Inzerce sportovního oblečení: Letos zatím nejvíce inzerovalo Sportisimo
Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.
Výsledky výzkumu doplňují data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, v nichž jsme se zaměřili na inzerci sportovního oblečení. Vyplývá z nich, že největší objem reklamy měla značka Sportisimo.
Jak často Češi sportují?
Přibližně polovina Čechů (54 %) sportuje alespoň 1x týdně. Každodenních sportovců je 11 % a najdeme mezi nimi častěji muže (14 %) než ženy (8 %) a také respondenty z nejmladší věkové skupiny do 34 let (16 %). Nejběžněji dotázaní sportují dvakrát až třikrát do týdne – má to tak o něco více než čtvrtina. Jednou týdně se sportu věnuje 17 % lidí, jednou za 14 dní 8 %. Nanejvýš jednou měsíčně nebo i méně často sportuje jedna čtvrtina Čechů, z nejmladší věkové skupiny (do 34 let) je to však pouze 15 %. Více než desetina respondentů se přiznává k tomu, že nesportuje vůbec, přičemž nejčastěji se jedná o lidi starší 55 let (16 %).
Sportovní oblečení
Většina Čechů z online populace (86 %) alespoň občas nosí sportovní oblečení, přičemž z respondentů ve věku nad 55 let jej nosí pouze 78 %. Více než dvě třetiny Čechů, kteří alespoň občas nosí tento typ oděvu, ho oblékají i na jiné příležitosti než jen na sport – to se o něco častěji týká žen (71 %) než mužů (65 %) a lidí z vesnic (71 %) spíše než těch z velkých měst (63 %).
Z druhů sportovního oblečení respondenti při sportování nejčastěji volí jakékoli sportovní/funkční oblečení – to nosí téměř polovina. Sportovní oblečení speciálně určené pro daný sport nosí 13 % Čechů a 6 % nosí při sportování jakékoliv vyřazené či nenošené oblečení. Pětina tyto druhy oblečení kombinuje v závislosti na druhu sportu. 14 % respondentů oblečení na sport neřeší, ve věkové kategorii nad 55 let tak odpovědělo dokonce 26 % respondentů.
Mezi hlavní faktory, které hrají roli při výběru sportovního oblečení, patří cena (73 %), pohodlnost (71 %) a materiál (51 %). Funkčnost (tedy savost, hřejivost nebo chladivost) při výběru řeší 48 % respondentů, kteří alespoň občas nosí sportovní oblečení, a 36 % si tento typ oděvu vybírá podle designu.
Sportovní značky
Z Čechů, kteří alespoň někdy nosí sportovní oblečení, má každý třetí svou oblíbenou či osvědčenou značku oděvu, s rostoucím věkem ale podíl lidí s oblíbenou značkou klesá. Ve věku do 34 let preferuje konkrétní značku 45 % respondentů, ve věku nad 55 let je to jen 22 % respondentů. Existenci oblíbené či osvědčené značky sportovního oblečení také o něco častěji uvádějí respondenti z Prahy a Středočeského kraje.
Mezi těmi, kteří mají nějakou oblíbenou značku sportovního oblečení, vede značka Nike, kterou jako svou oblíbenou uvedla třetina respondentů. Na druhém místě se umístila značka Adidas, kterou za svou oblíbenou či osvědčenou značku považuje čtvrtina respondentů. S velkým odstupem pak respondenti uváděli značky Under Armour, Decathlon nebo Puma.
A který kamenný či internetový obchod se sportovním oblečením napadne Čechy jako první? 40 % si spontánně vybaví obchod Sportisimo, 22 % si vzpomnělo na Decathlon. Tyto dva obchody – ještě s obchodem A3 sport – patří mezi Čechy také mezi nejznámější: Sportisimo zná většina (71 %) Čechů, následuje Decathlon se znalostí 47 % a A3 sport, který zná 22 % lidí. Pětici nejznámějších obchodů se sportovním oblečením doplňuje Intersport (20 %) a Adidas (18 %).
Reklama v segmentu sportovních potřeb a oblečení
Nejsilnějším inzerentem v kategorii širokosortimentálního zboží s převahou sportovních potřeb a oblečení byla v období leden–květen 2023 značka Sportisimo, která umístila reklamu v celkové ceníkové* hodnotě 62 milionů korun. Objem inzerce Altisportu na druhém místě měl hodnotu 51 milionů korun a třetí Decathlon inzeroval v celkové hodnotě 25 milionů korun.
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@nielsen.com
- Daniela Němcová | Research Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 777 357 647 | daniela.nemcova@ressolution.cz