Zdražení pohonných hmot Čechy zasáhlo, omezovat se ale zatím nebudou
Auto je bezpochyby nejužívanějším dopravním prostředkem. Denně nebo několikrát týdně jej využívá 65 % dotázaných, buď jako řidič nebo spolujezdec. Autem častěji jezdí obyvatelé menších obcí do 5 tis. obyvatel.
Prudký nárůst pohonných hmot zaznamenali až na výjimky všichni (98 %), 81 % dotázaných se pak zdražení přímo dotklo, přičemž 36 % významně, dalších 45 % dopady pocítilo, ale ne zásadně. Zdražení pociťují častější uživatelé, tzn. lidé z menších obcí. Naopak menší dopad mělo podle výzkumu STEM/MARK zdražení na domácnosti s nižšími příjmy, které auto využívají významně méně.
STEM/MARK se také ptal na postoje k růstu cen pohonných hmot. Je patrné, že spíše předpokládáme další růst cen než jejich návrat k původní hladině a tudíž se dalších finančních dopadů obáváme (62 %). Většina deklaruje, že „je pro mě důležité, kolik za svoji dopravu utrácím“, (77 %) a více než dvě třetiny lidí, kteří jezdí autem, se proto kvůli zvyšujícím se cenám snaží jezdit úsporněji.
Z hlediska změn dopravních zvyklostí je poměr pozitivních a negativních odpovědí zhruba vyrovnaný. Velmi záleží na lokalitě místa bydliště. Lidé z Prahy a velkých měst, kteří mají lepší možnosti využít jiné způsoby dopravy, jsou více připraveni ke změnám, naopak lidé z malých obcí jiné možnosti nemají.
„Přestože ceny pohonných hmot stoupají, lidé nějaké zásadní změny chování neplánují. Auto se pro většinu z nás stalo nedílnou součástí každodenního života a život bez něj si už většina z nás nedokáže představit“, říká Viktor Jurdič ze STEM/MARK.
Obavu z dopadů růstu cen na svou finanční situaci má 6 z 10 respondentů. Největší obavy mají lidé, kteří autem jezdí každý den. Lidé z domácností s nižšími příjmy se růstu cen pohonných hmot obávají přesto, že autem jezdí méně a zdražování paliv tak na ně dopadlo méně. Obavy mohou směřovat k druhotným dopadům, jako je zdražování veřejné dopravy apod. Naopak obavy domácností s vyššími nad 60 tis. Kč jsou nižší i přesto, že auto využívají častěji. I v této skupině se však dopadů zdražování na svou finanční situaci obává celá polovina respondentů.
Výzkumu agentury STEM/MARK se prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu zúčastnilo 511 osob reprezentujících českou internetovou populaci ve věku 18 - 64 let. Sběr dat probíhal na konci března 2022.
Kontakt: Viktor Jurdič, e-mail: jurdic@stemmark.cz.