. Podíl lidí, kteří si nějaké konkrétní novoroční předsevzetí dali, je však pouze 21 %. Častěji se jedná o mladší věkové skupiny.
18. 01. 2024 – STEM/MARK a.s.
Korespondenční volbě je nakloněna téměř polovina Čechů. Téměř pětině to je naopak jedno a nepovažují tak pravděpodobně téma za důležité.
07. 12. 2023 – STEM/MARK a.s.
Petr Pavel je ve všech dotazovaných ohledech hodnocen lépe než předchozí prezident Miloš Zeman.
02. 11. 2023 – STEM/MARK a.s.
V noci na neděli 29. října došlo v Česku ke změně letního času na zimní. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ve věku 15–64 let ukázalo, že střídání letního a zimního času většině Čechů vadí a nejraději by ho zrušili. To platí zejména u lidí nad 45 let. V této skupině se pro zrušení vyslovilo více než 80 %, v celé populaci pak 67 %. Nejednotné názory ovšem panují v otázce, zda zavést celoročně pouze zimní nebo letní čas, každému vyhovuje něco jiného.
31. 10. 2023 – STEM/MARK a.s.
Aktuální voliči hodnotí vládu průměrně trojkou, ti bývalí pak horší čtyřkou. Nejlépe je hodnocena činnost Pirátů a Starostů a nezávislých.
22. 09. 2023 – STEM/MARK a.s.
Strana SMER-SD vedie v prieskume volebných preferencií a ani keby mali opýtaní k dispozícii dva hlasy, neohrozilo by to jej prvenstvo. Stratila by však viacero mandátov v parlamente, čo by jej mohlo sťažiť vytvorenie koalície. Možnosť hlasovať za dve strany by naopak pomohla Demokratom, ktorí by sa takto dostali do Národnej rady. Vychádza to z analýzy organizácie Institut H21, pre ktorú realizovala prieskum agentúra STEM/MARK na reprezentatívnej vzorke 1 061 respondentov.
11. 09. 2023 – STEM/MARK a.s.
Srpnový výzkum agentury STEM/MARK zjišťoval postoj české veřejnosti ke kosmickému průmyslu a vesmírným technologiím. Celým výzkumem se prolíná relativně nízká míra informovanosti populace o vesmíru. Ačkoli vesmírné technologie jsou pro nadpoloviční většinu dotázaných atraktivní téma, nedostatek informací se ukazuje jako hlavní překážka pro pochopení problematiky.
14. 08. 2023 – STEM/MARK a.s.
Investovat by se mělo především do zdravotnictví, vzdělávání a dopravní infrastruktury.
18. 07. 2023 – STEM/MARK a.s.
Novelu EZ umožňující sdílení energií zaznamenala pouze čtvrtina populace. Přes 40 % se ale s problematikou již setkalo. Zájem sdílet elektřinu deklarují 3 ze 4 vlastníků výrobních zdrojů a pro více než polovinu populace, která nemá vlastní zdroj, je atraktivní komunitní energii odebírat. Tři hlavní, vládou uváděné výhody komunitní energetiky, bezpečnost, snížení nákladů a ekologii vnímá jako zásadní 7 z 8 respondentů.
17. 07. 2023 – STEM/MARK a.s.
Ženy se více obávají následků způsobených nadměrným sluněním, proto více pečují o svou kůži, 85 % žen používá opalovací přípravky.
19. 05. 2023 – STEM/MARK a.s.
Alespoň částečně s ozdravným plánem souhlasí téměř třetina populace. Většina uznává, že je v rámci veřejných financí potřeba šetřit.
13. 04. 2023 – STEM/MARK a.s.
Situace v jednotlivých krajích je odlišná. V Plzeňském znají hejtmana jen 2 lidé z 10. Nejznámější je naopak primátor Prahy Svoboda. Z hejtmanů pak Půta a Kuba.
11. 04. 2023 – STEM/MARK a.s.
