Výběrové kousky > Výzkumný DJ květen 2018

Výzkumný DJ květen 2018

Výzkumný DJ SIMAR - články a informace o výzkumu trhu a veřejného mínění publikované v českých a zahraničních médiích v květnu a počátkem června 2018

Květnový DJ

 

Vzdělávací aktivity

Česká marketingová společnost vyhlásila výsledky 13. ročníku Marketéra roku 2017. Velkého modrého delfína, hlavní cenu soutěže, si odnesla Karolína Topolová, Mototechna Group za revitalizaci značky Mototechna a vybudování nového segmentu zánovních automobilů. Výkoná ředitelka SIMAR Hana Huntová předala zvláštní cenu prezidia ČMS panu Petru Paksimu z J.A.P., 17. května, simar.cz, cms-cma.cz

15. května proběhl seminář učitelů marketingu ČMS, který řešil otázky vývoje marketingu, komunikace a výuky na VŠ. Na semináři vystoupil Luboš Rezler z Kantar Millward Brown a Martin Volek z Ipsos. cms-cma.cz

Na ESOMAR Shopper Experience Summit 6. června vystoupila Lindsay Cowan, která vysvětlovala, že 70% rozhodnutí o nákupu jsou udělána před vstupem do obchodu a pro dnešní marketing je třeba lépe porozumět offline a online klíčovým bodům spotřebitelského rozhodování, které jsou specifické pro každou kategorii a skupinu spotřebitelů. RWConnect.

Blue Events organizuje 13. května konferenci Retail in detail, která se zabývá tématem efektivních promocí, program konference se však více věnuje digitálním nástrojům jistých společností pro analýzu věrnosti. MediaGuru

30. května proběhl Communication Summit, na kterém mimo jiné vystoupila Jana Šmejcová s Kantar Millward Brown se zamyšlením nad dlouhodobým a krátkodobým efektem komunikace.Výkonná ředitelka SIMAR Hana Huntová se účastnila zajímavé diskuse o měření komunikačního efektu. communication summit

Legislativa, státní podpora a různé

V květnu vstoupila v platnost nová legislativa GDPR a firmy rozeslaly mnoho e-mailů svým uživatelům. V RW Connect vyšel článek, který na základě sdělení respondentů z kvalitativního výzkumu radí, že firmy by měly mít jasná, stručná a lidská pravidla, soustředit se na klíčové informace o ochraně osobních údajů, ujistit lidi o bezpečnosti jejich dat a být otevření a transparentní o tom, jak jsou data používána a co z toho bude člověk mít. RWConnect, 7. května

Šest státních institucí, které podporují české podnikatele, vytvořilo Tým Česko. Společná komplexní podpora by měla pomoci podnikatelům v lepší orientaci ve službách jednotlivých organizací a snáze tak získat přístup k veřejné podpoře pro malé a střední podniky. Měla by tak vzniknout ucelená nabídka pro podporu podnikání a exportu. roklen24.cz, tým-česko.cz, 1. června

Evropská komise navrhuje pro nové rozpočtové období (2021-27) do vědy, výzkumu a inovací investice ve výši 100 miliard eur. Vedle nového programu Horizon Europe byla také navržena Evropská rada pro inovace, která by měla slibným novým technologiím umožnit dostat se z laboratoří a uplatnit se na trhu. Týden, České noviny, 7. května

Rada pro konkurenceschopnost organizovala jednání na úrovni ministrů členských zemí, při pracovním obědě se diskutovala podpora umělé inteligence a nedávno uveřejněné iniciativy k podpoře digitálního trhu a sdělení Evropské komise k umělé inteligenci. Viz Digital single market na serveru Evropské komise, vládní iniciativa Digiczech a Ministerstvo průmyslu a obchodu a Euroskop.

O významu digitální ekonomiky napsali článek v týdeníku euro.cz a Institut pro politiku a společnost zorganizoval ve spolupráci s Google veřejnou debatu s názvem „AI.cz – umělá inteligence jako příležitost pro českou a evropskou ekonomiku“. Shrnutí závěrů ze setkání je zde.

Z průzkumu mezi stovkou mladých firem vyplynulo, že 29% českých startupů získává prostředky z crowdfundigových platforem. Dvě třetiny začínajících firem přicházejí s nehmotnými službami, především softwarem. Firmy si často nedostatečně zmapují trh a přicházejí jen s drobným vylepšením již existujících řešení. e15.cz, 5. června

Vyšel GRIT report Q1-2 2018, pravidelný report globálních trendů ve výzkumu trhu. Společnost Kantar byla zvolena mezinárodní komunitou výzkumníků nejinovativnějším dodavatelem výzkumných řešení. Neinovativnějším zadavatelem je Unilever. 

