Udržitelnost v módě nám je blízká, neštítíme se ale ani čínských obchodů s „fast fashion“
Zdá se tak, že udržitelnost v oblasti módy není Čechům cizí a naopak se nad ní zamýšlí. Zároveň se však přibližně každý čtvrtý Čech přiznává k tomu, že občas nakoupí kousek oblečení, který téměř nenosí, a zhruba polovina nakupuje alespoň někdy oděvy v čínských online obchodech.
Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.
Kde nakupujeme oblečení a jak často?
Na otázku, kde respondenti nakupují oblečení, jsme se tentokrát zaměřili detailněji než jen v rámci kamenných/internetových obchodů (tento pohled jsme prezentovali v minulé zprávě). Výsledky ukazují, že módu v e-shopech, kde se nachází výběr z mnoha značek (např. Zalando, Zoot, About You, Answear…), nakupuje alespoň jednou za půl roku a častěji 28 % respondentů, kteří nakupují online. Téměř čtvrtina však v těchto obchodech nenakupuje nikdy.
Na internetových obchodních portálech a sociálních sítích (např. Vinted, Facebook Marketplace…) nakupuje oblečení alespoň jednou za půl roku 17 % respondentů z těch, kteří nakupují online; jen 3 % alespoň jednou měsíčně.
V secondhandu s oblečením nakupuje alespoň jednou za půl roku 18 % z těch, kteří někdy nakupují oblečení v kamenných obchodech. 43 % oslovených Čechů nakupujících v kamenných obchodech však uvedlo, že v secondhandu nenakupuje nikdy. V buticích s autorskou módou nakupuje jednou za půl roku a častěji 6 % respondentů nakupujících v kamenných obchodech, 62 % těchto respondentů do butiku s módou pro nějaký kousek oblečení nikdy nezavítá.
V posledních letech stále častěji slyšíme o udržitelnosti, a to ve velké míře právě v souvislosti s nákupem oblečení a tzv. rychlou módou. Ptali jsme se proto také na čínské internetové obchody, které patří mezi výrazné symboly fast fashion a masové oděvní produkce (např. Shein, Wish…). V těchto e-shopech nakupuje oděvy alespoň jednou za půl roku 14 % respondentů nakupujících oblečení online, více než třetina těchto respondentů zde nakupuje oděvy méně často a polovina těchto respondentů zde nenakupuje nikdy.
Preference a postoje při nákupu oblečení
Jak již bylo zmíněno, otázka udržitelnosti je v současné době velkým tématem. Chtěli jsme tak prostřednictvím tohoto průzkumu nahlédnout i do postojů, které respondenti ve vztahu k nákupu oblečení zastávají. Účastníkům byly proto předloženy výroky, u kterých měli odpovědět, do jaké míry je (ne)vystihují.
Skoro dvě třetiny dotázaných Čechů nakupujících alespoň někdy oblečení se například zcela či spíše identifikují s výrokem, že při nákupu oblečení vždy přemýšlí, jestli oblečení vynosí a zda vydrží. Více než polovina nakupujících (58 %) také tvrdí, že preferuje kvalitu před kvantitou a 31 % se hlásí k tomu, že nakupuje modely, které jsou nadčasové. Asi 28 % respondentů upřednostňuje při nákupu oblečení z přírodních a recyklovaných materiálů.
28 % se dále úplně či aspoň částečně ztotožňuje s výrokem, že upřednostňují při nákupu oblečení značky, které dbají na udržitelnost. Naopak zhruba 37 % z nich uvedlo, že je tento výrok spíše či vůbec nevystihuje. Módní značky, které dbají na udržitelnost, při nákupu oblečení preferuje přibližně každá třetí žena a každý pátý muž.
Zhruba 17 % respondentů vystihuje výrok, že preferují nákup těch kousků oblečení, u kterých je garantováno, že byly vyrobeny ekologicky s co nejnižším dopadem na životní prostředí. Z mužů se jedná o 10 % a z žen o 24 %. Výsledky naznačují, že tyto aspekty jsou při nákupu oblečení důležitější také častěji pro mladší respondenty.
19 % Čechů nakupujících alespoň někdy oblečení se snaží držet krok s módními trendy a nakupují to, co se zrovna nosí. S tímto postojem se naopak neztotožňuje zhruba polovina respondentů. Čtvrtina dotázaných se spíše či úplně identifikovala s výrokem, že občas nakoupí kousek oblečení, který téměř nenosí.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@nielsen.com
- Daniela Němcová | Research Manager | ResSOLUTION Group, s.r.o. | tel.: +420 222 717 763 | daniela.nemcova@ressolution.cz