Každý den přináší nové poznatky k velmi praktickému využití umělé inteligence a jednou z oblastí jsou chatboti. Mnoho činností, které dosud vykonávali jen lidé, může chatbot dělat rychle, levně, neúnavně a dokonce správně. Jsme na to připraveni? V aktuálním šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ČR ve věku 18-64 let jsme se zeptali na to, jak lidé chatboty vnímají a jaké změny očekávají.
28. 02. 2023 – STEM/MARK a.s.
Ministerstvo školství přišlo v nedávné době s návrhem nahradit v 1. až 3. třídě základních škol známky slovním hodnocením. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli nad 18 let ovšem ukázalo, že o něj většina Čechů nestojí. Zaběhlý systém známkování lidem přijde přehlednější, objektivnější a více motivující. Slovní hodnocení by upřednostnilo 39 % oslovených. Spatřují v něm hlavně potenciál individuálního přístupu a méně stresu u dětí.
22. 02. 2023 – STEM/MARK a.s.
I více než pětina voličů Andreje Babiše si myslí, že Petr Pavel bude dobrým prezidentem.
28. 01. 2023 – STEM/MARK a.s.
Výzkumné agentury STEM/MARK a STEM realizovaly pro TV Prima stejně jako v prvním kole volební predikci, jejímž cílem bylo odhadnout konečné výsledky souboje mezi Petrem Pavlem a Andrejem Babišem hned zkraje sčítání.
16. 01. 2023 – STEM/MARK a.s.
Výzkumné agentury STEM/MARK a STEM realizovaly pro TV Prima exkluzivní volební predikci, jejímž cílem bylo odhadnout konečné výsledky o hodinu dříve, než budou sečteny všechny hlasy.
03. 01. 2023 – STEM/MARK a.s.
Kandidáti by si měli stát za svým a neodstupovat ve prospěch jiného či jiných. Téměř pětina voličů ještě není rozhodnuta, komu dá svůj hlas. Oblasti přínosu kandidátů se dělí mezi tři dosavadní favority.
23. 11. 2022 – STEM/MARK a.s.
Kolik procent Čechů trpí obezitou či depresemi? Kolik lidí vlastní zbrojní průkaz nebo pracuje na pozici státního úředníka? Jaký je u nás podíl katolíků? Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ve věku 18–64 let ukázalo, že máme o české populaci velmi zkreslené představy. Zastoupení různých skupin obyvatelstva zpravidla výrazně nadhodnocujeme.
21. 11. 2022 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK ve spolupráci s European National Panels od začátku války na Ukrajině v únoru 2022 mapuje názory obyvatel zemí V4 a Bulharska na rozsah a formy pomoci.
21. 10. 2022 – STEM/MARK a.s.
Do budoucího prezidenta si projektujeme spoustu ideálů - kontinuálně oslabuje požadavek na politickou zkušenost a intelekt.
30. 06. 2022 – STEM/MARK a.s.
Se začátkem války na Ukrajině se zvedla obrovská vlna solidarity ze strany občanů České republiky. Jak dlouho jim toto nadšení vydrželo? Jak se vyvíjel jejich názor na pomoc Ukrajině a jejich osobní zapojení? Je Česká republika v názoru na konflikt na Ukrajině po pár měsících polarizovaná nebo se společnost většinově shoduje?
24. 06. 2022 – STEM/MARK a.s.
Představa o budoucím prezidentovi (prezidentce) se nemění - morální autorita, reprezentativní vystupování, nezávislost či respekt v zahraničí.
22. 04. 2022 – STEM/MARK a.s.
S pojmem „non-fungible tokens“ se setkala téměř polovina osob do 30 let, mezi 60letými a staršími bychom ale hledali nadšence marně. Obecně je znalost mezi Čechy nízká a s touto stále poměrně novou technologií se pojí spíš nejistota. Z průzkumu agentury STEM/MARK také vyplynulo, že řada lidí v NFTs nevidí skutečnou hodnotu.
21. 04. 2022 – STEM/MARK a.s.
