Standardy > Standardy SIMAR > Řešení podnětů

Pravidla pro podávání podnětů na veřejně publikované výzkumy

Postup oborové samoregulace při podávání a řešení podnětů veřejnosti na publikované výzkumy:
  • SIMAR přijímá podněty zaslané na veřejně dostupné kontakty SIMAR, tedy e-mailem, poštou na doručovací adresu nebo do datové schránky .
  • Pro řádné vyřízení podnětu je třeba, aby jeho autor identifikoval agenturu, projekt, období realizace projektu a střučně popsal situaci, která je předmětem podání. Stěžovatel také uvede úplné kontaktní údaje a případně také popíše, pokud byl do projektu nějak zapojen. 
  • SIMAR jako oborová asociace neřeší pracovněprávní vztahy. 
  • Při prvním prostudování SIMAR vyhodnotí, zda je podnět závažný a důvodný, a potvrdí autorovi (autorům) podnětu, zda se podnětem bude zabývat.
  • Další kroky budou činěny bezodkladně, v ideálním případě do týdne, o načasování dostane stěžovatel informaci. 
  • SIMAR může, v případě složitějších podnětů, vybrat nezávislého odborníka / panel odborníků pro posouzení předmětného výzkumného projektu, první analýza může být provedena podle informací dostupných ve veřejném prostoru, nebo na základně informací, které poskytl stěžovatel. Identita stěžovatele, pokud není veřejně známá, nebude panelu odborníků sdělována. 
  • SIMAR zároveň vyzve autora výzkumu, aby se k problematice vyjádřil a podal vysvětlení.
  • Předsednictvo SIMAR se seznámí s vyjádřením odborníků a agentury a vyhodnotí další postup - např. schůzka s autorem výzkumu a nezávislým odborníkem/odborníky, případně poskytne prostor pro širší diskusi.
  • Výstupem procesu je odpověď autorovi podnětu a zpráva autorovi předmětného výzkumu. 
  • Pokud odborný panel shledá, že porušení pravidel je závažné, bude výstupem i výzva autorovi předmětného výzkumu ke korektivní aktivitě (např. náprava vnitřních procesů, případně veřejné prohlášení agentury).