Výzkumný DJ 1. duben - 10. květen 2018 - novinky ze světa výzkumu trhu, veřejného mínění a datové analytiky
Agentury sdružené v SIMAR jsou připraveny realizovat výzkumné projekty v souladu s GDPR a sdružení SIMAR bude vydávat oborové metodické pokyny, které napomohou transparentně a eticky řešit jejich implementaci v praxi. Jak na GDPR ve výzkumu trhu a veřejného mínění.
Agentura STEM/MARK realizovala pro SIMAR výzkumné šetření o postojích české populace k ochraně osobních údajů. Vyšlo najevo, že více než dvě třetiny lidí se domnívají, že nemají o této oblasti dostatek informací a 60% neslyšelo o GDPR. Nejvíce se lidé bojí zneužití údajů na internetu a při uzavírání smluv po internetu, naopak výzkum se těší relativní důvěře veřejnosti. SIMAR a českénoviny.cz, 19. dubna. Server ihned.cz konstatoval, že na trhu je hodně GDPR konzultantů, kteří svůj obchodní model založili na systému „vystraš a vyber“ a straší jim i pro veřejnost důvěryhodné lékaře.
Obrat výzkumu trhu překonal 2,7 mld. Kč. SIMAR ve své výroční zprávě také uveřejnil výsledky šetření o zájmu o nové metody a predikci dalšího vývoje ve výzkumu trhu a veřejného mínění. Výroční zpráva je k dispozici zde. V Marketing Sales Media 21/2018 vyšlo více informací o stavu výzkumného trhu a úvaha o využití výzkumných metod od výkonné ředitelky SIMAR Hany Huntové.
V programovém prohlášení vlády se věnuje pozornost otevřeným datům, společnosti 4.0, která formuluje strategii digitální agendy včetně datové ekonomiky a volného toku neosobních údajů. info.cz, 11. května
Komisařka EP Věra Jourová uvedla, že návrh nového rozpočtu EU zahrnuje navýšení peněz na programy na rozvoj digitalizace, umělé inteligence a aplikovaného výzkumu. Euractiv.cz, 9. května
Server ihned.cz uveřejnil analytický článek o tom, že finanční správa zpochybňuje odpočty za investice firem do výzkumu a v pravidlech pro odpočty a dotace jsou nejasnosti. Firmy to od investicí do výzkumu a inovací odrazuje a podpora inovací klesá. 3. května
Asociace výzkumných organizací (AVO) tepe do vlastních řad a zamýšlí se nad tím, proč výzkumníci neumí vzbudit zájem o svou práci. Na vině jsou časté vědecké termíny, příliš mnoho textu na slajdech, vizuální nesourodost, důraz na technickou stránku projektu, podcenění finančních dat, nedostatečný průzkum trhu a monotónní přednes. vedavyzkum.cz, 8. května. Mezi nejcitovanější vědce v České republice patří chemici, fyzici a jeden botanik, sociolog se v žebříčku nevyskytl. vedavyzkum.cz
Podle pravidelného výzkumu Radioprojekt, který měří poslechovost radiostanic na českém trhu se stanice Český rozhlas Radiožurnál vyšvihla na druhé místo za radio Impuls. Na třetím místě je Evropa 2 a čtvrtá Frekvence 1. 3. května, irozhlas.cz a MediaGuru.
Týdeník Euro ohlásil, že vystupuje z měření čtenosti tištěných titulů Media Projekt. Euro zpochybňuje výsledky měření, své rozhodnutí zdůvodnilo tím, že zná své čtenáře a prodeje z předplatného a ze stánků. Podle managementu Eura má týdeník mnohem větší dosah než vykazuje měření, například i díky distribuci časopisu v leteckých saloncích. Nová etapa, jejíž metodika čerpá z kontinuálních zkušeností s metodikou měření na tomto trhu i v zahraničí, byla zahájena v lednu 2018 a úplné výsledky budou k dispozici v srpnu. Zadavatelé, kteří měli dostatek času se v přípravné fázi projektu k metodice vyjádřit, budou výsledky měření podrobně analyzovat. 20. dubna, MediaGuru a 23. dubna, Mediář
V agentuře GfK proběhl seminář o výzkumu StarchMetrix určený pro pracovníky mediálních agentur a vydavatelství. Výzkum měří tiskovou reklamu. Účastníci semináře se z již šest let trvajícího měření mohli dozvědět, že čtenáři si dobře vybavují a pamatují tiskovou reklamu. SIMAR
Firma Cambridge Analytica, která získala data desítek uživatelů sociální sítě Facebook po celém světě a využila je v rámci předvolebních kampaní, vyhlásila zahájila insolvenční řízení a ukončila svou činnost. 2. května, novinky.cz | Podle společného průzkumu Reuters a Ipsos v USA však většina Američanů zůstane Facebooku věrná. otechnice.cz, 10. května
Institut komunikačních studií a žurnalistiky realizoval s agenturou Ipsos výzkum dětského vnímání reklamy prezentovaného influencery (YouTubery) na sociálních sítích. Zjistilo se, že většina dětí nerozezná, že jejich oblíbená osobnost prezentuje reklamu. Účastníci panelové diskuse také rozebírali problematiku srozumitelného označení takové prezentace značek, zda to má být #ad, pp (product placement), nebo slovo reklama. 1. května, MediaGuru
V NMS Market Research se ptali Čechů na předpověď výsledků hokejového mistrovství světa v Dánsku. Fanoušci předpověděli českému týmu postup ze skupiny, ale jen 34% věřilo, že si sáhneme na medaili.
