Třetina populace ví, jak používat umělou inteligenci. Pětina o ní často diskutuje s přáteli
35 % poté ví, jak používat aplikace umělé inteligence (např. ChatGPT, Siri, Bing apod.). Vyplývá to ze sociologického šetření společnosti Ipsos pro Ústav formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (ÚFAL MFF UK) a Technologickou agenturu ČR. 27 % lidí umí používat aplikace umělé inteligence k řešení problémů a 24 % souhlasí s výrokem, že rozumí tomu, jak umělá inteligence vnímá svět.
Obecně pak platí, že nejvyšší znalost ohledně umělé inteligence a jejího praktického využití mají muži do 35 let a lidé s vysokoškolským vzděláním. „Zkušenosti české populace s využíváním nástrojů umělé inteligence již měříme třetím rokem. V čase nám roste využívání konkrétních nástrojů AI, nicméně jedna skutečnost zůstává stabilní. A tou je fakt, že největšími techno optimisty jsou v České republice muži v mladém věku. Nejstarší generace Čechů je naopak ve využívání umělé inteligence opatrná a přiznává, že má pouze omezené znalosti tohoto fenoménu, “ dodává Michal Kormaňák z agentury Ipsos.
Graf 1. Znalost a pochopení problematiky umělé inteligence
38 % české populace tvrdí, že se bude průběžně informovat o nejnovějších technologiích v oblasti umělé inteligence, stejné procento pak uvádí, že bude umělou inteligenci používat i v budoucnu. „Umělá inteligence vyvolává rovněž velké debaty uvnitř společnosti. 18 % lidí souhlasí s tím, že často tráví svůj volný čas diskusemi se známými, kolegy či přáteli právě o umělé inteligenci. I v tomto případě platí, že takovéto diskuse vedou nejčastěji mladší muži,“ uvádí Václav Moravec, autor výzkumného projektu Newsroom AI na ÚFAL MFF Univerzity Karlovy.
Graf 2. Budoucnost a vzdělávání týkající se umělé inteligence
O výzkumu:
Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku populace ČR starší 15 let, použit byl kvótní výběr respondentů podle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti sídla. Celkem se výzkumu zúčastnilo 1262 respondentů a byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz, sběr dat probíhal v termínu 2. 4.- 9. 4. 2025. Sběr dat se řídí etickými a metodickými pravidly profesních organizací SIMAR a ESOMAR.
Výzkum je součástí projektu TQ01000100 Newsroom AI: veřejná služba v éře automatizované žurnalistiky, podpořeno programem SIGMA Technologické agentury ČR.
Kontakt: Markéta Kneblíková, Communications & PR Manager, e-mail: marketa.kneblikova@ipsos.com