Výběrové kousky > Výzkumný DJ červen a červenec 2018

Výzkumný DJ červen a červenec 2018

Výzkumný DJ SIMAR - články a informace o výzkumu trhu a veřejného mínění publikované v českých a zahraničních médiích v červnu a červenci 2018.

 

Lapis Philosophorum

Insight seminář SIMAR o skutečně efektivním využití výstupů výzkumných projektů se koná 26. září 2018 a registrace je otevřena. Více zde.

Díky SIMAR se můžete registrovat na konferenci MRMW Europe se slevou. Více zde.   

Rakouská firma Talk Online Panel získal většinový podíl ve společnosti Data Collect a do vedení nastoupil i nový vlastník Michal Ševera, simar.cz, mediaguru.cz

Výběr z realizovaných výzkumných šetření

Nielsen Admosphere v průzkumu zjistila, že Češi si myslí, že je důležitější si sport užívat, než u něj dobře vypadat.
Cyklistika, plavání a běh jsou nejoblíbenější sporty a průměrná česká rodina utratí za sport 10 500 Kč ročně, zjistil Kantar pro Českou spořitelnu. roklen24.cz, metro.cz
Cyklisté se v Praze necítí v běžném provozu bezpečně, zjistila GfK pro TSK. prazsky.denik.cz

NMS Market Research zjistila, že Češi si oblíbili letní festivaly, nejčastěji jezdí na jednodenní v nejbližším okolí.

STEM/MARK zpracovává pro ministerstvo zemědělství celkové množství sesbíraných lesních plodin. Vedou houby a borůvky. euro.cz

Ipsos pro AMSP zjistil, že dva z deseti českých důchodců plánují rozjet svůj vlastní business. euro.cz
Kvalitu života seniorů a mezigeneračního soužití zkoumala s agenturou Ipsos organizace Život 90. eurozprávy.cz

NMS Market Research zjistila pro Raiffeisen stavební spořitelnu, že [jen] 54% dospělých dětí, kteří žijí u svých rodičů, má přehled o výdajích za vedení domácnosti. novinky.cz.

Průzkum STEM/MARK pro Bohemia Energy zjistil, že energetická gramotnost českých domácností není valná. blesk.cz, idnes.cz

Průzkumy Ipsos a Perfect Crowd ukázaly, že na dovolenou do zahraničí si lidé nejčastěji berou kuny nebo eura. Čechy k tomu vede strach z nefunkčnosti karty, vysokých poplatků nebo nevýhodných kurzů, v poplatcích se lidé většinou nevyznají. novinky.cz

Agentura Ipsos pro KRUK zjistila, že na dovolenou si někdy půjčilo až 10% Čechů, obvykle 10 000 Kč. Zadlužit se kvůli zážitkům experti nedoporučují. hradecky.denik.cz

Nielsen Admosphere pro Raiffeisen stavební spořitelnu zjistila, že se navrací touha po vlastní chatě a až polovina dotázaných by si ráda pořídila vlastní rekreační dům s kouskem přírody. týden.cz

STEM/MARK pro CEMA zjistil, že pro dálkové studium MBA je pro 9 z 10 dotázaných online forma. roklen24.cz
Ipsos zjistil pro Institut interní komunikace, že tři čtvrtiny zaměstnanců slyší pochvalu od šéfa nejvýš párkrát do roka. euro.cz

Agentura GfK zjistila, že nejoblíbenějším způsobem ochrany psů před klíšťaty je antiparazitární obojek a pipeta s roztokem ochranné látky. ctidoma.cz

GfK také hlásí, že až 43% prodejů technického zboží (informační technologie, fotoaparáty) se uskuteční v internetových obchodech, průměr Evropy je 24%. týden.cz

Mezi Sodexo benefity patří i poukázky na knihy. Podle Ipsos 85% zaměstnanců ve svém volném čase čte a každý sedmý český zaměstnanec čte denně. ihned.cz

Článek na maminka.cz se věnuje kladnému vlivu čtení na mentální rozvoj dětí a cituje výzkum Nielsen Admosphere pro Národní knihovnu, podle kterého se 40% rodičů mylně domnívá, že vliv čtení se přeceňuje. Deník.cz konstatuje, že čtení vypadlo ze seznamu oblíbených dětských činností.

V Nielsen Admosphere zjistili, že téměř dvě třetiny 6-7 letých dětí pravidelně užívá tablet. Server echo24.cz v článku upozorňuje na knihu Manfreda Spitzera Digitální demence.

