Česká tvorba v TV sledovanosti vítězí nad zahraniční. Před obrazovkami trávíme průměrně 4 hodiny denně
V loňském roce byla sledovanost televize rekordní – dosáhla 4 hodin a 2 minut, což je o více než 20 minut více než před deseti lety. Ano, přispěla k tomu také covidová pandemie, díky níž jsme trávili v letech 2020 a 2021 před obrazovkami více času, ale jak doplňuje Vlasta Roškotová, jednatelka ATO, „svoji nezanedbatelnou roli sehrála i kvalitní a pestrá programová nabídka. Odsledovaná doba potvrzuje fakt, že televize je u nás stále velmi silným médiem.“
Nyní se pojďme blíže zaměřit na samotný obsah českého televizního vysílání. Víte například, jaký je poměr lokální a zahraniční tvorby ve vysílání (v tomto případě vysílání třech největších TV skupin, tedy stanic České televize, Novy a Primy)? Přibližuje Tereza Šimečková, Managing Director Nielsen Admosphere: „Dle dat z projektu měření sledovanosti tvořila místní (česká či československá) tvorba v posledních pěti letech 41 % veškerého vysílání zmíněných TV skupin. Podíl lokálních pořadů na sledovanosti je však dlouhodobě podstatně vyšší, představuje až 60 %.“ O pořady české výroby je tedy ze strany diváků velký zájem. Dokládají to i data sledovanosti České televize, Novy a Primy a jejich nejúspěšnějších seriálů roku 2022: např. nejsledovanější letošní díl seriálu Devadesátky (ČT) měl přes 2,4 milionu diváků starších 15 let, nejúspěšnější epizodu seriálu Policie Modrava (Nova) sledovalo téměř 1,8 milionu diváků a nejsledovanější díl seriálu ZOO (Prima) měl 1,45 milionu diváků.
Když se dále na srovnání lokální a zahraniční tvorby podíváme z pohledu žánrů, vidíme, že například seriály a sitkomy (jakožto žánry s obecně největším podílem na vysílacím času a také největším podílem na sledovanosti) jsou na stanicích třech hlavních TV skupin z 16 % zastoupeny lokální tvorbou. Podíl českých seriálů na celkové sledovanosti je však několikanásobně vyšší, tvoří 45 %. Podobně u filmů, inscenací a činohry, jež mají jako žánry celkově druhý největší podíl na vysílacím času i sledovanosti, má 37% podíl na sledovanosti lokální tvorba. U zábavných pořadů tvoří podíl sledovanosti českých pořadů dokonce 91 % - u nich je však také (na rozdíl od seriálů a filmů) vysoký podíl lokální tvorby daný už v samotném vysílání. Nepřekvapivě téměř 100 % podílu sledovanosti českých pořadů vykazuje zpravodajství, u něhož se zahraniční tvorba vyskytuje na obrazovkách třech hlavních televizních skupin jen v 0,4 % vysílacího času. „Je vidět, že pro české diváky je domácí tvorba dlouhodobě autentická, relevantní a dokáže je přivést k TV obrazovkám,“ komentuje výsledky Petr Miláček, ředitel analýz z TV Prima.
Data o sledovanosti vychází z Projektu crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM). Ten se skládá ze dvou základních částí: 1. PEM TV (televizní části), tedy měření sledovanosti živého i odloženého TV vysílání na televizorech, 2. PEM D (digitální části), tedy měření TV vysílání a dalšího videoobsahu zapojených médií na digitálních zařízeních. Projekt realizuje výzkumná agentura Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@nielsen.com
- Vlasta Roškotová | Jednatelka ATO | Asociace televizních organizací | tel.: +420 222 543 001 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@nielsen.com