Auto je bezpochyby nejužívanějším dopravním prostředkem. Denně nebo několikrát týdně jej využívá 65 % dotázaných, buď jako řidič nebo spolujezdec. Autem častěji jezdí obyvatelé menších obcí do 5 tis. obyvatel.
29. 03. 2022 – STEM/MARK a.s.
Mediální gramotnost se stala často skloňovaným tématem českého veřejného prostoru. Je to kompetence pro život ve 21. století. Na zadání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání uskutečnila katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky Univerzity Palackého v Olomouci (UP) spolu s výzkumnou agenturou STEM/MARK celorepublikový výzkum, který právě mediální gramotnost v Česku mapuje. Jaká je úroveň mediální gramotnosti? V jakých oblastech chybí lidem znalosti či dovednosti nejčastěji? Které skupiny jsou nejvíce „ohrožené“?
25. 03. 2022 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK po roce opět mapuje vývoj znalosti a vnímání kryptoměn. Považují je Češi za výhodnou investici v době současné vysoké inflace? A jak s nimi nakládají? Hodnota Bitcoinu vzrostla za posledních 5 let o stovky procent. Vzrostl i zájem Čechů si ho pořídit?
23. 03. 2022 – STEM/MARK a.s.
Charakterová představa o budoucím prezidentovi (prezidentce) je stálá a dlouhodobě ji charakterizují atributy jako morální autorita, reprezentativní vystupování, nezávislost či respekt v zahraničí. Budoucí prezident by měl být prozápadní realista.
17. 03. 2022 – STEM/MARK a.s.
Nedávno skončila výzva k měsíční abstinenci Suchej únor. Z výsledků průzkumu agentury STEM/MARK vyplývá, že o této kampani byla široká veřejnost informovaná, nicméně účast byla poměrně malá. „Pozitivní účinky krátkodobé abstinence vnímá velká část dospělé internetové populace, ale k její realizaci přikročí jen málo z nás “ říká Zuzana Švalbová ze STEM/MARK.
09. 03. 2022 – STEM/MARK a.s.
Obrovská solidarita s válečnými uprchlíky dokazuje, že nejsme xenofobní národ. Každý třetí Čech je ochoten poskytnout azyl u sebe doma.
09. 02. 2022 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK se po čtyřech letech rozhodla ověřit, zda dochází k vývoji v tom, jak Češi třídí odpad, nebo zda se proměňují bariéry, které v třídění odpadu brání. Zajímal nás také postoj Čechů k zálohám na PET či plechové lahve. Jak se po letech změnilo naše přemýšlení o tom, jak svou činností ovlivňujeme životní prostředí?
05. 11. 2021 – STEM/MARK a.s.
Téměř polovina voličů nebyla ještě měsíc před volbami pevně rozhodnuta, komu dají svůj hlas.
03. 11. 2021 – STEM/MARK a.s.
Charakterová představa o budoucím prezidentovi (prezidentce) je stálá a dlouhodobě ji charakterizují atributy jako morální autorita, reprezentativní vystupování, nezávislost a respekt v zahraničí. Budoucí prezident by měl být prozápadní realista.
23. 09. 2021 – STEM/MARK a.s.
National Pandemic Alarm, který již od 16. března 2020 v pěti evropských zemích monitoruje aktuální postoje a nálady společnosti s ohledem na probíhající pandemii koronaviru, momentálně obsahuje výsledky ze sběru dat 14. – 20. září 2021.
22. 06. 2021 – STEM/MARK a.s.
Agentura AdHackers dokončila spolu se STEM/MARK a Newton Media rozsáhlou analýzu o aktuálních náladách v české společnosti během pandemie koronaviru. Studie kombinuje analýzu klasických a sociálních médií s kvantitativním průzkumem. Analýza médií pokrývá období od února 2020 do dubna 2021, zatímco sběr dat v kvantitativním šetření probíhal v druhé polovině května 2021.
23. 04. 2021 – STEM/MARK a.s.
