Čerstvě namleto > V konzumaci zpráv online jdeme hlavně po krátkých textech a většinu z nás zajímají diskuze

V konzumaci zpráv online jdeme hlavně po krátkých textech a většinu z nás zajímají diskuze

V další zprávě z rozsáhlé studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace od agentur ResSOLUTION Group a Nielsen se po postoji k AI ve zpravodajství a trendech v jeho sledování zaměříme na chování uživatelů při konzumaci zpráv online. Nejnovější data studie například ukazují, že velkou „službu“ uživatelům dělají v oblasti zpráv vyhledávače a součástí přijímání nových informací je sledování uživatelských diskuzí pod články. Z forem zpravodajství na internetu dnes vedou krátké texty následované audiovizuální žurnalistikou v podobě fotografií a videí.

Studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace 2024, kterou realizuje ResSOLUTION Group ve spolupráci s Nielsen, slaví 16 let existence. Kromě časových řad nabízí data z oblasti trendů v konzumaci zpravodajství, využívání sociálních sítí nebo poslechu podcastů, dále segmentaci mediálních publik, hodnocení důvěryhodnosti zdrojů a nechybí ani postoje k fake news. Sběr dat proběhl v roce 2024 na reprezentativním vzorku 1012 online respondentů starších 15 let.

Co je aktuálně prvním místem, kam si jdou online konzumenti zpráv pro čerstvé novinky? Pro skoro dvě třetiny z nich jsou to stránky vyhledávače jako Seznam.cz nebo Google, teprve na druhém místě (a s velkým odstupem) jsou zpravodajská média, a to konkrétně zpravodajský web, který navštěvují nejčastěji. 9 % respondentů se jako první podívá na sociální sítě.


Krátké texty preferujeme před videi

Z forem online zpravodajství sledují uživatelé, kteří alespoň týdně konzumují zpravodajství online, hlavně krátké texty. Na děleném druhém místě jsou v současnosti (v případě minimálně týdenní konzumace) vizuální formy, a to fotografie a videa. Dlouhé články se zařadily až na čtvrté místo a zvukové záznamy zpravodajství na páté.


Diskuze jako přidaná hodnota k webovému obsahu

Jak studie dále ukázala, běžnou součástí konzumace zpravodajství na zpravodajských webech je také sledování uživatelských diskuzí k tématu. Pozornost jim dnes věnuje většina online uživatelů, přičemž největší část (62 %) pouze pasivně čte příspěvky. Pokud jde o aktivní zapojení, nejčastější je hodnocení příspěvků, kterému se věnuje 13 % respondentů. 11 % pak na příspěvky reaguje a 6 % aktivně vkládá své vlastní.

Samotné názory na diskuze přinesly také zajímavé výsledky. Skoro 6 z 10 internetových uživatelů uvedlo, že diskuze na zpravodajských webech vnímá jako přidanou hodnotu k obsahu webu. Pro 37 % dotázaných jsou dokonce zajímavější než samotný článek. Co se týče anonymity diskutujících, tak 59 % se vyjádřilo, že diskuze na zpravodajských webech by neměly být anonymní. 45 % respondentů je ochotných přispívat do diskuze pod vlastním jménem a příjmením.


Kontakt:
Eliška Morochovičová, Head of Communication, ResSOLUTION Group s.r.o., tel.: +420 222 717 762 / +420 725 612 020, e-mail: eliska.morochovicova@ressolution.cz

Tisková zpráva: V konzumaci zpráv online jdeme hlavně po krátkých textech a většinu z nás zajímají diskuze