AKA uveřejnila průměrný růst hodinových sazeb v oboru reklamních agentur. Po loňském vykázaném 20% růstu je letošní hodnota 4,5% při růstu průměrných mezd v oboru o 7,4%, zdražují hlavně dříve podhodnocené exekutivní práce. mediář.cz, 6. června

Podle AKA a Nielsen Admosphere se také odhaduje, že investice do marketingové komunikace v letošním roce navýší o 5,3%. MediaGuru, 30. května. A monitorované mediální investice do dubna letošního roku tomu nasvědčují. MediaGuru.

2. června slavilo ATO spolu s realizátorem peoplemetrového měření televizní sledovanosti Nielsen Admosphere Den peoplemetrů. Rozšířené měření od ledna monitoruje nově také aktuální a odloženou sledovanost obsahu šířeného pomocí internetu na počítačích, mobilech či tabletech a prostřednictvím platformy HbbTV. SIMAR, 2.června

Výkonným ředitelem Českého národního panelu se stal Zdenko Ružbacký. MediaGuru, SIMAR. Antropoložka Libuše Paterová se v Nielsen Admosphere zaměří na kvalitativní výzkum, MediaGuru.

Výzkum veřejného mínění

RWConnect publikoval komentář k velmi podrobné zprávě z pracovní skupiny Sněmovny lordů ve Velké Británii, která se zabývala výzkumy veřejného mínění a domnělými chybami v předpovědi volebních výsledků. Komise publikovala rozsáhlou zprávu, která mimo jiné nedoporučila omezit publikaci výzkumů před volbami. Report také volá po školení novinářů, které tyto výzkumy používají a jasnější technické informace o realizaci výzkumných projektů a spolehlivosti publikovaných výsledků.

Důvěra v EU stoupla podle dubnového šetření Kantar Public v 26 z 28 členských zemí a podpora myšlence Evropské unie je nejvyšší od roku 1983. V celé EU ale také stoupá podpora antisystémových stran. respekt.cz, 24. května 

Článek v blesk.cz se snaží udělat senzaci z informace, že vnímání postojů občanů k Evropské Unii řeší výzkumný projekt PLATO, a poukazují na to, že realizace výzkumného projektu je placená. Vědci zkoumají reakce EU na finanční krizi a legitimitu EU mezi občany členských států EU.

Dubnový volební model Agentury Median detekoval více než 30% podporu ANO. Posílila by také ODS. 11. května, irozhlas.cz, respekt.cz. Dubnová studie agentury Kantar realizovaná pro Českou televizi hlásí 30,5% pro ANO a další pokles preferencí ČSSD. Pavel Ranocha uvedl, že se voliči přelívají mezi ANO, ČSSD a KSČM. lidovky.cz, info.cz, ceskatelevize.cz. Právě publikovaný květnový model hlásí pokles preferencí ANO a nárůst ODS. Výzkum také mapuje postoje občanů k řešení problémů se sestavováním vlády, 10. června, českátelevize.cz, českénoviny.cz

Agentura Median ve spolupráci s datovým týmem irozhlas.cz uveřejnila interaktivní segmentaci voličů, na které si veřejnost může otestovat zda jsou materialisté, skuteční křesťané, nebo třeba obranáři. K testu vyšel i rozsáhlý komentář.

Nové výzkumné techniky a postupy: roboti a AI

Nový robot z Boston Dynamics se umí pohybovat v členitém prostředí. Získal jméno SpotMini a podobu psa. Komerční užití je nejasné, možná jako hlídači či doručovatelé zásilek. Další robotické firmy jsou vlastněné Googlem který hledal využití robotů, například jako sluhů. Google nedávno skupinu prodal do Japonska. ihned.cz, 2. června . Svět je umělou inteligencí a roboty fascinován. Robotka Sofia poskytla rozhovor CNBC, má svou FB stránku, novináři se ptají, zda je užitečná, nebo je to jen PR nástroj. Sofia navštívila Českou republiku v rámci týdne inovací; mnoho českých občanů si s ní pořídilo selfie a zpravodajské portály seznam.cz, ihned.cz a irozhlas.cz o ní přinesly zprávu. Sundar Pichai, šéf Googlu, přestavil ukázky nové experimentální funkce Google Duplex, ve kterých robotický asistent rezervuje místo v restauraci, nebo termín v kadeřnictví. Reakce na novou službu jsou smíšené, kromě obdivu se zvedla i vlna kritiky, podle které stroj nemá předstírat, že je člověk. idnes.cz, 14. května

Server eurozprávy.cz objevuje nové možnosti pasivně sbíraných dat a behaviorální ekonomie (ano, i to je dnes běžná metoda výzkumu trhu) prostřednictvím analýzy nejposlouchanějších skladeb z rádií streamovacích služeb. 12. května

Článek Michalise Michaela v RWConnect se zamýšlí nad kombinací tří S ve výzkumu – Surveys – Sales – Social (dotazování – monitoring chování – naslouchání na sociálních sítích). Nabízí různé způsoby, jakým mohou být tyto zdroje kombinovány a integrovány v okamžiku sběru dat i analýzy a nabízí jedno z mnoha automatizovaných řešení pro analytickou práci s komentáři lidí na sociálních sítích.

