Výběrové kousky > Výzkumný DJ leden - únor 2020

Výzkumný DJ 1. leden - 29. únor 2020 - novinky ze světa výzkumu trhu, veřejného mínění a datové analytiky

Zprávy a informace, které publikovala česká a zahraniční online média o výzkumném trhu, průzkumech veřejného mínění a datové analytice v lednu a únoru 2020.

V lednu se konala valná hromada SIMAR, diskutovaly se další kroky iniciativy PRO výzkum, plánovaná soutěž pro mladé výzkumníky Research Got Talent a kvalita výzkumných šetření. Více informací naleznete zde.


Finance

Podle společnosti Wustenrot je v ČR bytová krize, bydlení se zdražuje a je méně dostupné; ve výzkumu realizovaném agenturou Ipsos se  42% lidí chce stěhovat. 1.3. novinky.cz  

Ve výzkumu realizovaném NMS pro Hypoteční banku se zjistilo, že většině mladých lidí chybí úspory pro poskytnutí hypotéky, vlastní bydlení si letos plánuje pořídit až tři sta tisíc z nich.

Agentura SC&C pro Českou bankovní asociaci zjistila, že se 13% dlužníků chová rizikově při splácení úvěru, přičemž před rokem to bylo 20%. 4.3. měšec.cz

STEM/MARK pro Air Bank zjistil, že 10% Čechů změnilo v loňském roce banku, nejčastěji lidé odcházeli od České spořitelny a Komerční banky. 4.3. měšec.cz


Retail

Incomind, nová agentura Tomáše Drtiny, spočítala růst obratu obchodních center na 7% a GfK ze studie Mall Shopping zjistolo, že 60% zákazníků je ochotno dojíždět do ideálního centra až 30 minut. Tyto a jiné informace byly prezentovány na Retail Summitu 2020. 25.2. MediaGuru. a další článek MediaGuru.

Agentuře Datamar ve výzkumu vývoje on-trade (restaurace, hospody) vyšlo, že v průměru rostly tržby a zvyšovaly se ceny, nejvíce pak u lihovin. 26.2. Mediář

Nielsen Admoshpere zjistila, že nejznámější minerálka je Mattoni. 5.2. mediar.cz a přibližně 6 procent Čechů se loni zúčastnilo akce Suchej únor. 28.2. denik.cz

Spotřebitelé během epidemie věnují větší pozornost výběru zboží podle ceny. Některé nákupy také odloží (např. TV, bílé zboží). Posílí také nákupy online. 24.2. blog.gfk.com

Rostou ceny českých průmyslových výrobců, zvláště elektřina, plyn a pára, dále potravinářská výroba, stavební práce a tržní služby. 24.2. fxstreet.cz


Doprava

Společnost Škoda vysvětluje, že při vývoji nových Simply Clever řešení vychází mimo jiné z výzkumu spokojenosti stávajících zákazníků. 26.2. Škodastoryboard

STEM/MARK pro Cleverlance zjistil, že největší výhoda elektromobilů je ekologický provoz a nevýhoda vysoká pořizovací cena. 27.2. autoroad.cz, hybrid.cz

Až 40 % lidí přiznalo, že jezdí v autě bez pásu, zjistil STEM/MARK. Riskují tím zdraví, pokutu  a krácení odškodnění v případě nehody, konstatuje zadavatel výzkumu, společnost Vindicia. 15.2. irozhlas.cz

Nejčastější letecká destinace v Evropě je pro Čechy Londýn, Barcelona a Paříž. Pro Kiwi.com to zjistil STEM/MARK. 19.2. českénoviny.cz


Média

V 37. vlně dlouhodobé studie Češi a reklama se ukazuje, že více lidí přiznává, že je reklama při nákupu ovlivňuje. Reklama nejvíce obtěžuje na komerčních televizích a internetu. 20.2. mediaguru.cz

Podle posledních dat Radioprojektu (realizují agentury Median a STEM/MARK) Impuls udržel své prvenství v poslechovosti a Radiožurnál posiluje. 5.2. mediar.cz

V druhém pololetí 2019 si Mafra udržela největší zásah na trhu novin a časopisů, druhé CNC dotahuje, ukazala další vlna výzkumu čtenosti Mediaprojekt. 12.2. mediaguru.cz


O regulátorech

Evropská komise v bílé knize představila budoucnost rozvoje umělé inteligence, důvěryhodných technologií a naznačila východiska pro jednotný trh s daty. Komise plánuje v letošním roce předložit akt o digitálních službách a zvažovat kroky v kybernetické bezpečnosti. Do 19.5. probíhá veřejná konzultace ohledně Bílé knihy o umělé inteligenci a shromažďuje se zpětná vazba ke strategii pro data. 19.2. ec.europa.eu, více i zde.

