Značka Pickwick je od začátku roku nejsilnějším inzerentem segmentu čajů
Výzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere metodou online sběru dat na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.
Právě v těchto týdnech roku přichází období, kdy většina lidí, pokud jsou zvyklí pít čaj, zvyšuje jeho konzumaci: ve výzkumu potvrdilo 70 % respondentů z řad konzumentů čaje, že právě v zimě ho pijí více. Větší tendenci k této změně mají ženy, které však obecně mají k čaji blíže než muži, jak ostatně ukážou i následující data. Zhruba třetina pak zvyšuje počet šálků čaje na podzim. Po celý rok stejně konzumuje čaj 27 % lidí.
Čaj jako teplý nápoj si více než polovina lidí připravuje každý den – 24 % dokonce několikrát denně, 29 % pak obvykle jednou denně. Několikrát za den si čaj ve větší míře dopřávají ženy než muži – ti zase mírně vedou v pití jednou za den. Poměrně obvyklé je mezi respondenty pít čaj několikrát za týden, odpověděla tak pětina z nich. Čtvrtina si ho dává méně často. Zatvrzelých „odpůrců“ čaje je v Česku naprosté minimum; ve výzkumu odpověděla jen 3 % dotázaných, že ho nepijí vůbec.
Příležitostí k pití čaje se v typickém režimu každého z nás najde celá řada, z dat výzkumu ale vyplývá, že tento nápoj lidé oceňují velmi často ve chvílích, kdy cítí potřebu komfortu nebo úlevy: 57 % respondentů totiž konzumuje čaj na zahřátí, 54 % po něm sáhne při zdravotních potížích. Obvyklá je nepřekvapivě také příprava čaje jako součásti snídaně. Hned dalšími zmiňovanými možnostmi jsou pití čaje na uklidnění nebo podporu relaxace (28 %) a dále konzumace při práci nebo ve škole (26 %). Zajímavostí je, že onen komfort v pití čaje vyhledávají častěji ženy.
Co se týče druhů, vede v Česku čaj ovocný, pije ho 69 % konzumentů čaje. Druhé místo patří čaji černému (58 %) a třetí bylinnému (56 %). Zelený pak pije 49 % dotázaných. Další druhy už jsou spíše okrajovější: rooibos konzumuje 17 % lidí, bílý čaj pak 12 %.
Z forem přípravy s přehledem vyhrává čaj sáčkový, který používá 93 % konzumentů čaje. Sypaný si připravuje 46 %, přičemž výrazně častěji po něm sáhnou ženy. Ostatní formy jako rozpustný (instantní) a mletý (typicky matcha) se objevily pouze v jednotkách procent odpovědí.
Čaj jako reklamní segment
Podíváme-li se na data kategorie (teplých) čajů v monitoringu reklamy Ad Intel, uvidíme, že inzerentem s nejvyšší ceníkovou hodnotou reklamy (24,7 milionů korun) byla mezi lednem a říjnem tohoto roku značka Pickwick. Značka Ahmad Tea pak obsadila inzertní prostor v hodnotě 16,7 milionů korun a Kombe umístil reklamu za 9,4 milionů korun.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Bianka Smejkalová | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | bianka.smejkalova@admosphere.cz