Brněnská společnost Phonexia uvedla novou generaci hlasové biometrie, která pracuje s hlubokými neuronovými sítěmi, pomocí nichž se výrazně zvýšila a zrychlila přesnost identifikace mluvčího. Technologie umožňuje i přepis mluvené řeči. businessworld.cz, 24. května

Umělá inteligence je diskutována po celém světě, Kantar TNS Australia vysvětluje, jak může pomoci s textovou analýzou, nebo strojovým učením. tnsglobal.com

GfK na svém mezinárodním blogu publikovalo doporučení k třem faktorům, které zpřesní forecasting. blog.gfk.com

Situace na trzích

ČSÚ přinesl zprávu, že dubnové, sezónně očištěné tržby za maloobchodní zboží vzrostly o 5%, přičemž potravinářské zboží rostlo o 0,2% a nepotravinářské o 9.4%. Nejrychleji rostly tržby za prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby.

Společnost GfK ve své nově publikované bezplatné studii o vývoji evropského maloobchodu „European Retail in 2018“ odhadla 2,1 procentní růst obratu v kamenných prodejnách členských států EU. simar.cz

Podle IDC dosáhl čínský výrobce mobilních zařízení Huawei historický nejvyšší podíl 11,8% na globálním trhu a podle Canalys se navýšil podíl na evropském trhu na 16,1%. freebit.cz, 11. května. Server mobilmania.cz dodává, že zájem o mobilní telefony poklesl meziročně o 3%, ve vedení se dále drží Samsung následovaný Apple a jako čtvrtý světový hráč se profiluje Xiaomi. Server novinky.cz informuje, že obrat trhu se smartphony ve střední a východní Evropě v prvním čtvrtletí vzrostl o 35%., 

Společnost Colliers International reportuje, že investice do komerčních realit propadly meziročně o 81 procent, tento pokles je způsoben zejména absencí prémiových investičních příležitostí. e15.cz, 11. května

Společnost IDC ve svém pravidelné analýze vývoje IT trhu reportuje meziroční nárůst v IT službách o 3,6% za druhé pololetí roku 2017, region Střední a Východní Evropa pak rostla o 7%. Nejvíce zvedají hodnotu velké projekty, které souvisí s celkovou digitální transformací ekonomiky a společnosti. channelworld.cz, 22. května

Společnost Market Vision ve svém výzkumu zjistila, že kvalita obsluhy v českých bankách se zhoršuje, v meziročním srovnání se jedná o pokles sedmi procentních bodů. Průzkum se realizuje pomocí tzv. mystery shoppingu; na vině je zejména nedostatečná analýza klientových potřeb a pasivita při nabídce možné pomoci. aktuálně.cz, 28. května

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární ekonomiky provádějí výzkum a ekonomickou analýzu aby zjistili, zda se v Česku vyplatí zálohování PET lahví. Ministerstvo životního prostředí se k projektu staví rezervovaně. naše-voda.cz, 23. května

Zajímavé výzkumné projekty

Kantar publikoval další ročník studie nejhodnotnějších značek BrandZ. Nejhodnotnější značkou zůstává Google, následuje Apple a Amazon, MediaGuru. Mezi luxusními značkami zůstává jedničkou Louis Vuitton, retailek.cz. První automobilová značka je nadále Toyota, hodně poskočila i stále neprofitabilní Tesla, novinky.cz 

Ve studii Ipsos a Reuters mezi respondenty z USA, Kanady a Havaje se ukázalo, že Facebook alespoň jednou denně používá 74% respondentů a celosvětový počet denních aktivních uživatelů vzrostl o 13%. Skandál Cambridge Analytica tedy s uživateli přílilš nepohnul, i když existuje 13% respondentů, kteří vůbec nepoužívají Facebook a 3% svůj FB v poslední době smazala, jednalo se však většinou o uživatele alternativní sítě Google+ a Pinterest. m-journal.cz, 16. května. 