Stoupá doba užití i počet uživatelů sociálních sítí podle deklarativního měření AMI Digital Index realizovaného agenturou STEM/MARK. tyinternety.cz, computerworld.cz, deník.cz. Seznam zprávy na základě výzkumu konstatuje, že na Facebooku tráví více času lidé s nižším vzděláním. [Výzkum byl realizován online]

Server info.cz analyzoval data o sledovanosti TV stanic ATO – Nielsen Admosphere za první pololetí 2018 a zjistil pokles TV Barrandov v celkové sledovanosti o 18,6 procent na 7,03 procent.

Server lupa.cz vysvětluje různé údaje naměřené ATO a Českých Radiokomunikací v souvislosti s počtem domácností/respondentů, kteří přijímají DVB-T2 vysílání.

Roční hodnota trhu s totalitním papírem spočítali v GfK na 3 milard ročně. týden.cz

Podle britské studie J.D. Power o spolehlivosti nových automobilů v prvních třech letech užívání je značka Hyundai nejspolehlivější na trhu, následuje Suzuki a Kia. týden. Podle studie uveřejněné serverem autoforum.cz není však stereotypní obraz majitele vozu Hyundai příliš atraktivní.

Společnosti monitorující trh s PC, Gartner a IDC, hlásí v druhém čtvrtletí vyšší odbyt osobních počítačů, hlavně díky firemním klientům. itbiz.cz

Společný projekt GfK a Česko v datech se podíval na strukturu maloobchodu v ČR a denik.cz konstatoval, že 46% výdajů za potraviny necháme v hypermarketech. Podle studie GfK také víme, že účtenku za nákup potravin kontroluje 71% Čechů. 

Nové trendy

Analytici zjistili, že úmrtnost firem stoupá. Nové společnosti, které oproti minulosti dvojnásobně investují do nehmotných aktiv, sice nejsou tolik zatížené investicemi do infrastruktury, na druhé straně dříve končí, pokud neustojí inovační tlak konkurence, která lehce zkopíruje daný nápad. Kolo kreativní destrukce se točí stále rychleji, patria.cz                                           

 V rozhovoru s představitelem Bohemia Venture Capital Přemyslem Rubešem o zakladatelích startupů zaznělo, že startupistům chybí kontakt s reálným světem (tím mimo komunitu startupů, IT nebo akademickou půdu), natož s živým zákazníkem. Pořád si myslí, že oni „mají tu technologii“ a že vídat zákazníky, zjišťovat, co potřebují, a jak pro ně danou technologii přetavit na hodnotný produkt „je úkol pro obchodníky“, nikoliv pro ně. V tom se mýlí. tyinternety.cz

Společnost PayPal si vybrala Česko a Polsko jako první dvě země ve střední a východní Evropě, kde lokalizuje své služby v místním jazyce, a server Roklen24 uveřejnil rozhovor s generálním ředitelem regionu Marcinem Glogowskim.

Do lokální pobočky Sanofi nastoupila nová francouzská ředitelka Valentinová, jejím úkolem je mimo jiné odprodat Zentivu. OTC značky Paralen, Ibalgin a Endiaron si Sanofi ponechá. Ve studii o vnímání francouzských zaměstnavatelů se Valentinová dočetla, že Češi vnímají francouzské kolegy jako mírně chaotické. ihned.cz

Brooke Patton se v RW Connect zamýšlí nad rozdílem mezi přístupy v „agile research“ a „real time research“. O real time metodologii se jedná, pokud monitorujeme chování lidí v momentě, kdy podnikají určitou aktivitu. Patří tam tedy také etnografie a social media listening, techniky využívají IoT a operují s big data. Agile postupy využívají okamžitou zpětnou vazbu a automatizaci s cílem snížení nákladů a zvýšení kvality služby či produktu. 

Agentura PwC realizovala průzkum, který mapuje proměny pracovního trhu v éře umělé inteligence. Agentura předpovídá, že budou nahrazeni pracovníci v oblasti výroby a naopak přibydou pracovní místa ve službách a počítačových oborech. To bude klást i jiné nároky na vzdělávání. otechnice.cz

Autoři článku na serveru opojisteni.cz se zamýšlejí nad možnostmi využití IoT v pojišťovnictví. Vycházejí ze studie LexisNexis 2018 realizované v USA, která poukazuje na mnoho zatím nevyužitých možností. 

