Čerstvě namleto > Výzkum: Češi zhodnotili (ne)výhody elektromobilů a hybridních aut

Automobilovým inzerentem č. 1 je od začátku roku Hyundai

Co si Češi aktivní online myslí o autech na elektrický a hybridní pohon, o nichž se v poslední době tolik mluví? Zeptali jsme se ve výzkumu, který Nielsen Admosphere realizovala ve spolupráci se serverem Mediaguru. Výsledky pak doplňují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, dle kterých je v letošním roce nejsilnějším inzerentem v kategorii automobilů zatím Hyundai.

Šetření proběhlo metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.

Respondenti z řad české internetové populace se nejprve zamýšleli nad tím, jaké výhody a nevýhody podle nich mají elektromobily, tedy auta na elektrický pohon. Nejčastěji zmiňovaná je nižší hlučnost motoru, kterou uvedlo 60 % respondentů starších 18 let. Na druhém místě je ekologičtější provoz (53 %). 5 z 10 respondentů považuje za plus elektromobilů bezplatné parkování v určitých placených zónách a také dálnice zdarma.

Naopak nejčastěji zmiňovanou nevýhodou elektromobilů je jejich vysoká cena. Uvedlo ji 74 % respondentů starších 18 let. Na druhém místě je omezený dojezd (72 %). Přes dvě třetiny respondentů považují za nevýhody elektromobilů omezenou dostupnost dobíjecích stanic a také délku dobíjení.

Výhody u hybridních automobilů, tedy automobilů kombinujících naftový/benzínový a elektrický typ pohonu, jsou podle dotázaných ve výzkumu poněkud jiné než u elektromobilů. Jejich největší plus spatřují respondenti v ekologičtějším provozu (35 %), na druhém místě ve schopnosti rychlého zrychlení (34 %) a dále v nižších nákladech na provoz a údržbu (29 %).

Naopak nevýhodou číslo jedna je – stejně jako u elektromobilů – vysoká cena, kterou zmínila polovina dotázaných. Necelá čtvrtina vnímá jako mínus také omezenou nabídku těchto aut a 18 % zmiňuje jako nevýhodu omezenou dostupnost dobíjecích stanic.

A jak jsme na tom v Česku s vlastnictvím aut? Alespoň jedno má 7 z 10 Čechů, přičemž 56 % má jedno auto, 13 % pak více než jedno.

Auta v reklamě

Na oblast automobilů jsme se blíže podívali také v monitoringu reklamy Ad Intel, který Nielsen Admosphere realizuje. Výsledky za sedm měsíců roku 2022 komentuje Key Account Manager Bianka Smejkalová: „Reklamu v nejvyšší hodnotě letos zatím umístila značka Hyundai. Vyjádřeno v hrubých investicích, tedy ceníkových cenách*, dosáhla více než 265 milionů korun. Objem reklamy KIA se blížil 220 milionům korun a inzerce Volkswagenu měla dle ceníků hodnotu více než 198 milionů korun. Pětici největších inzerentů v oblasti firemních značek pak prozatím uzavírají značky Toyota a Škoda. V minulých letech se přitom Škoda umisťovala v segmentu automobilů na vrcholu žebříčku firemních značek, tedy i před značkou Hyundai.“

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).


Kontakt: 

Tisková zpráva: Výzkum: Češi zhodnotili (ne)výhody elektromobilů a hybridních aut