Pokud si našeho výzkumného DJ čtete během jízdy v autě, patříte mezi dvě třetiny řidičů, kteří použitím mobilu a svou nepozorností ohrožují ostatní. Výzkum STEM/MARK pro Českou asociaci pojišťoven a BESIP zjistil, že třetina řidičů píše za jízdy textové zprávy, přičemž více než pětina nehod je způsobena nepozorností. Bude spuštěna kampaň #nepozornostzabíjí, která poukáže na rizika používání mobilu za volantem. 2. května, aktuálně.cz, autobible.cz, novinky.cz, MediaGuru.cz, metro.cz
Kvalitní potraviny značky Klasa si i přes vyšší cenu získávají oblibu mezi českými spotřebiteli. Zdeněk Skála z GfK pochválil stát za podporu propagace značkového zboží, která, podle výpočtů GfK, vykazuje efekt. 3. května, iqsl.cz a novinky.cz
Ve studii GfK Česká máma se zjišťovalo do jaké míry pomáhají děti matkám rozhodovat při nákupech a vaření. Hlavní slovo mají děti například při nákupu jogurtů. Svaz pekařů a GfK zkoumali trh s chlebem. Speciály odlišné tvarem, chutí a netradičními surovinami tvoří již třetinu trhu, spotřebitelé vyhledávají kvalitní kvasový chléb a roste poptávka po superpotravinách, např. chlebu s chia semínky. Ve specializovaných obchodech se prodá až 44 procent celkového objemu pečiva. agris.cz, a info.cz.,30. dubna
Další studie GfK, Smartavir, zjistila, že každý pátý člověk, které provádí finanční transakce na svém chytrém telefonu, nemá přístroj zabezpečený. computerworld, 6. května.
Česká asociace sdílené ekonomiky (ČASE) ve spolupráci s agenturou Ipsos zjistila, že lidé si přejí jasná pravidla pro sdílenou ekonomiku, nejznámější je Zonky, Uber či Hlídačky. 12.dubna, cfoworld.cz
KPMG ve výzkumu zjistila, že vedoucí pracovníci evropských firem plánují stáhnout vozy s dieselovými motory a z alternativních pohonů pro business předpovídají velkou budoucnost vozům na vodíkový pohon. 6. května, auto-mania.cz
Studie konzultační společnosti Aon best Employers, dotazníkový průzkum mezi zaměstnanci firem, které se do systému přihlásí a zaplatí za účast, tvrdí, že každý pátý zaměstnanec v ČR je demotivovaný a oproti světovému trendu míra motivovanosti v ČR klesá. Společnosti Aon také vyšlo, že ve Švédsku jsou nejméně motivovaní zaměstnanci v Evropě. 7. května, ihned.cz
Australští výzkumníci zkoumali potenciál trhu s umělým masem a v dotazníkovém šetření zjistili, že zájemců je tak málo, že by se nevyplatilo umělé maso vyrábět. 3. května, idnes
Průzkum agentury Ipsos pro AMSP ČR zjistil, že pro tisíce českých firem jsou dotace z Evropské Unie životně důležité. Největším příjemcem dotací je dle MMR za období 2014-2020 je ČEPS, ČEZ a Agrofert. Článek časopisu Euro zvažuje, zda by bez dotací přežily. euro.cz, 20. dubna
Investiční strategie lidí vykazují značné generační rozdíly, zjistila agentura Ipsos pro Broker Consulting. Generace se shodují na investování do nemovitostí, akciové fondy a kryptoměny preferují mladší lidé a starší preferují zlato a nedůvěřují státem podporované penzijní produkty.