Server průmyslová ekologie přinesl informace z veletrhů a konferencí týkajících se recyklací plastů. Zero waste trend, neboli ohleduplná spotřeba, každopádně z pohledu médií je na vzestupu, jak upozorňuje mezinárodní šetření reklamní agentury Havas. mediaguru.cz

Legislativní okénko

Společnost Facebook dostala v souvislosti se skandálem Cambridge Analytica od britského úřad na ochranu osobních údajů ICO pokutu ve výši půl milionu liber. cdr.cz Eurokomisařka Věra Jourová se obrátí na společnost Facebook se žádostí o vysvětlení pravidel ochrany osobních údajů Evropanů proti zneužití těchto údajů pro politické kampaně. irozhlas.cz

K diskutované směrnici Evropského parlamentu a Rady o autorském právu na jednotném digitálním trhu (text zde) se vyjádřili akademici prostřednictvím asociace doktorandů Eurodoc. Text mimo jiné kritizuje omezení přístupu k datům a volají po otevřené vědě. Směrnice upravuje práva tvůrců obsahu a držitelů autorských práv. Shrnutí směrnice je k dispozici na pravniprostor.cz. ESOMAR spolupracuje s EARE (European Aliance for Research Excellence), která se regulátorům snaží vysvětlit, že je třeba nalézt formulaci, která umožní výzkum na straně jedné a ochrání autorská práva na straně druhé.

Zástupci podnikatelů a státu jednají o uplatňování odpočtů na výzkum a vývoj. Cílem pracovní skupiny bylo odstranění nejistoty u poplatníků uplatňujících odpočet na výzkum a vývoj. Rada vlády pro výzkum, vývoj a inovace zasedala spolu s pracovní skupinou podnikatelských svazů a asociací, zástupce AMSP ČR Karel Havlíček předložil v červnu 2018, který RVVI schválila, na jeho základě bude připravena zákonná norma. businessinfo.cz

Český adaptační zákon k evropské směrnici GDPR stále neprošel sněmovnou. ct24.cz. Úřad na ochranu osobních údajů je zahlcen stížnostmi, podnětů meziročně přibilo trojnásobně. Převládají stížnosti na kamerové systémy a nevyžádané telefonáty. irozhlas.cz. ÚOOÚ se vyjádřil k legálnosti Telscore, tedy hodnocení platební morálky žadatele o půjčku. irozhlas.cz. Uživatel aplikace železničního dopravce Leo Express objevil nedostatečnou ochranu osobních údajů. ÚOOÚ v tom nevidí problém a řízení nezahájil. ihned.cz. ÚOOÚ zatím v souvislosti s GDPR neudělil pokutu. e15.cz. Evropský soud v červenci rozhodl, že i Svědkové Jehovovi se musí při domovních pochůzkách před začátkem rozhovoru ptát na souhlas se zpracováním osobních údajů. blesk.cz. Lidé žádají Google o vymazání svých osobních údajů z vyhledávačů, žádají statisíce Evropanů. mediamania.tyden.cz         

V rámci evropské strategie pro jednotný digitální trh plánuje Evropská komise od roku 2020 investovat do digitálního programu. Návrh počítá s pěti oblastmi, kromě digitálních dovedností také s využitím digitálních technologií v celé ekonomice a společnosti. europa.eu 

Zajímavé oborové aktivity doma i ve světě                                                                                                             

Nigel Hollis z Kantar Millward Brown komentuje čerstvě publikovanou studii How Disruption Can Fuel Brand Growth a upozorňuje, že značky musí hledat rovnováhu mezi bouráním hranic a konzistencí profilu značky.

Podzimní PR summit který 12. září pořádá APRA, se bude věnovat udržení dobrého jména společnosti prostřednictvím PR a zaměstnanecké politice. m-journal.cz. Zvyšující se strategickou důležiost získání kvalitních pracovníků indikuje i index důvěry Worldcom. mediar.cz

ESOMAR a WAPOR ohlašují, že v brzké době uveřejní studii o svobodě a regulaci publikování předvolebních výzkumů a kvalitě a významu seberegulačních mechanizmů. [Za ČR se na studii podílela Hana Huntová jako národní reprezentant ESOMAR.] RWConnect     

Na červnovém setkání ESOMAR UK Meet Up se probírala data philantropy aneb jak mohou být big data použita na zlepšování společnosti, aplikace principů behaviorální ekonomie, hlavně „nudging“, tedy jemné pobízení lidí ke kýženému chování a důležité propojení etnografie a behaviorálních věd, užití nových metodologií pro analýzu existujících dat. Prezentující a panelisté konstatovali, že dotazování je stále jedna z možných metod výzkumu, způsob ptaní a otázka se díky technologickému pokroku proměnil. RWconnect                                        

Výzkumy veřejného mínění

Byl publikován červnový volební model agentury Median (irozhlas.cz, českenoviny.cz) a obdobné šetření realizované Kantar pro Českou televizi českénoviny.cz, novinky.cz, echo24.cz.                                               

42% Němců si přeje, aby Německo opustili američtí vojáci. Průzkum online šetření YouGov byl realizován pro tiskovou agenturu DPA, irozhlas.cz.                                                                                                                                                                                                                  

————————————————————————————————————————————————————————————

Chcete Výzkumný DJ dostávat pravidelně? Napište na simar@simar.cz, heslo: Výzkumný DJ.
Naše prohlášení o zpracování osobních údajů je k dispozici zde