Výzkum: Kosmetiku s ochranným faktorem (SPF) používá při pobytu na slunci pravidelně jen zhruba třetina lidí
Výzkum na téma používaní kosmetiky s SPF se uskutečnil metodou online sběru dat na vzorku pěti set respondentů z aktivní internetové populace starší 15 let z Českého národního panelu.
Navzdory doporučení odborníků je v Česku jen 7 % lidí, kteří používají kosmetiku s ochranným faktorem proti slunci pravidelně (denně nebo alespoň několikrát týdně) bez ohledu na to, zda ten den plánují pobyt na přímém slunci, nebo ne. 29 % respondentů používá ochrannou kosmetiku vždy při pobytu na slunci – z žen je to přitom 37 % a z mužů jen 22 %. Další necelá polovina respondentů však použije tento typ kosmetiky jen občas nebo výjimečně. Celých 15 % lidí kosmetiku s SPF nepoužívá vůbec – zde je to více mužů (odpovídala tak pětina z nich) než žen (těch je v tomto případě 10 %).
Na používání kosmetiky s ochranným faktorem proti slunci má samozřejmě vliv také fototyp pleti člověka; čím tmavší, tím jsou její sklony ke spálení na sluníčku menší a potřeba kosmetické ochrany nižší. Výzkum v tomto případě potvrdil, že častěji mají ve zvyku používat kosmetiku s ochranným faktorem lidé s fototypem kůže I a II, tedy lidé se světlou pletí s velkým sklonem ke spálení.
Co se týká aplikace, preferuje většina lidí, kteří alespoň občas používají kosmetiku s SPF, sprejovou formu (49 %) a na druhém místě buď mléko, nebo krém (oba typy shodně upřednostňuje 40 %). Jako zajímavost lze uvést, že ženy v této otázce nejvíce zaškrtávaly sprej, zatímco muži u ochranné kosmetiky nejvíce tíhnou ke krému.
Výběr opalovacích přípravků a kosmetiky proti slunci při nákupu nejvíce ovlivňuje právě výše ochranného faktoru (SPF) výrobku, podle které si produkt vybírá 64 % dotázaných. Velký vliv má i cena a také vlastní pozitivní zkušenost s výrobkem (obě možnosti shodně 49 %). Čtvrtým rozhodujícím faktorem je voděodolnost výrobku, která je v létě důležitá při pobytech u vody, ale také při výraznějším pocení.
A když už dojde na obávané spálení kůže, sahají skoro dvě třetiny respondentů znovu po kosmetických přípravcích – tentokrát ale těch speciálních na spálenou pokožku. 19 % preferuje řešit takovou nepříjemnost „po domácku“, takže aplikují studené obklady a stejný podíl sáhne do lednice pro obklad z mléčných výrobků, jako je tvaroh, bílý jogurt a podobně. Srovnatelný podíl dotázaných ale nepoužívá nic a jednoduše čeká, až se kůže zase sama „napraví“.
Opalování v reklamě
Opalovací kosmetika je zajímavá také jako inzertní segment, a to zejména v předletním a letním období, kdy lidé tyto přípravky nakupují nejvíce. V období leden–květen 2020 byla největším inzerentem v této skupině značka dm SUN DANCE, tedy privátní značka rozšířené německé drogerie. V tomto období umístila reklamu v hodnotě 3,1 milionu korun v ceníkových cenách. Druhé místo zaujala opalovací kosmetika značky Avon, která obsadila v daném období inzertní prostor v hodnotě 2,6 milionu korun, a třetí pozice patřila značce Astrid s reklamou za 1,4 milionu korun.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Public Relations | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Jakub Fulín | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | jakub.fulin@admosphere.cz