Čerstvě namleto > Mléčná, hořká nebo bílá čokoláda: Kterou zvolit na Valentýna? Aktuální průzkum poradí

Nejsilnějším inzerentem čokolády byla loni značka Kinder

Cukrovinky jsou jedním z nejčastějších valentýnských dárků: například čokoládové bonbony plánuje 14. února darovat svému partnerovi či partnerce pětina těch, kteří letos chtějí tento svátek slavit. Předčí je už jenom květiny a pozvání na večeři. Čokoláda (alespoň ta v tabulkové podobě) je obecně v Česku jednou z nejkonzumovanějších sladkostí – jen naprostý zlomek obyvatelstva ji nejí vůbec. Nejoblíbenějšími druhy jsou zhruba ve stejné míře mléčná, hořká a čokoláda s ořechy.

Výzkum provedly výzkumné agentury Nielsen a ResSOLUTION Group v lednu 2024. Zúčastnila se ho tisícovka internetových respondentů z Českého národního panelu starších 15 let.

Data doplňuje žebříček monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterého umístila loni největší objem inzerce v kategorii čokolády značka Kinder.

Data z ledna ukazují, že svátek svatého Valentýna bude letos slavit 26 % Čechů, přičemž překvapivě se častěji jedná o muže než o ženy. Mezi nejčastější dárky, které plánují koupit svému partnerovi či partnerce, patří řezané květiny (kupuje je 31 % těch, kteří budou Valentýna slavit), dále večeře (28 %) a na třetím místě bonboniéra nebo čokoládové bonbony (20 %). Zážitek plánuje věnovat 11 % a 10 % dá partnerovi či partnerce jinou sladkost.


Pouze 1 z 10 Čechů nejí tabulkovou čokoládu

Právě konzumaci čokolády a dalších sladkostí jsme pak v průzkumu prozkoumali blíže. Data přinesla například zjištění, že tabulková čokoláda je jedním ze tří druhů sladkostí, které si aspoň někdy dá 93–94 % lidí. Těmi dalšími dvěma jsou tyčinky, sušenky či oplatky a zmrzlina. Na opačném konci škály je aktuálně cukrová vata, která má své (alespoň příležitostné) konzumenty pouze mezi 4 z 10 respondentů.

Co se však týče pravidelné konzumace (alespoň jednou za týden), tak se žebříček cukrovinek a sladkých jídel proměňuje. I v něm má ale čokoláda silné zastoupení. Nejčastěji konzumovaným druhem je sladké pečivo, které aspoň jednou týdně jí 40 % Čechů. V těsném závěsu jsou pak tyčinky, sušenky či oplatky (37 %). Na dalších pozicích jsou tabulková čokoláda, oříšky/ovoce/preclíky v čokoládě a čokoládové bonbony, bonboniéry a nugát.


V oblíbenosti zůstává bílá tabulková čokoláda daleko za tmavou

Určitě každý z nás někdy zažil debatu, zda je lepší mléčná či hořká čokoláda. Podle průzkumu jsou však oba tyto druhy úplně stejně oblíbené mezi konzumenty a nejsilnější trojici s nimi dokonce tvoří čokoláda s ořechy. Mírné rozdíly najdeme u preferencí mužů a žen: ženy například ve větší míře preferují čokoládu s ořechy. Až daleko za tmavými čokoládami pak v žebříčku preferencí najdeme bílou čokoládu, čokoládu s náplní a bublinkovou čokoládu.

A jaké jsou faktory, které nejvíce ovlivňují výběr sladkostí? Nejčastěji respondenti uváděli chuť (rozhoduje u 77 % konzumentů), dále cenu (57 %) a značku a složení (obě získaly shodně 24 %).


Čokoládová inzerce

Žebříček značek s největším objemem inzerce (v ceníkových cenách*) v kategorii čokolád vedl v roce 2023 Kinder, jak ukazují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen. V jeho závěsu byly dále značky Lindt a Milka.

*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.)


Kontakt:

Tisková zpráva: Mléčná, hořká nebo bílá čokoláda: Kterou zvolit na Valentýna? Aktuální průzkum poradí