Jak interpretovat výzkum
10 nejčastějších chyb médií při interpretaci výzkumu
- Záměna ankety se seriózním výzkumem
- Zobecnění výsledků výzkumu z konkrétní cílové skupiny na běžnou populaci (či širší cílovou skupinu)
- Interpretace výsledků nad rámec zjišťovaných údajů
- Nepřesná interpretace znění otázky (či variant odpovědí)
- Záměna výzkumu a tvrdých dat
- Neúplné sdělení (Důvěra ve veřejného činitele „X“ klesla; ale klesla v rámci statistické chyby a zároveň je důvěra v něj stále nejvyšší v porovnání s ostatními veřejnými činiteli)
- Srovnávání výsledků metodicky nesrovnatelných výzkumů (jiný vzorek, jiná metoda – např. anketa versus kvótní sběr)
- Uvedení výsledků výzkumu bez zdroje (kdo a jak realizoval…)
- Použití časově zastaralých či věcně překonaných dat
- Neověření si původu výzkumu, solidnosti realizátora
Jak se pozná důvěryhodný zdroj?
- Uveřejňuje informaci o realizaci výzkumu - pasport výzkumu
- Podrobný pasport je veřejně dostupný (obsahuje maximum údajů)
- Je transparentní zadavatel či účel výzkumu
- Používá prověřené metody založené na vědeckém základě a je ochotný o své metodice diskutovat
- Reprezentant agentury je snadno k dosažení a otevřen k debatě o své metodice
- Skutečně naplňuje podmínky ICC/ESOMAR Kodexu