Kratom znají 4 z 10 Čechů. S omezením jeho prodeje mladistvým souhlasí 30 % z nich
Výzkum realizovala agentura ResSOLUTION Group na reprezentativním vzorku pěti set respondentů české internetové populace z Českého národního panelu ve věku 15 a více let.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
Kratom zná podle výsledků průzkumu 37 % dotázaných (vědí, co to je). Další více než čtvrtina zná pouze název, ale nic víc o něm neví. Zbylých 36 % respondentů o kratomu nikdy neslyšelo.
Rozdíly mezi věkovými skupinami respondentů jsou u této otázky významné: nejlépe obeznámení jsou s kratomem nejmladší respondenti ve věku 15–34 let, z nichž více než polovina uvedla, že ví, o co jde. S vyšším věkem znalost klesá a v nejstarší věkové kategorii (55 a více let) dosahuje pouhých 16 %.
Největší část respondentů, kteří o kratomu alespoň slyšeli, se o něm dozvěděla z médií (37 %). Sociální sítě byly druhým nejčastějším zdrojem informací (19 %), zatímco od členů rodiny či přátel, kteří kratom sami užívali, se o něm dozvědělo 9 % dotázaných. Stejné procento se o něm dozvědělo ve škole.
Muži získali častěji než ženy informace o kratomu z médií, ženy naopak častěji než muži zmiňovaly to, že byl kratom konverzačním tématem jejich rozhovorů s blízkými. V rámci věkových skupin se ukazuje, že mladší dotázaní se o kratomu ve velké míře dozvěděli ze sociálních sítí, s odstupem pak z médií, ve škole a od blízkých, kteří mají s látkou osobní zkušenost (to jsou pro ně nejčastější zdroje), zatímco starší generace (55 a více let) čerpala informace především z médií.
Co se týče osobních zkušeností Čechů (obeznámených s tím, co kratom je), tak 18 % uvedlo, že ho v minulosti vyzkoušeli, ale v současné době ho neužívají. Příležitostně kratom v současnosti berou 3 % dotázaných, zatímco žádný respondent neuvedl, že by ho užíval pravidelně. 5 % s ním zkušenost nemá, ale rádo by ho vyzkoušelo. Naopak naprostá většina vzorku, skoro tři čtvrtiny, s látkou zkušenost nemají a ani o její vyzkoušení neprojevují zájem.
Ženy sice mají v pětině případů s vyzkoušením kratomu zkušenosti, ale žádná z nich ve výzkumu neuvedla, že by ho v současnosti užívala, ať už pravidelně, nebo příležitostně. Z mužů v současnosti kratom užívá příležitostně 6 %, pravidelně žádný.
Z věkového hlediska data naznačují, že častěji s kratomem experimentují nejmladší respondenti. Mají s ním větší zkušenost z minulosti a je mezi nimi i největší podíl těch, kteří ho nyní příležitostně užívají. Tato procenta klesají se zvyšujícím se věkem respondentů. Respondenti od 35 let věku naopak ve výrazně větší míře odpovídali, že látku nevyzkoušeli a ani o ni nemají zájem.
Poslední otázka se věnovala postojům k aktuálnímu statusu kratomu v rámci české legislativy. Ten ještě v současné chvíli není omezen a je možné ho prodávat i mladistvým. Toto by měla změnit novela zákona, kterou schválil Parlament a momentálně čeká na podpis prezidenta. Respondenti, kteří vědí, co kratom je, se ve výzkumu nejčastěji (30 %) klonili k názoru, že status vůči dospělým osobám je jim jedno, ale přístup k němu by měl být omezen pro osoby mladší 18 let – tedy přesně tak, jak to ošetřuje chystaná novela. Druhým nejčastějším názorem však bylo, že by měl mít kratom status nelegální drogy (myslí si to 20 % dotázaných). Na třetím místě respondenti zmiňovali, že by kratom měl mít jasnější status a definovaná pravidla pro prodej a užívání (19 %). Pouze 6 % dotázaných považuje aktuální status kratomu v rámci české legislativy (tedy jeho volný prodej) za vyhovující.
Kontakt:
Eliška Morochovičová, Head of Communication, tel.: +420 222 717 762 / +420 725 612 020, e-mail: eliska.morochovicova@ressolution.cz