Charakterová představa o budoucím prezidentovi (prezidentce) je stálá a dlouhodobě se příliš nemění. Prezidentský ideál však v některých ohledech tvoří neslučitelné vlastnosti.
11. 03. 2021 – STEM/MARK a.s.
Hodnota bitcoinu v poslední době opět láme rekordy. Dalšího růstu bitcoin dosáhl poté, kdy automobilka Tesla nakoupila tuto kryptoměnu v hodnotě 1,5 miliardy dolarů. Na aktuální názory Čechů ohledně kryptoměn a jejich zkušenost s nimi se ptala agentura STEM/MARK, která výzkum na podobné téma uskutečnila již v roce 2018. Nejznámější kryptoměnou je jednoznačně bitcoin, praktická zkušenost s investováním do kryptoměn je ale mezi Čechy stále poměrně malá.
10. 02. 2021 – STEM/MARK a.s.
Většina populace zaznamenala rozhodnutí o zrušení části volebního zákona. Zrušení aditivní klauzule společnost polarizuje. Zrušení (úpravu) přepočtu hlasů na mandáty podle D'Hondtova dělitele v kombinaci s různou velikostí krajů pak podporuje většina.
27. 01. 2021 – STEM/MARK a.s.
„Lidé by měli utrácet jen peníze, které již mají, a neměli by se spoléhat na budoucí příjmy“. S tímto názorem souhlasí přibližně 4 z 5 Čechů, tedy alespoň podle šetření výzkumné agentury STEM/MARK pro CNN Prima NEWS. Názory české populace na půjčování a dluhy se v mnoha ohledech liší zejména v závislosti na věku. Mladí lidé řeší například možné potíže se splácením výrazně méně než senioři.
16. 11. 2020 – STEM/MARK a.s.
Pořadí v hodnocení polistopadových prezidentů: 1) Václav Havel, 2) Václav Klaus, 3) Miloš Zeman. U Václava Havla panuje shoda více než poloviny lidí. Rozdíly mezi jednotlivými sociodemografickými skupinami se po roce zúžily. A u kterých skupin mají majoritu naši prezidenti?
26. 10. 2020 – STEM/MARK a.s.
Charakterová představa o budoucím prezidentovi (prezidentce) je stálá a dlouhodobě se příliš nemění. Prezidentský ideál však v některých ohledech tvoří neslučitelné vlastnosti. Budoucí prezident by se měl kvalifikovat ziskem 50 tisíc podpisů občanů bez ohledu na politické nominace.
20. 10. 2020 – STEM/MARK a.s.
European National Panels pokračuje v projektu, který mapuje současnou situaci
16. 10. 2020 – STEM/MARK a.s.
Počet Čechů nakažených nemocí covid-19 velmi rychle narůstá, stejně jako i počet obětí. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ve věku 18–64 let ovšem ukázalo, že k případné možnosti očkování jsme naopak čím dál skeptičtější. Ochotu nechat se očkovat deklarovalo jen 34 % dotázaných, což je o 8 procentních bodů méně, než v zářijovém průzkumu. Potenciální vakcíně lidé stále nedůvěřují. Zásadní roli bude zřejmě hrát země jejího původu.
16. 10. 2020 – STEM/MARK a.s.
V říjnové orientační sondě agentury STEM/MARK na téma vnímání COVIDu-19, která probíhala těsně před zavedením zpřísňujících opatření, se ukázalo, že aplikaci eRouška si do svého chytrého telefonu stáhla zhruba pětina dotázaných. Podle většiny respondentů chytrá karanténa nefunguje.
25. 09. 2020 – STEM/MARK a.s.
Vědci po celém světě se již několik měsíců snaží vyvinout vakcínu proti onemocnění covid-19. Šetření výzkumné agentury STEM/MARK mezi obyvateli ve věku 18–64 let však ukázalo, že o případné očkování v současnosti není ze strany české veřejnosti příliš velký zájem. Lidé zatím nemají důvěru v její účinnost a bezpečnost. Při nutnosti platit si vakcínu z vlastních prostředků jsou ochotní podstoupit očkování dokonce jen tři z deseti Čechů.
