Výzkumný DJ 1. březen - 8. duben 2018 - novinky ze světa výzkumu trhu, veřejného mínění a datové analytiky
8. března proběhla konference Volební výzkumy a volební modely: Jaké byly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2017 a prezidentské volby 2018? Prezentace jsou k dispozici zde.
Finn Raben, výkonný ředitel ESOMAR, odmítl jménem výzkumné komunity praktiky Cambridge Analytica. RWConnect. | Americká Federální komise pro obchod FTC zahájila vyšetřování postupu Facebooku při ochraně soukromí. 26. března, Česká televize, echo24.cz. | V souvislosti se zneužíváním dat firmou Cambridge Analytica realizoval Median výzkum, podle kterého lidé Facebook neopustí, ale přenastaví si soukromí a přestanou sdílet osobní věci.
Vyšlo najevo, že společnost Google financuje akademiky a výzkumné organizace napříč celou Evropou. Ti pak pomáhají Google prosazovat jeho zájmy, jak vyplynulo z analýzy neziskové organizace Campaign for Accountability. 16. března, info.cz
ATO uveřejnilo také výstupy výzkumu internetové sledovanosti videoobsahu. Vyšlo najevo, že 78% sledování se odehrává na počítači a v 62% se jedná o odloženou sledovanost. Živě se na internetu sledují sportovní pořady a zprávy. 21. března, Mediaguru, radiotv.cz. | Mirka Spáčilová se v idnes zamýšlí nad tím, že za poslední období narostl o půlhodiny průměrný čas denní sledovanosti televize na současných 3 h 45 min.| Sledování živého TV vysílání je pro děti (4-14) i nadále nejpopulárnější mediální aktivita. Vyplynulo to z výzkumu životního stylu LSS Děti, realizovaný jako součást projektu crossplatformního měření sledovanosti konzumace obsahu realizovaný NIelsen Admosphere pro ATO.
Vyšlo další číslo Demografie (1/2018), revue pro výzkum populačního vývoje. Články obsahují informace o sociálně vyloučených lokalitách a také zprávu z přípravy ČSÚ na sčítání obyvatel, které se bude konat v roce 2021.
Nigel Hollis se ve svém blogu zamýšlí nad tím, proč marketéři investují do komunikačních kanálů v souladu se svým přesvědčením, nikoliv podle toho, co jim říkají data. Zadavatelé například podceňují investice do tradičních médií jako je rádio a přeceňují efekt online videa a reklamy na sociálních sítích.
ESOMAR zorganizoval v Amsterdamu konferenci World Inspiration Network (březen 26-27), která se dívá na výzkum z perspektivy zadavatelů, ukazuje jejich „eureka“ momenty. Je to akce, na které prezentují o výzkumu pouze zadavatelé.
Market Research Society (MRS), asociace výzkumníků ve Velké Británii zorganizovala Impact Week 2018 (březen 13-14).
Generální ředitel společnosti WPP, Martin Sorrell, je prošetřován pro neoprávněný majetkový prospěch. 73-letý manažer, který stojí v čele společnosti od roku 1986, obvinění rezolutně odmítá, ale mezi investory tato zpráva vzbudila neklid. 5. dubna, ihned, 4. dubna, The Guardian
Nové číslo Research World magazínu (březen/duben) se zabývá situací ve výzkumu reklamy a médií. Časopis je dostupný členům ESOMAR.
Nové techniky, big data a umělá inteligence
Do zemědělství začínají pronikat sofistikované technologie, které díky komplexní analýze satelitních snímků mohou monitorovat stav porostů, které lze například využít k plánování termínu sklizně. Službu My Data Plant nabízí poskytovatel poradenství a výzkumu Kleffmann Group, firma farmáře z Porýni Burkharda Kleffmanna, která má zastoupení i v České republice. 3. dubna, ihned.cz
Na vědavýzkum.cz vyšel článek o zpřístupňování anonymních individuálních statistických údajů pro vědecké účely, například pro vyhodnocování vládní politiky.
