Čerstvě namleto > Tichá noc s blízkými a bramborovým salátem aneb Zeptali jsme se, jak Češi slaví Vánoce

Tichá noc s blízkými a bramborovým salátem aneb Zeptali jsme se, jak Češi slaví Vánoce

Na Vánoce se naprostá většina Čechů těší – hlavně na čas strávený s blízkými, odpočinek, ale i sledování pohádek, které už se u nás staly součástí tradice. Ty pravé vánoční svátky by to ale nebyly ani bez stromečku nebo vánočních melodií. U stromků je to skoro remíza: zhruba ve stejném počtu domácností najdeme živý stejně jako umělý, v hudbě u Čechů vyhrála Tichá noc. Výzkum, který se dále zaměřuje také na balení dárků nebo štědrovečerní večeři, přinesla společnost Nielsen Admosphere. Realizovala ho v říjnu 2018 na vzorku internetové populace starší 15 let.

Na čas strávený s nejbližšími se o Vánocích těší skoro tři čtvrtiny dotázaných. Na druhém místě se v žebříčku objevuje odpočinek, který jmenovalo 62 %, a třetí místo patří sledování pohádek, na které se těší více než polovina respondentů. Pohádky o něco více vedou u žen než u mužů a také u respondentů ve věku 15–44 let. Velká část respondentů se ale těší i na jídlo a pití (50 %), na tradice (45 %), jako je zdobení stromečku, lití olova a podobně, a také na dárky (44 %). Jídlo, pití a dárky přitom nepřekvapivě zmiňuje výrazně častěji generace 15–34 let – hned po odpočinku jsou to u nich nejčastější odpovědi.

Vánoční stromeček má o svátcích doma, nebo alespoň venku před domem, 92 % dotázaných. 46 % přitom dává přednost živému, uříznutému stromku, 45 % má doma umělý. Živý stromek v květináči má potom 5 % a stromek venku zdobí 3 %.

Vánoční koledy a písničky od nejrůznějších interpretů zní během adventu takřka všude, kam se mihneme, a tak výzkum zjišťoval, jakou vánoční hudbu mají respondenti nejraději. Nejčastější odpovědí byla původně německá Tichá noc, kterou jmenovalo jako nejoblíbenější 16 % dotázaných. Tuto koledu jmenovaly o něco více ženy než muži. Následují české koledy: shodně 8 % respondentů má nejradši píseň Vánoce, Vánoce přicházejí a Nesem vám noviny. 6 % pak zvolilo koledu Narodil se Kristus Pán. U těchto písní/koled už nepozorujeme výraznější rozdíly mezi muži a ženami.

Zajímavé odpovědi přinesla i otázka na balení dárků. Naprostá většina dotázaných balení nenechává na poslední chvíli: 39 % dokonce balí většinu dárků více než týden před Vánocemi. 38 % respondentů si pak na balení dárků udělá čas méně než týden před Vánocemi. V předvánočním balení vedou ženy: skóre je 84 % proti 70 % mužů. Přímo na Štědrý den dárky balí 13 % dotázaných, přičemž zásluhu na tomto čísle mají hlavně muži – je jich 18 % oproti 9 % žen. Dárky vůbec nebalí 8 % mužů a 1 % žen.

Štědrovečerní tabule je v českých rodinách povětšinou tradiční: skoro polovina dotázaných má kapra. Oblíbený je ale také řízek, který má k večeři třetina respondentů. 10 % večeří jinou rybu než kapra, přičemž 5 % jmenovalo přímo lososa. Dalších 5 % má k večeři vinnou klobásu a jen necelá 2 % dotázaných o Štědrém večeru nejí maso. Co se týče přílohy, jsou výsledky výrazně jednoznačnější: 93 % respondentů večeří bramborový salát. Jen 4 % jmenovala brambory nebo bramborovou kaši.

Kontakt: 
Eliška Morochovičová | Public Relations | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | Eliska.Morochovicova@admosphere.cz

Infografika: Češi a Vánoce
Tisková zpráva. Tichá noc s blízkými a bramborovým salátem aneb Zeptali jsme se, jak Češi slaví Vánoce