24. 09. 2020 – STEM/MARK a.s.
European National Panels pokračuje v projektu, který mapuje současnou situaci.
17. 09. 2020 – STEM/MARK a.s.
Zájem o říjnové volby do zastupitelstev krajů a do Senátu je poměrně velký, ať už navzdory současné epidemiologické situaci, nebo právě kvůli ní. Ta má vliv na rozhodování o účasti ve volbách u přibližně čtvrtiny dotázaných. Šetření agentury STEM/MARK mezi potenciálními voliči v ekonomicky aktivním věku (18-64 let) také ukázalo, že většina lidí si nepřeje odklad voleb.
09. 09. 2020 – STEM/MARK a.s.
S rouškovným pro seniory souhlasí více než polovina lidí. Senioři ale nepatří mezi nejvíce zasaženou skupinu pandemickou krizí. 6 z 10 dotázaných považuje rouškové za populismus.
03. 06. 2020 – STEM/MARK a.s.
Kulturní akce jejich návštěvníkům během epidemie chyběly a mnozí se již navracejí do kin a do divadel. Zdrženlivější jsou Češi k masovým akcím. Zejména demonstrace by většina z nich povolila nejdříve až po prázdninách, kdežto sportovní utkání by si v normálním režimu uměla přes prázdniny představit většina dotázaných. Šetření agentury STEM/MARK mezi 505 obyvateli České republiky ve věku 15 až 64 let ukázalo, že mladí lidé do 30 let by masové akce uvolňovali rychleji než starší občané, více než polovina z nich by pak ráda toto léto navštívila hudební festival.
06. 05. 2020 – STEM/MARK a.s.
Představa o budoucím prezidentovi je prozatím stálá a za půl roku se příliš neproměnila. Voliči by se již s budoucími kandidáty a kandidátkami začali rádi seznamovat. Budoucí prezident by měl získat 50 tisíc podpisů občanů bez ohledu na politické nominace. Lidé by od kandidáta uvítali seznámení s jeho zdravotním stavem. Pravomoci a roli prezidenta by jinak příliš neměnili. Polovina lidí stále nemá favorita. Preference tak budou určitě proměnlivé. To vše zjišťoval exkluzivní průzkum agentury STEM/MARK.
28. 04. 2020 – STEM/MARK a.s.
Celkem 96 % Čechů se snaží různými způsoby chránit životní prostředí a více než 70 % preferuje třídění a následnou recyklaci před spalováním odpadů a skládkováním. Omezení skládkování je podle 89 % respondentů jedním z důležitých nástrojů pro zlepšení kvality životního prostředí. Z průzkumu veřejného mínění provedeného agenturou STEM/MARK dále vyplývá, že Češi nesouhlasí se zvyšováním poplatku za odpady.
22. 04. 2020 – STEM/MARK a.s.
V úterý 21. dubna prezentoval na Radiu Z Jan Tuček, ředitel agentury STEM/MARK a jednatel Českého národního panelu, výsledky nejnovější vlny projektu National Pandemic Alarm.
22. 11. 2019 – STEM/MARK a.s.
Pořadí v hodnocení prezidentů: 1) Václav Havel, 2) Václav Klaus, 3) Miloš Zeman. U Václava Havla panuje shoda více než poloviny lidí. Pozitivně je Miloš Zeman hodnocen za využívání pravomocí a zájem o problémy občanů. Negativněji za vystupování na veřejnosti a za způsob, jakým řeší politické spory.
14. 11. 2019 – STEM/MARK a.s.
Ideální budoucí prezident: zkušený politik, ale v kandidatuře nestraník, s průbojnou povahou
29. 10. 2019 – STEM/MARK a.s.
