Výzkumný DJ září a říjen 2018
Na Insight semináři SIMAR Lapis philosophorum: jak proměnit výzkumná šetření ve zlato se zdůrazňovalo, že interní (a externí) popularizaci a uplatnění výstupů výzkumného projektu je třeba plánovat od počátku výzkumného projektu a věnovat výsledkům odpovídající zdroje a čas. U příležitosti semináře vyšla na stránkách SIMAR série článků.
Klientské semináře agentury Ipsos lákají stále více těch, kteří hledají ve výzkumu objektivní podporu pro rozhodování ve svých firmách. Velmi úspěšná byla konference o globálních spotřebitelských trendech, na které vystoupila jako hlavní mluvčí Cristina Craciun, Research Director, Censydiam Institute, Ipsos Belgium, Eva Veisová - Executive Director Ipsos UU a Jakub Malý, Managing Director, Ipsos CZ a Deputy CEO Ipsos Central Europe.
ESOMAR: kongres, nová rada ředitelů a Global Prices Study
Členové mezinárodní asociace ESOMAR volili novou radu. Členové rady nastavují cíle organizace a stanovují strategii pro asociaci na další dvouleté období. Prezidentem rady byl zvolen Joaquim Bretcha a viceprezidentkou Kristin Luck. Celkové výsledky a seznam zvolených členů rady je k dispozici zde.
ESOMAR publikoval Global Prices Study, pravidelnou dvouletou analýzu cen výzkumných projektů. Ceny pro telefonické a osobní dotazování zůstávají stejné, zatímco cena online kvantitativního výzkumu vykázala globálně pokles. ESOMAR konstatuje, že v některých oblastech jsou ceny tak nízké, že se nedají za současného obchodního modelu realizovat.
V Berlíně v září proběhl úspěšný ESOMAR kongres, nabitý debatami o nových technologiích, diskusích o moderních metodách výzkumu a rozvoji výzkumné profese. Nálada je zachycena v tomto videu, program je zde. Prezentace a videonahrávky z kongresu jsou členům ESOMAR k dispozici.
Od 5. listopadu běží Viz-Fest2018, týdenní série webinářů věnovaná efektivnímu sdílení výzkumných výstupů, vizualizaci dat. Vzdělávací aktivita je zdarma a podporuje ji ESOMAR.
Victoria S Bravo napsala pro RWconnect tipy pro práci výzkumníka se startupy. Zajímavé zkušenosti získala díky ESOMAR Research Rally v Barceloně realizované tento říjen; jedná se o jednodenní akci, při které výzkumné týmy řeší startup projekty s jejich realizátory.
Skutečnou hvězdou konference Future of TV byl Nick North, director of audiences BBC. V jeho promyšlené prezentaci podpořené relevantními daty mimo jiné ukázal, že objem sledování je v průběhu let podobný, i když část videoobsahu si může divák více vybírat. 22.10., MediaGuru. O konferenci psali m-journal,. Podle výzkumu ATO realizovaného Nielsen Admosphere Češi stále tráví u televizních obrazovek 3,5 hodiny denně napsal deník. Server MediaGuru dále popsal výsledky digitální sledovanosti a specifikum nárůstu odložené sledovanosti pro určitý typ pořadů.
Co hýbe výzkumným světem
Vláda schválila státní plán, který má z ČR udělat digitální velmoc. Projekt je veden vládním zmocněncem Vladimírem Dzurillou. Koncepce obsahuje i digitální ekonomiku a společnost. Celá koncepce je k dispozici zde. Dokument se zaměřuje na lepší podporu pro výzkumu a vývoj a pomoc oborům s digitální přeměnou nebo třeba podporu umělé inteligence. říjen, lupa.cz
Směrnice o autorském právu ohrozí některé výzkumné aktivity, například v oblasti umělé inteligence. lupa.cz, 1.10. | European Alliance for Research Excellence k tomu vydala stanovisko, které regulátory žádá o férový přístup k výzkumu a podnikání.
