Nízká nezaměstnanost brzdí rozvoj firem
Nezaměstnanost v České republice klesla na 3 procenta, což je od roku 1996 nejnižší hodnota. Podle Úřadu práce ČR měla Česká republika v září dokonce nejnižší nezaměstnanost v Evropské unii. Jak nízká nezaměstnanost zasahuje do rozvoje firem? Na otázky ohledně dění týkající se nízké nezaměstnanosti a její dopady jsme se zeptali českých exportérů, tedy jakým způsobem se dívají na extrémně nízkou nezaměstnanost a k jakým krokům přistoupili při řešení problémů k získání nových zaměstnanců.
Nízká nezaměstnanost jako bariéra v podnikání
Současnou nízkou nezaměstnanost vnímají jako bariéru v rozvoji podnikání tři čtvrtiny českých exportérů. Pokud na tuto situaci exportní společnosti nějakým způsobem reagovaly nebo plánují reagovat, pak nejčastěji cíleným zaměstnáváním cizinců (63 procent) nebo robotizací (53 procent). K omezení výroby již přistoupilo 19 procent exportérů, pro něž nízká nezaměstnanost představuje bariéru v rozvoji podnikání, a přibližně stejný počet procent tento krok zvažuje udělat. Jako další řešení zvolilo 6 procent českých exportérů přenos některých pracovních funkcí do zahraničí a 7 procent o tomto kroku uvažuje. Jaké jsou další názory exportních firem týkající se nejen zaměstnanosti, ale také ohlédnutí se za bývalým rokem a jejich výhledu do budoucnosti? Co podle exportérů pomáhá vývozu z České republiky a jaké země představují největší exportní příležitost do budoucna? Zjistěte více ze studie GfK Exportní výzkum 2018, která zodpoví tyto i další Vaše otázky.
Jak zvýšit atraktivitu společnosti pro potencionální uchazeče
„Nelehkou situaci mají i pracovníci HR. V době nadbytku pracovních pozic a nedostatku pracovní síly musí hledat jiné možnosti k oslovení nových uchazečů. Firmy se předhánějí v nabízených benefitech a nabízejí vyšší platy než konkurence, aby přesvědčili nového uchazeče k přechodu do nového zaměstnání. Díky nízké nezaměstnanosti si zaměstnavatelé stále častěji uvědomují potřebu mít dobrý přehled o situaci ve svém regionu a obrací se na výzkum trhu,“ říká Kristina Hanušová, vedoucí oddělení Marketing Effectivness. Výzkumy trhu práce donedávna pokrývaly především ČR jako celek, aniž by přihlížely ke specifikům regionů. V tom je jiný výzkum GfK Employer Brand, který umožňuje zaměřit pozornost na potenciální zaměstnance právě tam, kde má firma svůj provoz.
O studii GfK Exportní výzkum
Výzkum byl proveden metodou CATI, v září 2018 na reprezentativním vzorku 300 exportních společností v České republice. GfK Exportní výzkum je studií dlouhodobě mapující názory manažerů předních exportních firem týkající se dosavadního vývoje a výhledu českého exportu, klíčových cílových zemích vývozu a podmínek a faktorů podmiňujících export. Vedle dlouhodobě sledovaných témat studie obsahuje sekci věnovanou aktuálnímu vývoji jak v rámci České republiky, tak ve světě a také názory exportérů na banky. Více informací o studii zde.
O studii GfK Employer Brand
Výzkum znalosti, image a atraktivity zaměstnavatelů v regionech ČR.
GfK Employer Brand umožňuje získat plastickou představu o postavení Vaší značky v regionu a nabídne zjištění užitečná pro rozvíjení atraktivity Vašeho podniku jakožto regionálně relevantního a žádaného zaměstnavatele. Více informací o studii zde.
Kontakt: Mgr. Andrea Patočková, Marketing&PR, +420 296 555 422, andrea.patockova@gfk.com.