Čerstvě namleto > Jaro rovná se úklid? Pro polovinu Čechů ano, rozhodně nám ale nevadí ani pravidelné uklízení

Jaro rovná se úklid? Pro polovinu Čechů ano, rozhodně nám ale nevadí ani pravidelné uklízení

Blíží se jaro, období teplejších a prodlužujících se dnů, zelenější přírody, ale pro řadu z nás také období úklidu. Jak ukazuje výzkum společnosti Nielsen Admosphere, polovina Čechů pravidelně provádí jarní úklid – což je stejně jako v případě úklidu vánočního. Rozhodně ale neplatí, že uklízíme jenom tehdy, naopak se dle výzkumu zdá, že si Češi celkem oblíbili i pravidelné uklízení. Nejčastější činností v domácnostech je mytí nádobí. Výzkum se uskutečnil na vzorku pětistovky respondentů z řad aktivní internetové populace Českého národního panelu.

Stejná společnost provádí také monitoring reklamy, dle kterého vedla žebříček v kategorii detergentů a čisticích prostředků v posledním roce značka Henkel ČR.

Jarní úklid domácnosti je činnost, které každoročně věnuje svůj čas polovina Čechů. Je to takřka stejné procento jako u vánočního úklidu. O něco více přitom lpí na jarním úklidu ženy. Jiné sezónní úklidové činnosti, jako letní a podzimní úklid, už jsou mnohem méně obvyklé, ale stále se jim věnuje pětina respondentů.

Z pravidelných činností, zejména tedy těch vykonávaných několikrát týdně nebo i denně, vede mytí nádobí (93 %). V této frekvenci je v českých domácnostech obvyklé i vynášet odpadkové koše, zametat podlahu, čistit kuchyňskou linku nebo prát. Mezi nejčastějšími činnostmi vykonávanými jednou týdně je pak výměna ručníků a osušek a dále také typické „víkendové činnosti“, jako utírání prachu, mytí koupelny, vysávání, vytírání podlahy nebo mytí toalety.

Mezi spíše měsíční úklidové činnosti pak patří hlavně výměna ložního prádla (i když skoro třetina lidí ho vyměňuje dvakrát nebo třikrát do měsíce, dalších 46 % pak jednou za měsíc) a dále například mytí lednice, trouby nebo zrcadel. Čtvrtletní činnosti, tedy ty, které pravděpodobně připadají právě na sezónní úklid, jsou hlavně mytí oken a praní záclon a závěsů.

Za čisticí prostředky do domácnosti Češi v průměru utratí 427 korun měsíčně. Více přitom zaplatí lidé na vesnicích (453 korun) než ve velkých městech (373 korun).

Detergenty, čisticí a lešticí prostředky je také kategorie, kterou monitoruje společnost Nielsen Admosphere v rámci monitoringu reklamy. Z něj vyplývá, že za poslední rok v této kategorii nejvíce inzerovala značka Henkel ČR, hodnota její inzerce dosáhla k 371 milionům korun. Druhý Procter & Gamble umístil reklamu v ceníkové hodnotě 336 milionů korun a inzerce třetího zadavatele, Unilever ČR, měla hodnotu 254 milionů korun.

Kontakt:

Tisková zpráva: Jaro rovná se úklid? Pro polovinu Čechů ano, rozhodně nám ale nevadí ani pravidelné uklízení