Společnost Unicorn a Vysoká škola báňská se rozhodli spolupracovat. Fakulta elektrotechniky a informatiky tak využije nejmodernější výpočetní postupy a umělou inteligenci jako klíčový prvek moderních energetických systémů. 14. března, Businessworld
V článku o významu technologií v budoucnosti se zmiňuje strategická důležitost rychlého zpracování dat díky umělé inteligenci. Strojové učení, zjednodušování filtrování, identifikace a třídění velkého množství informací nabývá na významu pro vyhodnocování a rozhodování v obraně státu i v civilním rozhodování. 8. dubna, technet.idnes.cz
V březnu proběhla konference Big Data 2018, na které Jiří Boudal z Behavio Labs sdělil publiku, že podle něj ti, co vyplňují dotazníky za peníze data zkreslují a že Behavio Labs na to má lepší technologie. Ondřej Žák z Ernst & Young polemizoval o potřebě personalizovat nabídku v retailu a konstatoval, že pouze 11% retailerů dokáže vytěžit data. Charlotte Königová namapovala úlohy reataierů v kontextu s datovými zdroji. Tyinternety.cz a BigData.
Umělá inteligence umí odhalit povahu zprávy, kterou zatím guvernér Evropské centrální banky Mario Draghi nesdělil. Dva japonští vědci snímali a analyzovali výraz tváře centrálního bankéře v SW, jehož algoritmus rozeznával lidské emoce a zjistili, že negativní zprávy lze rozpoznat z náznaku smutku v Draghiho tváři. Vědci plánují analyzovat výrazy dalších centrálních bankéřů. Roklen24.cz
Výběr z veřejně publikovaných realizovaných výzkumů
Podle výzkumu STEM/MARK trpí nějakým druhem fobie až tři čtvrtiny Češek a jedna třetina Čechů. Nejvíce se bojí pavouků, hadů a myší, 14% má strach z výšky a 13% zažívá strach ze stísněných prostor. 20. března, deník.cz. Další výzkum STEM/MARK odhalil, že lidé před lékařem zatají celou pravdu o svém zdraví a jen polovina chodí na pravidelné lékařské prohlídky. 25. března, idnes.cz
Agentura Nielsen Admosphere zkoumala trh s vlasovou kosmetikou. Podle výzkumu je nejčastěji kupovanou značkou šampónu je Head&Shoulders a značka s nejvyšší spontánní znalosti je Nivea. 14. března, Mediář
Studie GfK Shopper Typology odhalila, že každý čtvrtý český zákazník nakupuje podle zvyku a značku, ceny a nabídky moc neřeší.
Výzkum NMS Market Research pro Reiffeisen stavební spořitelnu vystihl český přístup k opravám a vylepšením v domácnosti. Až třetina dotázaných se snaží vše zvládnout sama a řemeslníka volají až ve chvíli, kdy zjistí, že na opravu sami nestačí. mesec.cz. Výzkum inspiroval blesk.cz k článku s nadpisem „Češi moc rádi kutí, jde jim u toho ale o život“.
Článek na idnes připomíná, že Češi v loňském roce nakoupili 53% maloobochodního zboží v akci. Výrobci se slevové spirále snaží vyhnout prodejem prémiových značek.
Česká republika byla ve výzkumu Allianz vyhodnocena jako ekonomicky nejstabilnější v EU, v celkovém žebříčku s celkovým ratingem 8,2 bodů předstihla i Německo. 28. března, opojisteni.cz. Podle studie OECD má česká ekonomika stále spíše ráz montovny, tedy ekonomiky, kterou lze charakterizovat nízkou domácí přidanou hodnotou celkového exportu. 21. března, ihned.cz. Česká vláda v demisi však navrhuje zrušit daňová zvýhodnění pro výzkum a vývoj. 19. března, ihned.cz a zde.
V mediar.cz vyšel rozhovor s čerstvým ředitelem Dentsu Aegis Network Tomášem Búřilem. Diskuse se stočila i k propojování dat v mediálním plánování a službě Dentsu Data Services, což je hub, do kterého může jakákoliv agentura v holdingu sáhnout pro data, které pro svého klienta potřebuje a poskytnout zadavatelům webovou aplikaci Reportism, což je live reporting kampaní.
Prodej osobních automobilů v západní Evropě díky snížené poptávce ve Velké Británii a Itálii podle zprávy LMC zpomalil oproti loňskému březnu o 6 procent. 6. dubna, týden
Ioniq Electric společnosti Hyundai byl v analýze portálu Sust-it vyhodnocen jako automobil s nejnižšími provozními náklady na evropském trhu. autoweb
Na idnes.cz vyšel 1. dubna článek o bezdomovcích. Odhaduje se, že pětina lidí bez střechy nad hlavou je mladší 30 let a pár výzkumů a informace z terénu indikují, že tento podíl může dále narůstat.
