Značka Lay’s vede letošní žebříček nejsilnějších inzerentů segmentu
Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let. Doplnění pak tvoří výsledky z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, podle kterých je nejsilnějším inzerentem segmentu od začátku roku značka Lay’s.
Souboj mezi slanými a sladkými pochutinami je v Česku vyrovnaný – slané chuti dává přednost 41 % internetových Čechů a sladké 40 %. Jedna pětina potom ani jedné. Z hlediska pohlaví se ale potvrzuje, že ženy (45 %) mají sladké raději než muži (36 %). Naopak slaným pochoutkám holdují spíše muži (44 % oproti 37 % žen) a také pro mladší věkovou skupinu 15 až 34 let jsou atraktivnější slané dobroty (51 %) než ty sladké (40 %).
Alespoň jednou týdně si slané pochutiny, jako jsou brambůrky, tyčinky nebo oříšky, dá 46 % internetových Čechů – denně ale jen 3 %. V menší frekvenci (jen několikrát za měsíc) slané mlsá 24 %, jedenkrát měsíčně 11 % a ještě méně často než jednou za měsíc 17 % dotázaných. Mezi nejnáruživější konzumenty slaných dobrot patří nejmladší věková kategorie od 15 do 34 let (alespoň několikrát týdně jí slané pochoutky 30 % z nich). Oproti tomu podíl lidí nad 45 let, kteří jí slané alespoň několikrát týdně, je ze všech nejmenší, tedy 14 %. 2 % Čechů pak nejí slané pochutiny vůbec.
Slané občerstvení patří k televizi
A jaké jsou příležitosti ke konzumaci slaného občerstvení? Nejčastěji si ho lidé dopřávají při domácím sledování televize nebo filmů – to platí pro 65 % respondentů, kteří jedí slané pochutiny. Na oslavách (včetně těch silvestrovských) si slané dává 53 % a při návštěvách rodiny či přátel 48 %. Jen tak, tedy kdykoliv mají chuť, jí slané 47 %. V kině slané pochutiny konzumuje 16 % a opět mnohem více mladší respondenti do 34 let (32 %) než ti starší (15 % ve věku 35 až 44 let a 5 % starších 45 let).
Chipsy a oříšky jednoznačně vedou
Co se týče oblíbenosti druhů slaných pochutin, na prvním (a druhém) místě jsou chipsy a brambůrky (60 %), které mají rádi zejména mladší respondenti do 34 let, a oříšky nebo semínka (60 %), které o něco více preferují ženy. Třetina těch, kteří jí slané pochutiny, má ráda slané tyčinky či preclíky (34 %) a 31 % nejvíce chutnají menší slaná jídla jako chlebíčky, slané pečivo nebo quiche. Pro více než čtvrtinu patří mezi nejoblíbenější slané pochutiny krekry, křupky nebo bruschetty (27 %) a pro 21 % popcorn, u kterého je zajímavá disproporce oblíbenosti napříč věkem, kdy mezi nejmladšími respondenty (15 až 34 let) ho zvolilo 38 %, ale mezi nejstaršími (45+) pouze 9 %.
Nejčastějším místem nákupu slaných dobrot je pro ty, kteří slané pochutiny jedí, supermarket či hypermarket (87 %). V malém obchodě je nakupuje 29 % a přes internet 5 % stejně jako v obchodě se zdravou výživou.
Slané pochutiny v reklamě
Co se týče reklamy na nejrůznější slané pochutiny, vedla v období leden–duben 2022 značka Lay’s, která v českých médiích umístila inzerci v celkové ceníkové* hodnotě přes 48 milionů korun. Na druhém místě byla značka Bohemia s objemem reklamy v hodnotě více než 21 milionů korun a na třetím POM-BÄR s inzercí v hodnotě přesahující 13 milionů korun.
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Bianka Smejkalová | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | bianka.smejkalova@admosphere.cz