Rodiče deváťáků ve výzkumu o přijímačkách: „Aktuální situace je problematická, učivo ZŠ nestačí“
Většina si pak navíc myslí, že na znalosti potřebné pro testy Cermatu dětem učivo ZŠ nestačí. Přijímací proces je navíc stresující a náročný, a to pro celou rodinu, jak potvrzuje každý druhý rodič současného deváťáka. Pro řadu rodin představuje náročnost i finanční: skoro polovina rodičů hradila deváťákům přípravu v podobě kurzů. I přes to všechno ale více než polovina rodičů považuje systém jednotných přijímacích testů na SŠ za spravedlivý.
Výzkum realizovaný společností ResSOLUTION Group přináší letos vůbec první reprezentativní výsledky shrnující zkušenosti a hodnocení přijímacího řízení na střední školy. Uskutečnil se na vzorku více než 600 rodičů dětí ve věku 14–16 let, které jsou letos v 9. třídě nebo 4. ročníku víceletého gymnázia. Dotazovaní rodiče jsou součástí české internetové populace Českého národního panelu.
Na tom, že je aktuální situace kolem přijímacích řízení z 9. tříd na střední školy problematická, se shodlo 69 % rodičů, jejichž dítě letos skládalo jednotné přijímačky od Cermatu. V Praze a Středočeský kraj podíl dosahuje dokonce 80 % (ve zbylé oblasti Čech je to 67 % a na Moravě 64 %). Problémem je dle těchto rodičů hlavně počet míst na středních školách (77 %; nejčastěji zmiňován obyvateli vesnic a velkých měst), mezi dalšími jsou provázanost učiva základní školy a požadovaných znalostí v rámci testu Cermatu (52 %; nejčastěji tak odpovídali lidé z vesnic) nebo úroveň a náročnost těchto testů (47 %; nejčastěji zmiňována obyvateli malých a středních měst).
Při otázce na vnímání systému podávání dvou přihlášek v rámci prvního kola přijímaček na SŠ se navíc skoro polovina (47 %) rodičů dětí, které skládaly jednotné přijímačky, shodla, že je současné nastavení stresující a omezující. S velikostí místa bydliště dítěte tento názor zesiluje (vesnice 41 %, malá a střední města 48 % a velká města dokonce 55 %).
ZŠ se snaží, ale předepsané učivo na Cermat nestačí
I přes vysokou míru kritiky aktuální situace však řada rodičů, jejichž dítě letos skládalo zkoušku od Cermatu (42 %), hodnotí pozitivně přípravu základních škol na přijímačky v rámci běžné výuky. Špatně ji hodnotí 28 % a nerozhodných je 31 %. S tvrzením, že vše, co děti potřebují znát při jednotných přijímacích zkouškách, je naučí během základní školy, však v jiné otázce souhlasilo jen 39 % rodičů, zbylých 61 % bylo proti. Negativnější byli v obou případech respondenti z velkých měst.
Zajímavostí také je, že ačkoli jsou rodiče k situaci kritičtí, dle 57 % je systém jednotných přijímacích zkoušek spravedlivý. Častěji mají tento názor obyvatelé vesnic a menších měst, ve velkých městech naopak ve větší míře s tímto tvrzením nesouhlasí.
Neplacená a placená příprava
Základní školy podle rodičů nejčastěji nabízely v rámci přípravy na přijímací zkoušky bezplatné doučování nebo kurz z matematiky (42 %). Podobné procento (41 %) ve výzkumu uvedlo, že matematika v deváté třídě se na škole jejich dítěte soustředila na přípravu na testy Cermatu. U češtiny byly tyto možnosti o něco méně časté (36 % rodičů uvedlo, že ZŠ připravovala na testy v rámci výuky v deváté třídě a dle 35 % škola nabízela bezplatná doučování).
Pro placenou přípravu se dle výzkumu ResSOLUTION Group letos rozhodlo 47 % rodičů, jejichž dítě skládalo jednotné přijímací zkoušky. Nejčastěji šlo o individuální doučování (37 %), doučování nebo kurz organizovaný střední školou (31 %) nebo kurz organizovaný jiným subjektem (28 %). Výrazně častěji se k placené přípravě uchýlili respondenti z velkých měst, v rámci ČR tedy hlavně z Prahy a Středočeského kraje, kde jsou zároveň placené možnosti přípravy dostupnější. V těchto oblastech také děti častěji absolvovaly placenou přípravu mimo školy.
Ti, kteří žádné kurzy neplatili, nejčastěji uváděli, že se jejich děti připravovaly samostatně (54 %), 28 % se „spokojilo“ s neplacenou přípravou poskytovanou základní školou.
Proces přijímacího řízení deváťáků má samozřejmě také vliv na chod rodin. Jak ve výzkumu potvrdilo 56 % rodičů, jejichž dítě letos skládalo jednotné přijímačky, příprava byla náročná a stresující pro celou rodinu. Stejný podíl souhlasil s tvrzením, že příprava na přijímačky výrazně ovlivnila rodinný život.
Kontakt:
Libuše Paterová, Head of Qualitative Research, tel.: +420 222 717 762, e-mail: libuse.paterova@ressolution.cz