Tři filozofické fakulty - Univerzity Hradec Králové, Ostravské Univerzity a Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem spojily své síly a nechaly si zpracovat sociologický výzkum, jehož cílem bylo zjistit, jaká je pozice absolventů humanitních a společenskovědních oborů na pracovním trhu. Ze sociologického šetření, které prováděla agentura STEM/MARK, vyplývá, že o tyto pracovníky je na trhu práce zájem.
26. 08. 2019 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK se po dvou letech rozhodla ověřit, jak Češi vnímají a konzumují národní nápoj a jeden z českých symbolů - pivo. Pozornost byla věnována otázkám, zda a jak se změnila míra konzumace piva, co je důležité při výběru piva, jak se posunulo vnímání znalosti a obliby značek piva, ale také zda je upřednostňováno pivo v plechu, plastu či skle.
30. 04. 2019 – STEM/MARK a.s.
Jak Češi nahlíží na vývoj tzv. Brexitu? Odejde podle nich Velká Británie z Evropské unie s dohodou nebo bez dohody? Je možný i jiný scénář? Je Brexit výhodný nebo nevýhodný pro zúčastněné aktéry? A jak se Češi staví k teoretickému „Czexitu“? Na tyto otázky hledal odpovědi aktuální průzkum výzkumné agentury STEM/MARK.
15. 04. 2019 – STEM/MARK a.s.
Při nákupu vajec se posuzuje převážně cena, země původu a způsob chovu slepic. Jakou důležitost sehrávají jednotlivé faktory, naznačuje výzkum agentury STEM/MARK. Ukazuje se, že bychom rádi kupovali vejce od slepic českých a chovaných v přijatelných podmínkách, postaveni tváří v tvář reálné nabídce v obchodě to však často dopadá jinak.
09. 04. 2019 – STEM/MARK a.s.
Téma cirkusů je v současné době na veřejnosti často probíráno. Stále se vedou diskuze o tom, zda v cirkusech dochází k drezúře zvířat, nebo k jejich týrání. V souvislosti s chystanou novelou zákona o ochraně zvířat nabírají tyto debaty ještě na intenzitě. Agentura STEM/MARK se proto zaměřila na to, jaký postoj zaujímají Češi k vystupování a drezúře zvířat v cirkusech. Mělo by být vystupování zvířat v cirkusech zakázáno?
06. 02. 2019 – STEM/MARK a.s.
V posledních dnech se mnoho řidičů potýkalo s přívalem sněhu na silnicích. Agentura STEM/MARK v rámci svého výzkumu zjistila, že se většina řidičů při jízdě po sněhové pokrývce spoléhá především na zimní pneumatiky. V závislosti na typu vozidla pak řidiči využívají také sněhové řetězy či pohon na čtyři kola.
07. 01. 2019 – STEM/MARK a.s.
Výzkumná agentura STEM/MARK se po dvou letech rozhodla ověřit, zda dochází k vývoji v tom, jak Češi třídí odpad, nebo zda se posouvají bariéry, které v třídění odpadu brání. Zajímal nás i postoj Čechů k bezobalovým potravinám. Jak se po dvou letech změnilo naše přemýšlení o tom, jak svou činností ovlivňujeme životní prostředí?
10. 12. 2018 – STEM/MARK a.s.
V posledních letech se ve veřejném prostoru hojně skloňovalo téma mediální gramotnosti a mediálního vzdělávání obecně. Výzkumná agentura STEM/MARK se proto ve spolupráci s Českou televizí rozhodla realizovat unikátní plošný průzkum, které mapuje úroveň mediální gramotnosti české populace. Jaká je úroveň mediální gramotnosti v Česku? Které skupiny jsou nejvíce ohrožené? A v jakých oblastech chybí lidem nejčastěji znalosti?
26. 06. 2018 – STEM/MARK a.s.
Jaké jsou důvody pro změnu zaměstnání? Jak hodnotí čeští zaměstnanci péči ze strany zaměstnavatelů a jejich požadavky? Jakým způsobem hledají nové zaměstnání? A jak vyhodnocují pracovní inzeráty? Na tyto a další otázky odpovídá série zaměstnaneckých průzkumů agentury STEM/MARK ve spolupráci se společností Sofidea z jara letošního roku.
