Jarní úklid řeší polovina Čechů. Z domácích činností máme nejpozitivnější vztah k praní prádla
Ze sezonních úklidů se Češi nejčastěji uchylují k tomu předvánočnímu a hned na druhém místě k jarnímu, pro nějž nastává tradiční období právě nyní. Ukazují to data z nedávného výzkumu Nielsen Admosphere. Úklid je ale potřebnou součástí také našich každodenních životů, i když se zrovna neblíží žádné svátky. Mezi nejčastější úklidové činnosti v českých domácnostech patří mytí nádobí, vynášení odpadků, zametání podlahy nebo čistění kuchyňské linky. Nejraději se ale věnujeme praní prádla. Výzkum se dále zaměřil na rozdíly v úklidu u mužů a žen a také nákup čisticích prostředků. A právě těch se týkají také data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere, které výzkum doplňují. Podle nich byla od začátku roku největším inzerentem v segmentu detergentů, čisticích a lešticích prostředků společnost HENKEL ČR.
Výzkum realizovala společnost Nielsen Admosphere metodou online sběru na vzorku pěti set respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.
Jarní úklid doma provádí zhruba polovina Čechů. Je to druhý nejčastější typ sezonního úklidu hned po vánočním/novoročním, kterému se pravidelně věnuje 61 % respondentů. Letní a podzimní úklid jsou podstatně méně frekventované: hlásí se k nim asi jen čtvrtina lidí.
Výzkum se dále soustředil na frekvenci, oblíbenost i vnímání tradičních úklidových činností z pohledu mužských a ženských rolí. Výsledky ukazují, že z pravidelných činností, zejména tedy těch vykonávaných několikrát týdně nebo i denně, vede v domácnostech respondentů mytí nádobí (93 %). Následuje ho vynášení odpadků (66 %), zametání podlahy (54 %) a čistění kuchyňské linky. Mezi nejčastějšími činnostmi vykonávanými jednou týdně jsou pak typické „víkendové činnosti“ jako výměna ručníků a osušek (58 %), utírání prachu (53 %), mytí koupelny (51 %), mytí toalety (48 %), vysávání a vytírání (obojí shodně 47 %).
Mezi spíše měsíční úklidové činnosti patří hlavně výměna ložního prádla (i když ho třetina lidí vyměňuje dvakrát nebo třikrát do měsíce, dalších 43 % to dělá jednou za měsíc) a dále například mytí lednice a trouby. Čtvrtletní činnosti, tedy ty, které pravděpodobně připadají právě na sezonní úklid, jsou hlavně mytí oken a praní záclon a závěsů.
Zajímavé je také podívat se, u jakých činností respondenti odpověděli, že je v jejich domácnosti alespoň občas vykonávají oni sami. U všech nabízených úklidových činností převládly ženy nad muži (s výjimkou vynášení odpadků) a zároveň u žen jen zřídka narazíme na činnosti, kterým se osobně věnují méně než v 80 % případů. To samo o sobě naznačuje, že je úklid v českých domácnostech stále spíše ženskou doménou.
Největší rozdíly mezi oběma pohlavími panují u vykonávání činností jako mytí zrcadel, výměna ručníků a osušek, mytí trouby, praní záclon a závěsů, žehlení nebo mytí koupelny.
Když pak měli respondenti rozdělit jednotlivé činnosti na „mužské“ a „ženské“, dopadlo to následujícím způsobem: za nejvíce „ženské“ úklidové činnosti je považováno žehlení (67 %), praní záclon a závěsů (65 %) a mytí zrcadel (58 %). Za „mužské“ považuje 28 % respondentů vynášení tříděného odpadu a 27 % vynášení odpadků. Je ale také nutné poznamenat, že většina činností byla vysokým počtem respondentů označena za ani typicky mužské ani typicky ženské. Za nejméně vyhraněné je považováno mytí nádobí (74 %), zametání podlahy (71 %), vysávání (69 %), ale i zmíněné vynášení odpadků (68 %).
Opustíme-li genderovou otázku, výzkum nabídl také odpověď na to, jaké úklidové činnosti Češi vykonávají nejraději. Nejlépe zde vyšlo praní prádla, na druhém místě pak mytí nádobí. Nad hranicí 20 % je pak ještě vynášení tříděného odpadu, vysávání a výměna ručníků a osušek.
Za čisticí prostředky do domácnosti utratí Češi v průměru 555 korun měsíčně, což je o 128 korun více než před dvěma lety, kdy jsme tuto otázku respondentům položili naposledy. Stejně jako tehdy pak platí, že za tyto prostředky zaplatí více lidé na vesnicích (580 korun) než lidé ve velkých městech (521 korun).
V posledním roce nakupujeme čisticí prostředky do domácnosti nejčastěji v supermarketu či hypermarketu (76 %), na druhém místě pak v drogerii (68 %). Online nakupuje tento druh zboží zatím jen 22 % respondentů.
Čisticí prostředky v reklamě
Dle dat monitoringu reklamy společnosti Nielsen Admosphere byla největším zadavatelem v segmentu detergentů, čisticích a lešticích prostředků v období leden–únor 2021 společnost HENKEL ČR, která umístila inzerci v médiích v ceníkové hodnotě přes 70 milionů korun. Na druhém místě je Reckitt Benckiser s reklamou v hodnotě 48 milionů korun a třetí nejvyšší hodnotu reklamy měl v prvních dvou měsících roku zadavatel Procter & Gamble – necelých 37 milionů korun.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Public Relations | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Jakub Fulín | Ad & Online Solutions Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | jakub.fulin@admosphere.cz