Novela zákona o kapitálovém trhu schválená sněmovnou v listopadu 2019 zavádí povinnost nahrávat telefonické hovory mezi finančními poradci a jejich klienty. Senát novelu vrátil do sněmovny s návrhem, že toto plošné nahrávání zruší. Ipsos pro ČSAF realizoval výzkum, který ukazuje, že by takové nahrávání vadilo 78% respondentům. 2.3. Opojištění.cz

Na Slovensku, kde se rozšířilo moratorium na předvolební výzkumy, realizovali předvolební průzkum veřejného mínění, který byl těm, kteří na něj přispěli, rozeslán e-mailem. Výstupy také rozsáhle publikovala česká média. Paulína Tabery vysvětlila, proč moratorium na předvolební výzkumy je k ničemu. 18.2, dvojka.rozhlas.cz. SIMAR a ESOMAR se k problematice vyjadřoval již loni.


Vše se mění a rozvíjí

GreenBook Research Industry Trends Report právě publikovala další report o stavu výzkumného oboru, s daty za 3. a 4. čtvrtletí 2019. greenbook.org Vyšlo najevo, že neurověda se uplatňuje v praxi třikrát rychleji, než je průměr růstu ostatních nových trendů. greenbook.org.

MHMP, ČVUT, UK a AV založili spolek prg.ai, který má z Prahy udělat centrum umělé inteligence. Národní strategie umělé inteligence vznikla v polovině roku 2019. Czechinvest k tomu vyvinul mapu. Nejčastějším užitím se podle průzkumu Svazu průmyslu stane strojové učení a analýzy dat. 24.2. Svět průmyslu.cz. Vzdělávání v AI by mělo, podle vzoru z Finska, zahrnout vysoké a střední školství, sociologové si na škole zatím takový předmět vybrat nemohou. 1.2. aktuálně.cz

Harvard Business Review přinesl článek s analýzou pořadí zemí podle podmínek pro rozvoj „datové ekonomiky“.  Tým autorů vysvětluje, že vliv má objem dat, jejich užití, dostupnost a komplexita dat. V kombinaci těchto čtyř ukazatelů je ČR na pěkném desátém místě, v čele je USA, UK a Čína. 24.1. hbr.org

Inspirativní rozhovor s Ericem Schmidtem přinesla konference BLINK organizovaná McKinsey v Londýně. Mimo jiné Schmidt říká, že nevyhraje ten, kdo má nejvíce dat, ale ten, který má nejlepší tým, který ta data dokáže analyzovat. Únor, mckinsey.com

Server roklen24 přinesl rozhovor s českým absolventem oboru ekonometrie v Nizozemí, který nyní pracuje pro ACM – The Netherlands Authority for Consumers and Markets. 25.2.

Prahu čeká největší evropská startupová akce, Startup World Cup & Summit. O 500 000 dolarů, cenu pro vítěze, se utká 30 nejlepších startupů. 24.2. vedavyzkum.cz

Vědci v Dánsku a UK prováděli v rámci výzkumu stěry kapot vozů, aby zjistili počet hmyzu v krajině. Zjistilo se, že za dvacet let se počet snížil až o 80%. 13.2. wave.rozhlas.cz

Internetový magazín Research Design přinesl zajímavou diskusi o výběru respondentů do skupinových diskusí, ve které rozebírá vliv míry odlišnosti respondentů ve skupině. Únor, researchdesignreview.com

7. března proběhla konference New Media Inspiration, zaměřila na metriky, analýzy zjištěných dat a mediální plánování. Na konferenci byly zastoupeny agentury Median a Nielsen Admosphere.