Skupině WPP poklesly tržby a do médií se dostala zpráva, že nový ředitel skupiny Mark Reed plánuje prodej Kantar. blesk, 25.10.
Ekonomové přestávají být ve vědeckých bádáních osamělým ostrovem a stále více citují ekonomické a sociální vědy. Naopak na ekonomy nejčastěji odkazují politologové a sociologové. [roklen.cz,1.11.]
Čtenáři ihned si mohli přečíst, že podle Světové banky mají Češi 14. nejlepší lidský kapitál na světě. Jedná se o kombinaci znalostí, dovedností a fyzických a intelektuálních schopností. ihned, 27.10.
Akademie ocenila ceny za mimořádné výsledky ve výzkumu a popularizaci vědy. Mezi oceněnými vědci byl i Jiří V. Outrata z Ústavu teorie informace a automatizace AV ČR za výzkum s názvem Stabilita řešení optimalizačních a ekvilibriálních úloh vzhledem k parametrům. vědavyzkum, 16.10.
Letem výzkumným světem - vybrané veřejné výstupy výzkumných projektů
Téměř polovina Čechů by dala přednost celoročně současnému letnímu času. NMS Market Research | Společnost Data Collect se spolu s Talk Online Panel zúčastnili veletrhu Research & Results. Počet vystavovatelů se oproti loňsku navýšil o 11% a tlak na rychlý sběr dat se navyšuje. | V Nielsen Admosphere zjistili, že Češi využívají cestovní kanceláře, zvláště, pokud jim pomohou ušetřit. V GfK zjistili, že nejoblíbenější tvar těstovin v ČR jsou vřetena. Více aktuálních zpráv o realizovaných výzkumech najdete také na stránkách SIMAR v rubrice Čerstvě namleto.
Široce publikovaná byla analýza českého mediálního trhu realizovaná agenturou Median pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Vyšlo najevo, že 30,8 procent české populace nesleduje zpravodajství vůbec nebo jen minálně. Nejvíce sleduje zpravodajství vzdělaná střední třída, což je cca pětina populace, idnes, 17.10., ihned, MediaGuru
Ipsos pro společnost E.ON zjistil, že polovina Čechů neprovádí každoroční kontrolu kotle. týden, 24.10. Ipsos spolu s T-mobile také zjistil, že téměř polovina mladých se seznamuje online. 21.10. MediaGuru.
V žebříčku Světového ekonomického fóra hodnotící konkurenceschopnost se ČR umístila na 29. místě ze 140 států. Česká manažerská asociace konstatuje, že ČR za patnácti nejvyspělejšími státy stále více zaostává. seznamzprávy, 17.10.
Již 27. vlna exportního průzkumu DHL realizovaná z databáze firem top management vedenou GfK. Názory respondentů odrážejí obavy vyplývající z restrikcí, embarg a sankcí zvláště v souvislosti s vývojem v USA a Rusku, jako problematická oblast se také více než v předešlém období projevují rizika spojená s kurzy měn a nedostatek pracovních sil. businessinfo, 16.10., ceskenoviny
APEK realizoval výzkum, podle kterého narůstá objem nákupů realizovaných pomocí mobilních telefonů. otechnice, 6.11.
Server systemonline uveřejnil zajímavou studii požadavků firem na Business Intelligence softwary. Podle studie je důležitým trendem in-memory, neboli schopnost techniky pracovat s velkými objemy dat v operační paměti, samoobslužná a mobilní business inteligence.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků vyhlásila rok 2019 Rokem digitálního podnikání. Podle průzkumu Ipsos necelá polovina malých a středních firem považuje své schopnosti v této oblasti za dostatečné. cfoworld, 1.11.
Ve výročním výzkumu financování podnikání malých a středních podniků realizovaným agenturou Ipsos se ukázalo, že většina menších podniků a živnostníků nevyužívají alternativního financování a spoléhají na klasické banky. businessinfo, 29.10.
Životní styl
Pouze devět procent Čechů si nijak nepřipomíná dušičky. Menšina, 13 procent, si 2. listopadu zapálí svíčku, ostatní navštíví hroby svých blízkých, přičemž dvě třetiny pojedou na dva či více hřbitovů, zjistila agentura Ipsos pro T-Mobile. týden, 1.11.
