Čerstvě namleto > Hot news (archiv) > Světový výzkumný trh dosahuje 60 miliard dolarů

Světový výzkumný trh dosahuje 60 miliard dolarů

V právě uveřejněné studii ESOMAR Global Market Research 2014 (data jsou za rok 2013) dosáhl obrat výzkumu trhu a veřejného mínění historicky nejvyšší hodnoty.

ESOMAR již několik let do statistik zahrnuje poradenské společnosti (například Gartner, Forrester a IDC) a sektor online analytics. Tento nový segment tvoří 21% trhu a dynamicky roste, zatímco tradiční výzkum si udržuje svou pozici.

Evropa stále trpí pokrizovým blues, růst byl zaznamenán spíše ve východní Evropě, zatímco klasičtí velikáni výzkumu v Evropě - Velká Británie, Německo, Francie - hlásí stagnaci. Česká republika si udržela svou pozici druhé největší země ve střední a východní Evropě, hned za Polskem.

Zdroj: ESOMAR-GMR-2014, data za rok 2013

Klíčovým úkolem pro ESOMAR a celou výzkumnou komunitu je podle Finna Rabena, generálního ředitele ESOMAR, pozvednout vnímání významu výzkumu trhu jako důležitého pozitivního faktoru pro business i celou společnost. 

Vývoj obratu trhu v ČR: stabilizovaný stav

Obrat výzkumného trhu se v posledních letech stabilizoval. V roce 2012 byl obrat 2 350 mil Kč, v roce 2013 činil celkový odhadovaný obrat 2 370 mil Kč.

Zdroj: Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, 2014, obraty v milionech Kč.

Do výpočtu odhadu celkového obratu trhu přispělo 12 členských agentur SIMAR (v tabulce níže vyznačeny tučně) a 9 spolupracujících agentur. Celkový reportovaný obrat je 1 960 mil. Kč, zbytek, cca 17%, tvoří odhad. Při odhadu celkového obratu trhu vycházíme z dat, která byla poskytnuta ostatními agenturami v předešlých letech a přibližného odhadu obratu dalších subjektů, které na trhu působí. V tradičním výzkumném trhu nebyly podle dostupných informací žádné další posuny, spíše vidíme pokles zájmu o menší výzkumné subjekty. 

Výhled 2014: zatím žádné velké změny

V roce 2014 je očekávána spíše stabilizace či mírné navýšení, které však souvisí s vývojem ekonomiky a optimismem či pesimismem celého místního podnikatelského sektoru.

V souladu s obecnými trendy v marketingu a prodeji zadavatelé vyhledávají rychlá a levná řešení. V komentářích agentur ke stavu trhu se často objevuje zmínka o tom, že velké projekty postupně nahrazuje větší množství menších zakázek.

Odborníci z výzkumných agentur zmiňují jako jednu z mála oblastí růstu online výzkumy. Tento trend však není pro nikoho překvapivý. Růst online zaznamenáváme již posledních pět let, v roce 2010 byl podíl online výzkumu na celkovém reportovaném odhadu 27%, v roce 2013 je to již 37%. Online se tak stává významnou výzkumnou metodou na českém trhu. I to je jeden z důvodů, proč jsme na semináři SIMAR „Nezamotejte se do výzkumných online sítí“ spolu se zadavateli objevovali mnohé příležitosti, ale i úskalí a limity těchto metod.

Pořadí agentur podle obratu: v ČR drobné změny

V pořadí agentur na českém trhu došlo k několika změnám, největší agenturou na trhu se v roce 2013 stala agentura AC Nielsen. S nedávno ohlášeným majetkovým propojením agentury AC Nielsen s MEDIARESEARCH se tak můžeme nadít i zajímavých souvislostí v roce 2014. S napětím sledujeme, jak tento souboj dopadne letos. Na třetí příčku si letos dosáhla agentura GfK Czech. V souladu s trendy trhu byl růst agenturního obratu spíše výjimečný,  rostoucí agentury dosáhly lepších výsledků například tím, že v ČR umístily centrum, které zpracovává data z jiných zemí. Ukazuje to na to, že si kvality práce našich výzkumníků mezinárodní sítě váží, ale také že obrat z lokálních zdrojů příliš neroste. 

Zdroj: Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, 2014, obraty v milionech Kč. 

Kontakt pro média: 
Hana Huntová, výkonná ředitelka SIMAR, hana.huntova@simar.cz, tel.: 602 353 874

Soubory ke stažení