Průzkum Národní knihovny realizovaný agenturou Nielsen Admosphere odhalil, že ve věku 10 až 14 let je 31 procent nečtenářů; toto číslo narostlo od roku 2003 o 4 procentní body. Také se snížil počet dětí, kteří denně čtou – z 27 na 18 procent, českénoviny.cz. Agentura NMS Market Research zjistila, že za nižší spotřebou piva v Česku jsou rostoucí ceny piva a snaha o zdravější životní styl. simar.cz. Ipsos zjišťoval investiční strategie českých občanů. týden.cz, novinky.cz. Ipsos také pro AMSP zjistil, že se zvyšuje počet podnikajících seniorů, irozhlas.cz. Ipsos dále vyzkoumal, že s protikuřáckým zákonem po roce platnosti souhlasí 71 procent lidí, info.cz. Ipsos také pomohl zjistit názory občanů na moderní budovy v Praze pro Sdružení pro architekturu a rozvoj, novinky.cz. STEM/MARK zkoumal pro Poštovní spořitelnu finanční situaci českých rodin a jejich ochotu se o financích radit s odborníkem, novinky.cz, našepeníze.cz. Kantar Millward Brown zjistil, že o principy udržitelného zemědělství se zajímá jen 22% Čechů, ecn.cz. Agentura GfK zjišťovala pro Lidl vnímání kvality a čerstvosti, MediaGuru. Českým mužům záleží na rodině – dětech a partnerce – více než na zdraví či osobním štěstí, to alespoň zjistila agentura Ipsos pro Pojišťovnu České spořitelny, hradeckydenik.cz. Agentura STEM/MARK zkoumala pro Ernst & Young aktuální trendy v nákupu nových a ojetých vozů. Zjistilo se, že Češi zvažují alternativní pohony a autonomní řízení. hybrid.cz

Ve Škoda Auto již deset let působí výzkumný tým dopravní bezpečnosti. Věnuje se analýze nehod a vyhodnocuje, jak lze eliminovat následky nehod. Z policejních statistik vyplývá, že nejvíce úmrtí při dopravních nehodách se stane v pátek odpoledne, přičemž 99,8% nehod způsobí člověk. Škoda Auto proto spouští kampaň Bezpečný pátek. skoda-storyboard.com. ČVUT a Ústav soudního inženýrství pomocí záznamových kamer na hlavách řidičů realizoval výzkum o vlivech viditelnosti chodců v noci. českátelevize.cz, 24. května

Zaměstnanost

 ČTK uveřejnila zprávu Českého statistického úřadu a server České noviny v infografice poukázal na navýšení průměrné mzdy v prvním čtvrtletí 2018 na 30 265 Kč a poukázal na to, že nejvyšší průměrné platy mají řídíci pracovníci v ICT. Také idnes,

Kalifornské centrum pro výzkum práce zjistilo, že pro dvě třetiny řidičů alternativní taxislužby Uber a Lyft není poskytování služeb v rámci tzv. „sdílené ekonomiky“ přivýdělek, nýbrž hlavní zdroj příjmu. Podíl pracujících na plný úvazek dále roste, ale služba je často i pro samotné provozovatele ztrátová. idnes.cz. 5. června

Agentura pro sociální začleňování informovala, že v Česku v posledních lete vzrostl počet mladých lidí, kteří předčasně odešli ze školy a skončili tak bez vzdělání, nejslabší region je Ústecký kraj. V agenturním výzkumu se ukázalo, že pokud školáci zažívají dlouhodobě neúspěch a cítí se vyloučeni, nestojí o pokračování ve studiu. romea.cz, euractiv.cz, 23. května

V Německu se daří integrovat uprchlíky, jak ukazuje statistika o německém trhu práce. Čtvrtina těch, kteří do Německa přišli v roce 2015 již zaměstnaní má, část si ještě dokončuje integrační kurz, během kterého pracovat nesmějí. info.cz a HlídacíPes.cz, 6. června Další, tentokrát Americká studie, zkoumající trendy zaměstnanosti v oblastech s vyšším podílem uprchlíků zjistila, že přesídlenci vykazují vyšší míru loyality a ochoty setrvat u dané firmy než ostatní zaměstnanci. Eurozprávy.cz, 23. května

Češi zvolna mění postoje k pracujícím cizincům. Podíl lidí, kteří podporují zaměstnávání cizinců, vzrostl podle STEM na 55%. Názor na cizince podporuje nízká nezaměstnanost. lidovky.cz, 23. května, týden.cz, 24. května

Agentura STEM/MARK v šetření mezi absolventy CEMI zjistila, že tři čtvrtiny absolventů pociťují na trhu konkurenční výhodu oproti těm, kteří mají pouze akademický vysokoškolský titul. euro.cz 

V rozhovoru s Jiřím Devátem, který ve společnosti IdeaSense zaměřujena strategické scénáře rozvoje a budování firemní kultury a z výzkumu spokojenosti vyšlo najevo, že mezi top tématy, které jsou pro zaměstnance důležité jsou vztahy s manažerem a kolegy, smysluplnost práce a osobní rozvoj. idnes.cz, 14. května.

 

Chcete Výzkumný DJ dostávat pravidelně? Napište na simar@simar.cz, heslo: Výzkumný DJ.