Čerstvě namleto > Sociální sítě jsou důležitý zdroj zpravodajství, míní dnes každý druhý jejich uživatel

Sociální sítě jsou důležitý zdroj zpravodajství, míní dnes každý druhý jejich uživatel

V další z cyklu zpráv z výzkumné studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace, kterou zpracovala agentura ResSOLUTION Group ve spolupráci s Nielsen, se zaměříme na roli sociálních sítí ve zpravodajství. Data potvrzují, že jejich pozice je v současném mediálním světě silná, protože už skoro polovina jejich uživatelů (a zároveň konzumentů zpráv na nich) je považuje za důležitý zdroj zpravodajství. Z tohoto pohledu je u nás nejsilnější Facebook, pro více než čtvrtinu uživatelů sociálních sítí, kteří tam zároveň týdně konzumují zpravodajský obsah, je tato síť dokonce hlavním zdrojem zpráv.

Studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace 2024, kterou realizuje ResSOLUTION Group ve spolupráci s Nielsen, slaví 16 let existence. Kromě časových řad nabízí data z oblasti trendů v konzumaci zpravodajství, využívání sociálních sítí nebo poslechu podcastů, dále segmentaci mediálních publik, hodnocení důvěryhodnosti zdrojů a nechybí ani postoje k fake news. Sběr dat proběhl v roce 2024 na reprezentativním vzorku 1012 online respondentů starších 15 let.

Přečtěte si předchozí tři zprávy ze studie na našem webu: zpráva 1 | zpráva 2 | zpráva 3.

Mírná nadpoloviční většina alespoň týdenních konzumentů zpráv si pro ně chodí přímo na stránky zpravodajských webů, příp. do aplikací, avšak už více než pětina (22 %) je konzumuje rovnoměrně ze zpravodajských webů/aplikací a ze sociálních sítí. 12 % se pak dostává ke zprávám pouze na sociálních sítích. Tendence konzumace na sítích je výraznější, čím jsou respondenti mladší a čím nižší mají vzdělání.

Že jsou pro ně sociální sítě důležitým zdrojem zpravodajství, dnes deklaruje skoro polovina uživatelů, kteří týdně využívají nějakou síť a sledují zde zpravodajství. I přesto ale více než polovina zároveň nepovažuje žádnou ze sítí za svůj hlavní zpravodajský zdroj. Pro 27 % je hlavním zpravodajským zdrojem Facebook (což je v ČR i obecně nejvyužívanější síť na týdenní bázi), až daleko za ním je Instagram s 11 % a třetí místo patří YouTube, který takto označilo 5 % dotázaných.

„Situace se však zásadně mění mezi 15–24letými, kteří výrazně častěji považují některou ze sítí za svůj hlavní zdroj zpráv (69 %). Téměř polovina jich v této souvislosti uvedla Instagram. Jeho význam ale s rostoucím věkem velmi rychle klesá, což dělá z 15–24letých jedinou skupinu, která jej výrazněji považuje za svůj hlavní zpravodajský zdroj. Oproti zbytku dotázaných mladí v tomto kontextu i mnohem méně zmiňují Facebook, který deklarují všechny starší skupiny přibližně stejně často,“ doplňuje garantka studie Kristýna Kamlarová, Head of Data & Insights v ResSOLUTION Group.

Jsou ale sítě pro uživatele důvěryhodným zdrojem zpráv? Když vyloučíme síť X, pro kterou nebyl ve výzkumu dostatečně velký vzorek týdenních uživatelů sledujících zde zpravodajství, vypadá to, že v otázce důvěryhodnosti si nejlépe vedou sítě společnosti Meta, jmenovitě Instagram (33 %) a Facebook (30 %) – i když ani tak jejich čísla nejsou nijak vysoká. TikTok považuje za důvěryhodný zdroj zpráv 25 % jeho uživatelů. Že jim Instagram přinese zprávy, o kterých by měli vědět, je pak přesvědčeno 38 % dotázaných, stejně jako v případě Facebooku. U TikToku se na to spoléhá 31 % respondentů.

S rostoucím vzděláním mají respondenti menší tendenci považovat Facebook za důvěryhodný zdroj zpravodajství. Respondenti bez maturity častěji než ti vzdělanější uvádějí, že se v poskytování zpráv spoléhají na Instagram a důvěřují mu.

Zajímavý je také pohled na aktivity spojené se zpravodajstvím na sociálních sítích. Podíváme-li se na data o sledování zpráv z oficiálních kanálů zpravodajských médií (v alespoň týdenní frekvenci), zjistíme, že na Facebooku navštěvují 4 z 10 jeho týdenních uživatelů (kteří zde zároveň sledují zpravodajství) profil nějakého zpravodajského média. Přibližně polovina zde kliká na odkazy zpravodajských médií. Na Instagramu sleduje více než polovina jeho uživatelů příspěvky na účtech zpravodajských médií a 45 % sleduje příspěvky osobností ze zpravodajství/publicistiky. Na TikToku sleduje videa zpravodajských médií 41 % jeho uživatelů a skoro polovina sleduje videa osobností ze zpravodajství.

Důležitou roli v šíření zpráv na sítích ale hrají samotní uživatelé – kromě sledování třeba tím, že zpravodajské články sami sdílejí do své sítě, nebo se aktivně zapojují do diskuzí k článkům a podobně. Na Facebooku registruje sdílené zpravodajské příspěvky svých kontaktů 43 % jeho týdenních uživatelů. Zhruba pětina se jich dále hlásí ke komentování sdílených zpravodajských článků a téměř stejný podíl aktivně na svém osobním účtu sdílí zpravodajské články. Na Instagramu komentuje zpravodajské příspěvky 15 % uživatelů. Na TikToku pak více než polovina respondentů lajkuje či sdílí videa osobností ze zpravodajství a zhruba čtvrtina komentuje videa zpravodajských médií.

Pro síť X byl ve výzkumu příliš malý vzorek týdenních uživatelů, proto jeho výsledky nekomentujeme.


Kontakt:

Tisková zpráva: Sociální sítě jsou důležitý zdroj zpravodajství, míní dnes každý druhý jejich uživatel