Čerstvě namleto > Pivo si skoro pětina Čechů dopřává denně. Během koronakrize se míra jeho konzumace většinou neměnila

Pivo si skoro pětina Čechů dopřává denně. Během koronakrize se míra jeho konzumace většinou neměnila

„Češi jsou národ pivařů“, „Pivo je tekutý chléb našeho národa“ – to jsou jen dvě z mnoha hlášek o pivu, které už v naší zemi zlidověly. A jak navíc ukazuje nejnovější výzkum Nielsen Admosphere, i v současné době stále sedí: vždyť necelá pětina obyvatelstva si dopřává pivo denně, další skoro třetina si ho dá aspoň jednou za týden a jen zhruba dva lidi z deseti nepijí pivo vůbec. Tohoto „tekutého chleba“ jsme se pak obvykle nevzdali ani v koronakrizi: v době, kdy byla většina z nás nucena trávit více času doma, se návyky v množství vypitého piva nezměnily u 72 % pivařů.

Výzkum, který se dále zaměřil na nejoblíbenější značky, ochucená piva nebo na malé pivovary, byl realizován prostřednictvím online sběru na vzorku pěti set respondentů z aktivní internetové populace Českého národního panelu starší 18 let.

Výzkum doplňují také data z monitoringu reklamy Nielsen Admosphere, dle nichž byla v prvním pololetí 2020 inzerentem číslo jedna v segmentu pivo značka Pilsner Urquell. Její reklama dosáhla hodnoty 114 milionů korun.

Konzumentů piva najdeme v české internetové populaci 83 %, přičemž 19 % pije pivo denně, dalších 30 % pak alespoň jednou týdně. Asi nepřekvapí, že častějšími konzumenty jsou muži – dvě třetiny z nich pijí pivo alespoň jednou týdně (tedy denně i jednou až několikrát týdně). Mezi ženami je naopak více „svátečních“ konzumentek a také těch, které pivu neholdují: 43 % žen si dá pivo jednou měsíčně, případně méně často a čtvrtina dokonce nikdy.

Zajímavou kategorií pro konzumenty, třeba i ty, kteří klasické pivo nemusí, představují radlery a ochucená/ovocná piva. Ty pro Čechy sice nejsou nápojem pro každodenní pití (denně si je dá jen zanedbatelné 1 % lidí), ale aspoň někdy po nich sáhnou už necelé dvě třetiny respondentů. Není pak překvapením, že o něco více vedou radlery u žen než u mužů (76 % vs. 51 %). Z věkových skupin jsou nejzajímavější pro mladší respondenty, s vyšším věkem naopak jejich oblíbenost klesá.

V preferencích značek piva v Česku nadále vede Plzeň: zvítězila v obdobném výzkumu před 3 lety a vítězí i dnes, se 16 % konzumentů, kteří označili Pilsner Urquell (respektive Plzeňský Prazdroj) za svoji nejoblíbenější značku. Nejvíce fanoušků má Plzeň mezi nejmladšími respondenty do 34 let. Na dalších místech jsou u českých pivařů – pouze s minimálními rozdíly procent – značky Gambrinus (9 %), Velkopopovický Kozel (9 %), Radegast (8 %) a Birell (8 %). Jen 6 % konzumentů piva na značce nezáleží.

V době největší koronavirové krize, tedy v březnu a dubnu, kdy byly zavřené restaurace, hospody, kluby a do obchodů jsme směli jenom s rouškou, se návyky v množství vypitého piva změnily u českých pivařů jen mírně: necelé tři čtvrtiny z nich pily tolik piva, kolik byly do té doby zvyklé, skoro pětina pila v tomto období méně než obvykle a 9 % ve výzkumu deklarovalo, že pili pivo více než obvykle. Z věkových skupin to byli nejčastěji nejmladší respondenti, u nichž došlo v tomto období k největší změně v konzumaci piva – u větší části z nich došlo k poklesu a u menší části naopak k nárůstu. Nejstarší skupina (45+) naopak nejvíce ze všech odpovídala, že se její návyky v konzumaci v době koronakrize nezměnily.

Poslední otázka výzkumu se zaměřila na trend malých lokálních pivovarů, kterých v posledních letech nejen v Česku „vyrostla“ celá řada. A mezi konzumenty určitě nejsou tito výrobci přehlížení: čtvrtina dotázaných pivařů ve výzkumu odpověděla, že piva malých pivovarů dokonce preferuje nad ostatními. 17 % naopak dává přednost velkým průmyslovým pivovarům. 44 % českých pivařů ale nezáleží na tom, zda pivo pochází od malého nebo velkého výrobce.

Pivo a reklama

Výsledky výzkumu, zejména pak otázku na preferenci značek, dávají do zajímavého kontextu také data z monitoringu reklamy společnosti Nielsen Admosphere v segmentu piv. Dle nich umístila v prvním pololetí 2020 reklamu v nejvyšší hodnotě značka Pilsner Urquell, v ceníkových cenách přesáhla 114 milionů korun. Druhý Birell obsadil v prvních šesti měsících roku reklamní prostor v hodnotě 108 milionů korun a třetí Starobrno inzerovalo na ploše v hodnotě 105 milionů korun.

Kontakt:

Tisková zpráva: Pivo si skoro pětina Čechů dopřává denně. Během koronakrize se míra jeho konzumace většinou neměnila