Čerstvě namleto > Inflace plány na dovolenou neohrozí. V létě plánuje cestovat 80 % Čechů

Inflace plány na dovolenou neohrozí. V létě plánuje cestovat 80 % Čechů

Češi i ostatní Evropané plánují v létě cestovat, inflaci navzdory. Opětovně roste zájem o cestování, zejména do zahraniční. Na popularitě získává „workation“, tedy práce z dovolené. Ukázal to výzkum Holiday Barometer monitorující cestovatelské návyky a preference mezi 15 000+ respondenty napříč 15 zeměmi.

Hlavní zjištění

  • Inflace a ekonomické důvody představují největší obavu cestovatelů napříč všemi zeměmi. Nahradila tak obavy z covidu, které dominovaly v minulých letech.
  • Letní dovolená přesto zůstává nedotknutelná. Plánuje na ní vyrazit 80 % Čechů, což je o 7procentních bodů více než loni. Rostoucí zájem o dovolenou je i v ostatních evropských zemích (75 %, růst o čtyři procentní body, p. b.; nejvíce od roku 2011). Trend je silnější v Evropě než v Americe, kde zatím nedosahuje před-covidové úrovně.
  • Kvůli rostoucím nákladům plánují lidé drobné ústupky (například levnější ubytování, last moment), krátit dovolenou ale spíše neplánují.
  • Vrací se důvěra, 63 % evropských cestovatelů si rezervuje dovolenou více než 2 měsíce předem.
  • Vliv covidu na trvalou změnu cestovatelských návyků se neprojevil.

Trendy

  • „Workation“ (work + vacation), tedy stírání hranic mezi prací a dovolenou, získává mezi Evropany na popularitě. Téměř 28 % ekonomicky aktivních plánuje z dovolené pracovat. V USA je tento podíl vyšší (36 %).
  • udržitelné cestování by lidé měli zájem, zatím se to však nepropisuje do výraznější změny chování (tzv. say-do-gap). 
  • Dva ze tří Evropanů uvádí, že by rádi změnili způsob dopravy, aby snížili uhlíkovou stopu. Na druhou stranu téměř dvojnásobek lidí plánuje leteckou dovolenou oproti roku 2021 (37 %, v roce 2021 22 %).
  • Vliv na životní prostředí hraje jen marginální roli při výběru dopravy na dovolenou (9 % oproti pohodlí s 64 %).

Jak cestují Češi?

  • Na letní dovolenou plánuje vyrazit 80 % Čechů (+7 p. b.).
  • 39 % plánuje vyrazit na tuzemskou dovolenou (-7 p. b.), 63 % plánuje dovolenou v zahraničí (+10 p. b.). 
  • Nejpopulárnější zahraniční destinace jsou SlovenskoChorvatskoItálie Řecko.
  • Roste rozpočet na dovolenou, což reflektuje i rostoucí inflaci. Průměrná plánovaná útrata je 30 548 Kč (+ 11 p. b.). 
  • Kvůli vysoké inflaci plánuje 32 % Čechů hledat levnější ubytováníčtvrtina levnější dopravu nebo last moment nabídky, pětina bude šetřit na jídle aktivitách či zvolí bližší destinaci.
  • Na dovolenou pojedou nejčastěji autem (53 %, - 7 p. b.), případně letecky (33 %, + 6 p. b.).
  • Ubytování plánují nejčastěji v hotelu (49 %), případně penzionu (32 %).

 

O výzkumu:

Výzkum Holiday Barometer dlouhodobě monitoruje cestovatelské plány a preference. Probíhal online na přelomu března a dubna 2023 v 15 zemích: Evropa (Belgie, Česká republika, Francie, Itálie, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švýcarsko, Velká Británie), USA, Kanada, Austrálie, Malajsie. V každé zemi byl dotázán vzorek 1 000 respondentů starších 18 let. Zadavatelem je Europ Assistance.


V případě zájmu o detailní výsledky kontaktujte, prosím, Markétu Kneblíkovou z Ipsosu (marketa.kneblikova@ipsos.com).

Více podrobností naleznete zde.