Průzkum Nesehnutí a Otevřené společnosti, který realizoval Sociologický ústav AV ukázal, že rozdíl v odměňování žen a mužů vidí jako problém většina Čechů. Bylo zjištěno, že ve firmě s transparentními platovými pravidly dochází k výrazně nižší platové diskriminaci. 2. dubna, blesk.cz
Brněnské VUT zpracovalo výzkum, ve kterém zjišťovalo pracovní uplatnění absolventů školy. Mezi nejžádanějšími jsou informatici a absolventi strojírenských oborů a chemici. 28. března, novinky.cz
Česká bankovní asociace realizovala s pomocí NMS Market Research studii, která zjistila, že každý třetí občan ČR splácí spotřebitelský úvěr a to i v rizikové skupině domácností s úsporami pod 10 000 Kč. Spotřebitelé nakupují stále více impulzivněji a nejsou ochotni spotřebu odkládat. euro.cz Agentura NMS také zjistila, že hlavně podle obsahu peněženky si vybírá svého partnera 14 procent českých žen. 14. března, metro.cz
Průzkum Moneta money bank realizovaný agenturou Ipsos konstatoval, že lidé si při sjednání hypotéky vybírají ze dvou až tří nabídek a roční úroková sazba je 2,49 procenta nebo nižší. 14. března, deník.cz
Mezinárodní průzkum GfK pro Amway odhalil, že Češi jsou k vlastnímu podnikání skeptičtí. Jako problém při podnikání vidí nepřehlednou legislativu a jen čtvrtina Čechů je ochotna riskovat své selhání. V evropském průměru je to 40 procent. 14. března, novinky.cz
Airbank se raduje, že desetina zákazníků loni změnila svou hlavní banku. Podle průzkumu STEM/MARK odešli zákazníci z České spořitelny, ČSOB a Poštovní spořitelny. 6. března, e15.cz
Server Roklen.cz ve článku představil několik experimentálních výzkumů, které zjistily, že ekonomie je „věda o sobectví, kterou studují sobci“
Společnost Skřivánek se podle studie The Language Service Market 2017 nominovala mezi top 100 jazykových agentur světa. Roklen24
Průzkum srovnám.cz určil jako nejférovějšího dodavatele energií společnost MND, na opačném konci žebříčku se umístila Lama energy a One energy. tiscali.cz
Městem pro byznys za rok 2017 na Vysočině se stal Humpolec, který tento srovnávací výzkum vyhrál již poosmé v posledních deseti letech. V Jihočeském kraji zvítězilo město Písek. Mezi kritéria patří kvalita podmínek pro podnikání, počet podnikatelů, podíl studentů v odborném vzdělávání, nezaměstnanost a výše poplatků. 3. dubna, Deník.cz, www.mestoprobyznys.cz
Varkey Foundation zkoumala spokojenost rodičů s vývojem vzdělávání pro děti a čas, který stráví rodiče s dětmi při plnění domácího úkolu. 13. března, Perpetuum
Výzkum vypracovaný pro Světovou banku tvrdí, že svět čeká stěhování národů, při kterém bude muset, díky následkům globálního oteplování, opustit své domovy až 143 miliónů lidí .21. března, info.cz
Výzkum veřejného mínění
Česká televize uveřejnila březnovou vlnu výzkumu Trendy Česka, který realizuje Kantar CZ. Vyšlo najevo, že s politickou situací je spokojeno 23 procent obyvatel, k volbám by šlo nadprůměrných 73 procent voličů. Hnutí ANO ztratilo 3,5 procentního bodu, SPD vykázalo ztrátu 3 procentních bodů. Mírně posiluje ODS a Piráti. Do sněmovny by se dostalo 8 subjektů. 8. dubna, Česká televize
Agentura Median realizovala první větší výzkum polarizace voličů v prezidentských volbách, ve kterém se zjistilo, že voliči Miloše Zemana, kteří tvrdí, že neznají nikoho, kdo by volil protikandidáta, žijí v Moravskoslezském kraji. Aktuálně. cz. | Median také uveřejnil analýzu efektu televizních debat na voličské chování v prezidentských volbách. MediaGuru
Polovina Čechů je podle výzkumu Median pro předčasné volby. 2. dubna, irozhlas.cz.