26. 04. 2018 – STEM/MARK a.s.
Budou Piráti černým koněm komunálních voleb v Praze?
19. 04. 2018 – STEM/MARK a.s.
Na konci května vstoupí v platnost obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. Tato nová legislativa harmonizuje a upřesňuje pravidla nakládání s osobními údaji v celé Evropské Unii.
09. 03. 2018 – STEM/MARK a.s.
Praha, 22. února 2018 Jen 15 % Čechů si umí porovnat cenu energií, které odebírá, a pouze necelá třetina lidí vnímá proces změny dodavatele energií jako příležitost pro finanční úsporu. Nízká energetická gramotnost limituje i schopnost snižovat náklady – např. prostřednictvím snižování spotřeby energie či nákupem úsporných spotřebičů. Vyplývá to ze studie Energetická gramotnost populace ČR, kterou zpracovala agentura STEM/MARK za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu.
09. 01. 2018 – STEM/MARK a.s.
V posledních letech se zvyšuje počet žádostí o zbrojní průkazy. Kvůli tomu v srpnu minulého roku vešla v platnost novela zákona o zbraních, která upravuje a zpřesňuje průběh zkoušky a především podmínky pro získání zbrojního průkazu.
08. 01. 2018 – STEM/MARK a.s.
Případný postupující protikandidát stávajícího prezidenta může vyhrát: Přestože volební výzkum STEM/MARK nezkoumá klasické volební preference, ale spíše podporu a sympatie k jednotlivým kandidátům, indikují názory respondentů možný vývoj prezidentských voleb.
03. 01. 2018 – STEM/MARK a.s.
Jaké jsou nejvíce populární barvy? Kterou barvu preferují mladí a kterou zase starší lidé? A jak je to s oblibou barev z hlediska pohlaví? Právě na tyto otázky hledala odpovědi v dlouhodobém reprezentativním průzkumu agentura STEM/MARK.
14. 12. 2017 – STEM/MARK a.s.
Znalost a podpora méně známých kandidátů nadále roste: Podle prosincových dat společnosti STEM/MARK nadále roste povědomí o méně známých kandidátech (Vratislav Kulhánek, Pavel Fischer či Marek Hilšer). Značný podíl na tom mohou mít především časté televizní debaty z posledních týdnů, kde kandidáti představují své názory a postoje.
22. 11. 2017 – STEM/MARK a.s.
Zájem o prezidentské kandidáty v čase postupně roste: Podle aktuálních dat společnosti STEM/MARK zájem o prezidentské kandidáty a prezidentskou volbu v posledních dnech stoupá. Povědomí o méně známých kandidátech (Vratislav Kulhánek, Marek Hilšer či Pavel Fischer) se zvyšuje, patrně i vlivem jejich širšího zapojení do veřejné diskuse i aktivnější marketingové aktivity, kterým se s blížícím termínem voleb začínají týmy kandidátů věnovat.
14. 11. 2017 – STEM/MARK a.s.
Preferujeme domácí, nebo zahraniční značky? Jak se stavíme k převzetí českých značek zahraničními investory? Jsou původně české značky po takové akvizici nadále vnímány jako české? Co vlastně určuje, že značka je česká? Právě na tyto otázky hledala odpovědi v říjnovém reprezentativním výzkumu agentura STEM/MARK.
02. 11. 2017 – STEM/MARK a.s.
Prezidentské volby přitahují pozornost: O to, kdo se bude ucházet o přízeň voličů v nadcházejících prezidentských volbách, se aktuálně zajímají čtyři pětiny oprávněných voličů.
21. 10. 2017 – STEM/MARK a.s.
Výzkumné agentury STEM/MARK a STEM realizovaly pro TV Nova exkluzivní volební projekci, jejímž cílem byla průběžně zpřesňovaná předpověď volebních výsledků na základě přicházejících výsledků prvních sčítacích okrsků.