Slušný tendr
Průvodce pro efektivní zadání a výběrový proces ve výzkumu trhu a veřejného mínění
Slušný tendr motivuje agentury předvést vám to nejlepší a pomáhá vám vybrat nejvhodnějšího agenturního partnera.
Před tím, než vyhlásíte výběrové řízení, formulujte si jasná pravidla tendru a sestavte si seznam agentur podle kvalifikačních kritérií, která jsou pro váš projekt důležitá.
Pravidla slušného tendru
- Naplánujte dostatek času na vypracování a jasné načasování výběrového procesu.
- Při vypracování zadání zvažte doporučení efektivního zadání.
- Nabídněte příležitost k vyjasnění zadání a osobní prezentaci návrhu řešení.
- Stanovte jasná hodnotící kritéria a způsob zpětné vazby.
- Specifikujte účast odpovědných osob a stupně rozhodovacího procesu.
- Sdělte, jaké informace podléhají utajení.
- Pamatujte, že konkrétní řešení navržené agenturou podléhá autorskému právu.
- Dotazník či scénář rozhovoru / skupinové diskuse je chráněné know-how každé agentury a jako takové nemůže být součástí nabídky ve výběrovém řízení. Zadavatelé mohou požadovat např. rámcovou strukturu oblastí dotazování s výčtem zjišťovaných témat nebo témat pokrytých v rozhovorech.
Menu při výběru agentury
Kvalifikační kritéria v menu a jejich důležitost je třeba určit podle povahy a požadavku výzkumného projektu. Jiná kritéria zvolíme při jednoduchém zadání opakovaného výzkumu, jinak budeme vybírat pro specializovaný projekt vyžadující komplexní přístup při hledání odpovědi na určitý marketingový problém.
- Obecné informace o agentuře
- Délka působení agentury na trhu
- Velikost agentury podle obratu a počtu zaměstnanců
- Vlastnická struktura a propojení s dalšími subjekty
- Způsob oddělení výzkumných aktivit od dalších činností
- Agentura je součástí mezinárodní sítě, nebo se jedná o lokální firmu
- Členství ve výzkumných organizacích (mezinárodně ESOMAR, lokálně SIMAR)
- Dodržování standardů kvality a výzkumnické etiky podle existujících norem
- Dodržování pravidel a zákonů na ochranu dat
- Pravidla práce s informacemi získanými od zadavatele
- Nástroje na sdílení dat se zadavatelem
- Existující klíčoví klienti a typy projektů, délka trvání již existujících projektů
- Možný konflikt zájmů a způsoby jejich řešení
Informace o lidech a zázemí agentury
- Tým, zkušenosti a profil klíčových manažerů a těch, co budou pracovat na projektu
- Zkušenosti týmu s danými typy metod a řešením ve specifických kategoriích nebo problematice
- Přístup k projektovému řízení, způsob nastavení a řízení projektů