Společnost Euromonitor International publikovala svých deset globálních spotřebitelských trendů. První tři jsou Beyond Human (ochota tolerovat umělou inteligenci), Catch Me in Seconds (čas, který jsou spotřebitelé ochotni věnovat značkám, je opravdu malinký) a Frictionles Mobility (dopravní alternativy). Únor, Researchworld

Gartner pojmenoval pět trendů, které v současné době sleduje. Je jím 1. Senzory a mobilita, 2. Zlepšování lidských schopností, 3. Postklasická výpočetní a telekomunikační infrastruktura, 4. Digitální ekosystémy a 5. Pokročilá umělá inteligence a analytika. 24.2. cfoworld.cz


Výzkum pro společnost, veřejné mínění a předvolební výzkumy

Agentura pro sociální začleňování provedla analýzu, podle které by zajištění domova pro 1 000 lidí přineslo státu čtvrt miliardy ročně. MMR ústy ministryně Dostálové sdělilo ČTK, že zákon o dostupném bydlení se do sněmovních voleb na podzim 2021 nestihne projednat. 26.2.

Sociolog Daniel Prokop vydal kninu Slepé skvrny a novináři napsali pochvalné recenze. 7.2. ihned.cz

14. ledna proběhlo na Sociologickém ústavu AV ČR setkání pamětníků realizace výzkumu z listopadu 1989 k aktuální politické situaci. simar.cz

Insittut sociální práce představil svou studii, ve které se ukázalo, že sedm z deseti Čechů chce dožít doma. Projekt Žít doma chce posílit domácí pečovatelské služby. 6.2. idnes.cz, deník.cz, ihned.cz

Agentura Median v exklusivním průzkumu pro ČRo zjistila, že dvě třetiny Čechů si přeje, aby země spolupracovala s Tchaj-wanem a ekonomická spolupráce s Čínou pokračovala, ale ne za cenu politických podmínek. 17.2. irozhlas.cz

Další výzkum Medianu ukázal, že 70 procent Čechů považuje ombudsmana za důležitého. 8.2. irozhlas.cz,

Postoje ke změnám klimatu a snižování emisí zkoumal společně STEM a STEM/MARK. 3.3., ihned.cz, týden.cz

Některé důvody pro rozdíly ve výsledcích lednového volebního modelu CVVM, Kantar, STEM a Median rozebírá článek v lidovky.cz. Je citováno spektrum relevantních odborníků, informace však nejsou ucelené.  20.2. lidovky.cz Podobné téma je také 18.2. v e15.cz.

Neutrální a podrobná interpretace výstupů předvolebních výzkumů je vlastní např. serveru ČT, viz lednový model Medianu, 18.2. ct24.ceskatelevize.cz.

Tipování výsledků slovenských voleb v sázce vyhrál těsně Daniel Prokop nad Ondřejem Veisem. V následné diskusi se ukázalo, že ještě blíže byl pan Sirový. (viz příslušná FB a Twitter diskuse).


Zvednuté obočí

Zjistilo se, že Avast prodával dešifrovatelná data o svých uživatelích a firmě klesly akcie. 29.1. lidovky.cz. Anticenu Velký bratr obdržely BIS, Avast a PRE, za sledování, nahrávání a prodej osobních dat. Cenu uděluje nezisková organizace Iuridicum Remedium. 4.3., ct24.cz

Na Internet Advertising Conference probíhala diskuse v dokonalém kruhu. Účastníci se například shodli, že online reklama musí vyřešit otázku cílení reklamních kampaní a další rozvoj crossmediálních měření vyžaduje finanční podporu a politickou shodu napříč zúčastněnými subjekty. 17.2. mediaguru

Vyhledávání klíčových slov a z něj odvozených podílů vyhledavačů na českém trhu analyzovala společnost Marketing Miner. Data poskytly přímo společnosti Seznam a Google bez externí kontroly, nejedná se tedy o výzkum, za který jej autor článku považuje. 3.3. MediaGuru

APEK,  Asociace pro elektronickou komunikaci, odvozuje svůj 13% podíl na celkových maloobchodních prodejích z údajů poskytovaných ČSÚ a bez popsané metodiky je porovnává s informacemi o růstu trhu v e-commerce. 24.2. e15 a apek.cz