Agentura DataCollect spolus UniCredit zkoumali investiční preference třicátníků. Ukázalo se, že dvě třetiny z nich se finančně připravují na budoucnost a každý třetí investuje pravidelně, někteří si již zvykli investovat přes internet. novinky.cz, 6. května
Podle průzkumu SC&C pro Českou bankovní asociaci byla potvrzena dlouhodobá vysoká důvěra Čechů v bankovní sektor, který získal více bodů (7,2 z deseti) než zdravotnická zařízení (6,7) nebo státní úřady (5,8) a pojišťovny (5,6). Se službami bank je spokojena většina klientů a i když změny zvažuje téměř třetina klientů, banku nakonec mění jen minimum, 2%. 20. dubna, novinky.cz, roklen24.cz, blesk.cz
V Nielsen Admosphere zkoumali pro Profi Credit životní pohodu čtyřicátníků a zjistili, že jsou, navzdory zahraničním výzkumům o krizi středního věku vrcholící okolo 46. roku, spokojeni s růstem platů, nejsou ochotni se stěhovat za lepší prací a za práci přesčas a narozdíl od čtyřicátníků v devadesátých letech žádají za tuto práci peníze, nebo adekvátní volno. 18. dubna, metro.cz
Průzkum Nadace Open Society Fund a ČOSIV realizovaný Nielsen Admosphere odhalil, že více než polovina ředitelů se domnívá, že je třeba doplnit vzdělání učitelů o přístupů učitelů a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 4. května, blesk.cz, ihned.cz, týden.cz
Czech Tourism a Ipsos zjistili, že na cyklovýlety občas vyjíždí 72% dospělých Čechů. 4. května, lidovky.cz
Výzkumy veřejného mínění
Podle dubnového volebního modelu agentury Median roste ANO a klesá počet voličů SPD, voličská účast by byla 60%. tedy nižší, než u říjnových voleb. Česká televize, 11. května. U stejného průzkumu si v idnes upozornili na růst preferencí ODS. Dubnový výzkum agentury STEM upozornil na pevné jádro voličů ANO a KSČ a spíše rozpačité voliče Pirátů a ČSSD. 15. května, irozhlas.cz
Agentura Kantar TNS pro Českou televizi mimo jiné odhalil narůstající nespokojenost voličů s politickou situací, která narůstá hlavně mezi podporovateli Pirátů a STAN a nejmenší nespokojenost je patrná u voličů ANO. 6. května, idnes. irozhlas.cz cituje Pavla Ranochu, který upozorňuje na přelévání voličů mezi ANO, ČSSD a komunisty.
Pražané si podle agentury STEM/MARK stěžují na parkovací možnosti v centru města, místě bydliště a v blízkosti úřadů, institucí a nemocnic a čtyřem pětinám se stalo, že jim hledání parkovacího místa trvalo déle, než samotná cesta. Týden, 10. května, Blesk, 5. května, idnes, 6. května. Podle deník.cz doprava v Praze rozhodne komunální volby.
Agentura Median realizovala pro Nadaci Sirius výzkum, ve kterém respondenti vyslovili obavy nad osudem dětí umístěných do kojeneckého ústavu, 87 procent si myslí, že ústav bude mít na děti negativní vliv a podle 70 procent mají následky trvalé. 14. května, České Noviny
Zahraniční výzkumné okénko
Nigel Hollis ve svém článku vysvětluje výhody facial coding při měření marketingové komunikace. Kantar ve spolupráci s Affectiva nabízejí automatické rozeznávání lidských emocí jako součást Link pre-testu. Z analýzy 150 000 reklam z celého světa vyplynulo, že pokud reklama vzbudí emoce, funguje lépe. Millward Brown, 7. května
Kyle Findlay, Kantar Innovation Global Data Science Team, napsal pro RWConnect zajímavý článek o postupu, který zajistí využítí nových datových zdrojů ve výzkumu. Kyle se zamýšlí nad změnou výzkumné organizace na „data-driven“ organizaci. Konstatuje, že do termínů „big data“ a „umělá inteligence“ se schová cokoliv a vlastně to nepomáhá určit novou strategii. Pokud tato slova opustíme a budeme se bavit o nástrojích a kvalitě dat, je to praktický způsob realizovat tuto přeměnu v běžném provozu. (článek je dostupný členům ESOMAR).
Kantar také vytvořil novou divizi, Kantar Analytics Practice, která sdružuje 1500 datových vědců, analytiků, konzultantů, technologů a data designerů na celém světě, kteří se zaměřují na značky a ROI médií, customer analytics a segmentation, innovation analytics a shopper & retail analytics. Eric Salama, CEO Kantar na toto téma komentoval, že správná, „actionable“ data jsou důležitá, pouze 44% zadavatelů má pocit, že dat je dostatek a mnozí se cítí bohatí na data, ale chudí na porozumění, které z dat vychází. 3. května, tnsglobal.cz