Začalo období předvánočních průzkumů, v prvním zachyceném, realizovaném agenturou Ipsos, ze zjistilo, že 70% lidí plánuje utratit za vánoční dárky maximálně 10 000 Kč, nejčastěji za sportovní vybavení, mobilní telefony a elektroniku. Hitem jsou elektrokola a skútry. eurozprávy, 29.10., týden
Nielsen Admosphere zpracovala pro PROFI CREDIT výzkum, ze které ho vyplynulo, že 84% českých domácností vlastní automobil a tři z deseti domácností si na něj půjčilo. automania, 30.10.
STEM/MARK zjistil, že 36% českých řidičů si zvládne přezout zimní pneumatiky svépomocí. techfocus, 28.10. idnes, 2.11.
Začal listopad, měsíc mužských knírků, kterými se připomíná nutnost prevence a léčby rakoviny prostaty. Ipsos realizoval v této souvislosti výzkum o postojích k rakovině. deník, 1.11.
StarDance dominuje sobotním podzimním večerům a udržuje se nad hranicí sledovanosti 1,4 mil diváků. MediaGuru, 28.10
Výzkumy veřejného mínění
STEM/MARK a Median ve spolupráci s Institute for Democracy 21 v říjnových senátních volbách testovali jak by voliči hlasovali v chytrých jednokolových systémech. Bylo zjištěno, že výsledky kandidátů se o mnoho nelišily a tento způsob by ušetřil voličům jednu cestu k volebním urnám. irozhlas, 24.10.
Median realizoval pro Českou televizi výzkum o postojích populace k událostem československých a českých dějin. Vyšlo mimo jiné najevo, že 71 procent respondentů se domnívá, že nebylo správné podvolit se mnichovskému diktátu. echo 24, 21.10. Češi také často hodnotí sebe sama negativněji než populace okolních států. ct24, 27.10.
CVVM v říjnové vlně šetření o důvěře k ústavním institucím zjistilo, že důvěra veřejnosti v prezidenta Zemana klesla na 47 procent, zatímco důvěra ve vládu mírně stoupla. idnes, 6.11.
Podle výzkumu STEM/MARK se zrušením střídání letního a zimního času souhlasí sedm z deseti Čechů a 44% by vyhovovalo, kdyby byl zachován letní čas, pouhé čtvrtině by pak vyhovoval čas zimní. českénoviny, 25.10. Debata, zda preferovat letní či zimní čas probíhá v mnoha evropských zemích a mnohé země k tomu realizujíc výzkumy. idnes, 28.10. Premiér Babiš podporuje zavedení zimního času. aktuálně, 31.10.
Platová diskriminace žen je problém, který se nezmenšuje. V Česku je rozdíl v průměrných příjmech mužů a žen 22 % a je druhý největší v Evropě. S platovou diskriminací se setkala polovina populace, zjistilo šetření Ipsos. 2.11. Rozdíl v platech se prohlubuje i ve veřejném sektoru. českénoviny, 22.10.
V Sociologickém ústavu AV zjišťovali v dotazníkovém šetření pracovní podmínky vědců a vědkyň na českých vysokých školách a výzkumných institucích. Pracovníci si mimo jiné stěžují na přepracovanost a tlak na publikační činnost. vedavyzkum, 6.9.
Říjnový volební model agentury Median nepotvrdil pozici ODS, která posílila v nedávných komunálních a senátních volbách. aktualne, 2.11. | Model Kantar pro Českou televizi vykázal pokles 2,5 procentního bodu pro ANO a další ztrátu pro ČSSD. | Model CVVM nezaznamenal pokles ANO a vykázal navýšení pro ODS. 2. l1., idnes [Poznámka: data pro tyto průzkumy byla sbírána v různých obdobích během října, do volebních preferencí však mohlo významně promluvit to, zda data byla sbírána převážně před probíhajícím volbami, nebo po volbách.]