Alkohol v době pandemie pijeme nejčastěji doma ve společnosti členů domácnosti, zvýšilo se také procento těch, kteří pijí sami
Březnový výzkum realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere formou online sběru na vzorku 460 respondentů z internetové populace starší 18 let z Českého národního panelu.
Nedávný výzkum Nielsen Admosphere ve spolupráci s kampaní Suchej únor ukázal, že během pandemie lidé konzumují alkohol o něco méně, čemuž nahrálo i nutné omezení sociálních kontaktů a dalších příležitostí k pití alkoholu. „Výsledky aktuálního březnového výzkumu ukazují, že současná vlna pandemických opatření a s ní spojená další omezení kontaktů opět mírně snížila konzumaci alkoholu v méně rizikových skupinách (patrný posun z frekvence 2–4x měsíčně do kategorie 1x měsíčně), zatímco v rizikovějších skupinách, které pijí alkohol několikrát týdně, zůstala konzumace na stejné úrovni jako v únorovém výzkumu,“ komentuje výsledky výzkumů Hana Friedlaenderová, Senior Research & Insights Manager Nielsen Admosphere.
V aktuálním výzkumu jsme se však zejména zaměřili na to, v jakých situacích a v jakém prostředí lidé nejčastěji pili alkohol před pandemií a kde a jak ho pijí během pandemie.
Zatímco před vypuknutím pandemie pili dotázaní dle vlastních slov nejčastěji při posezeních s přáteli a blízkými (58 %) nebo na oslavách či během svátků (54 %), v současnosti logicky vede pití doma ve společnosti partnera, člena rodiny nebo spolubydlícího – uvádí ho 57 % respondentů, tedy o 17 procentních bodů více při srovnání s odpověďmi za období před pandemií. Ve větší míře tak odpovídaly ženy. Druhé místo aktuálně patří oslavám a svátkům, tedy stejně jako před pandemií, avšak toto procento je v současnosti logicky o něco nižší – 45 %. Pití při posezení s přáteli a blízkými se ani v současné době nevzdalo 34 % respondentů, ve větší míře se jedná o mladší ročníky.
Z příležitostí v domácím prostředí pozorujeme nárůst také u pití o samotě, ke kterému se nyní uchylují dvě pětiny lidí, zatímco před pandemií to byla pětina. Tato tendence je obecně (jak před pandemií, tak nyní) příznačnější pro muže a také stoupá spolu s vyšším věkem respondentů. Asi není překvapením, že se k ní zároveň uchylují ve výrazně větší míře silní (rizikoví) konzumenti alkoholu, tedy ti, kteří se napijí vícekrát za týden. V současné situaci také stoupl počet lidí pijících při sledování televize: momentálně jich je mezi konzumenty alkoholu čtvrtina, zatímco před pandemií to bylo 11 %.
Hana Friedlaenderová k výsledkům dále poznamenává: „Slabší konzumenti alkoholu (1–4x měsíčně) mají ve srovnání se silnějšími popíjení alkoholu častěji spojené s nějakou sociální aktivitou, jako je posezení s přáteli nebo blízkými nebo společenská událost typu koncertu, sportovní události a podobně. Oproti tomu silnější konzumenti alkoholu (několikrát týdně) i v době před pandemií častěji popíjeli doma sami.“
Psychické rozpoložení veřejnosti v době pandemie a konzumace alkoholu
Zhruba třetina české (internetové) veřejnosti hodnotí své psychické rozpoložení v době pandemie jako spíše dobré nebo velmi dobré, čtvrtina naopak jako spíše špatné nebo velmi špatné. O něco více než dvě pětiny jsou momentálně v „neutrálním“ rozpoložení, tedy necítí se ani dobře ani špatně. Výsledky výzkumu ukazují, že po psychické stránce pandemie více dopadá na ženy, mladší a střední generaci (18–44 let) a lidi s nižším vzděláním.
Data z výzkumu neukazují jasný vztah mezi psychickou pohodou v době pandemie a konzumací alkoholu. „Zdá se, že největší psychickou pohodu vykazují umírnění konzumenti alkoholu, kteří konzumují alkohol zhruba 2–4x měsíčně. Výsledky naopak naznačují, že okrajové skupiny nekonzumentů i rizikových konzumentů vykazují vyšší podíl lidí s horší psychickou pohodou a naopak nižší podíl lidí, kteří hodnotí svůj aktuální psychický stav jako spíše nebo velice dobrý. Vzhledem k nízkému zastoupení respondentů v okrajových skupinách by však bylo dobré tyto hypotézy ještě podrobněji prozkoumat,“ dodává Hana Friedlaenderová.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Public Relations | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Hana Friedlaenderová | Senior Research & Insights Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | hana.friedlaenderova@admosphere.cz