Největším inzerentem kategorie je letos zatím Hasbro
Výzkum realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.
Výsledky doplňují také data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých byla letos zatím největším inzerentem v segmentu stolních, deskových a karetních her firma Hasbro a z produktových značek pak měla největší objem inzerce hra Cluedo.
Hraní deskovek a karetních her je u nás poměrně běžným druhem zábavy: pravidelně, tedy v tomto případě alespoň jednou za měsíc, je hraje 31 % dotázaných. Častěji se jedná o respondenty do 44 let než o ty starší. Méně často si je zahraje 45 % lidí a jen necelá čtvrtina jimi netráví čas vůbec. Kromě přátel (37 %) a partnerů/partnerek (36 %) je obvykle hrajeme například se svými dětmi (31 %) nebo s širší rodinou (27 %).
Asi nepřekvapí, že hráče deskových a karetních her poznáme hlavně podle toho, že je mají doma – i výzkum potvrzuje, že žádnou hru nemají ve své domácnosti pouze 4 % hráčů, kteří si hry zahrají alespoň někdy. Nejčastěji mají hráči mezi dvěma až pěti hrami (53 %).
Nejoblíbenějším typem stolních, deskových a karetních her jsou klasické karetní hry (pod něž lze zařadit např. prší, žolíky, poker, kanastu a podobně), které za své favority označilo 31 % hráčů. Ve věkové kategorii nad 45 let to bylo dokonce 40 %. O druhé místo se dělí klasické deskové hry (šachy, dáma a podobně) a moderní deskové hry (jako Monopoly, Activity atd.) které má shodně nejradši 20 % hráčů, přičemž klasické deskové vedou spíše u starších respondentů a ty moderní spíše u mladších. Až dále za nimi jsou moderní karetní a stolní hry (např. Výbušná koťátka, Uno, Bang!, Dračí doupě, Carcassone apod.) – oba typy označilo shodně 8 % hráčů).
Hry jako vánoční dárek
Pro více než dvě pětiny dotázaných představují společenské hry i vhodný vánoční dárek pro své blízké, tedy alespoň někdy. Nejčastěji je kupují svým dětem (46 %), jiným členům rodiny nebo dětem příbuzných a přátel (oběma shodně 32 %). Konkrétně letos však plánuje deskové, stolní nebo karetní hry koupit o něco méně lidí, a sice 29 % z těch, kteří už je k Vánocům někdy darovali. Toto číslo se ale s blížícími se Vánocemi může měnit, protože 53 % respondentů nebylo v okamžiku dotazování výzkumu rozhodnutých.
Co se týče obvyklých míst nákupu společenských her, vedou internetové obchody, kde hry obecně nakupuje 40 % těch, co je sami alespoň někdy hrají. Druhé místo patří hračkářství (36 %) a třetí hypermarketu či supermarketu (18 %).
Hry v reklamě
V inzerci stolních, deskových a karetních her letos vede značka Hasbro Gaming, pod niž spadají hry jako Monopoly, Twister nebo Cluedo. Mezi lednem a říjnem tohoto roku umístila inzerci v ceníkové hodnotě* přes 17 milionů korun. Albi mělo ve stejném období reklamu v hodnotě necelých 8 milionů korun a Dino necelé 2 miliony korun. Mezi produktovými značkami jsou největšími inzerenty letošního roku zatím Cluedo (Hasbro), Jenga Maker (Hasbro) a Science Objevuj svět! Mláďata (Albi).
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@nielsen.com
- Bianka Smejkalová | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | bianka.smejkalova@nielsen.com