Čerstvě namleto > Hot news (archiv) > Obrat výzkumného trhu: v 2014 stabilizace, pro 2015 převládá mírný optimismus

Obrat výzkumného trhu: v 2014 stabilizace, pro 2015 převládá mírný optimismus

Rok 2014 byl podle předpokladů dalším rokem stabilního obratu pro výzkum trhu a veřejného mínění. Sdružení pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR odhaduje celkový obrat trhu 2 373 mil. Kč.

Jediným zaznamenatelným pohybem je jistý pokles zájmu o kvalitativní výzkum a pokračující rozvoj online metod. Podle všeho i aplikace metod podléhá do jisté míry módě a požadavkům zadavatelů na menší a levnější výzkumné projekty. 

Zdroj: Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, 2014, obraty v milionech Kč.

2015: na trhu převažuje optimismus

45% z oslovených agentur očekává mírné, nebo dokonce větší navýšení trhu, dalších 41% odhaduje setrvalý stav a pouhých 14% trhu očekává mírný, nebo výraznější pokles. Po několika letech přešlapování namístě to vypadá, že výzkumný obor má nakročeno k mírnému růstu.

Rok 2015 má svá klíčová témata, uveďme proto tři, ve kterých se to právě teď „hýbe“. 

1. Tereza Šimečková, MEDIARESEARCH, se těší na nové výzkumné úkoly objevující se v souvislosti se změnou mediálního chování české populace
Rok 2015 bude rokem diskusí o podobách mediálních výzkumů i o cross-platformním a cross-mediálním výzkumu. Zajímavých výzkumných řešení, která mohou klientům přinést chybějící informace, máme mnoho. Předpokládám ale, že za rok bude mít trh více jasno o svých potřebách - primární klienti mediálních výzkumů (zejména média a mediální agentury) budou vědět, jaké části stávajících mediálních výzkumů jsou pro ně klíčové, jaké jsou "pouze" doplňkové, které klíčové informace jim chybí a které informace se nevyplatí zkoumat (=bylo by hezké je znát, ale reálně byznysu klientů nepomohou).

2. Luboš Rezler, Millward Brown, cítí oživení, nové otázky a příležitosti
Po období krize se kategorie "vzpamatovala" a marketingový výzkum rozhodně nepatří k mrtvým odvětvím. Informace budou potřeba stále, ale jediným rozdílem bude rychlost a cena/zdroj jejich pořízení. Zajímavé bude další směřování vývoje online komunikace a automatizovaných marketingových kampaní, kde chybí propracovanější koncepty měření efektivity na všech stranách. Výzkum se mění, má nové teritorium a je třeba nových dovedností.

3. Karel Vopička, Ultex, nekompromisně popisuje problematiku trhu s tzv. „takydaty“.
„Cena je posvátná kráva! Jí se obětuje i za cenu nezájmu o metodiku výzkumů, reprezentativitu výběrových vzorků, atd. Jde prostě jen o to mít nějaká čísla za co nejméně peněz.“

Pořadí agentur podle obratu: Ipsos opět vede

Agentura Ipsos se se svým spíše stabilním obratem po roční pauze vrátila na špičku tabulky a vystřídal tak loňského vítěze Nielsen. Skokanem roku je však agentura Millward Brown, která se se svým obratem v letošním roce vyšvihla na třetí příčku. 

Zdroj: Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, 2014, obraty v milionech Kč,, členské agentury SIMAR vyznačeny tučně.

Metodologické poznámky

Do odhadu celkového obratu realizovaného výzkumnými agenturami v roce 2014 přispělo tradičně 12 členských agentur SIMAR a dalších 10 agentur působících na výzkumném trhu, nově se sčítání zúčastnily společnosti Defence Alliance a g82. Celkově se podle našich odhadů mírně navýšil obrat realizovaný členskými agenturami SIMAR (cca 60%); obrat ostatních agentur, které přispívají informacemi do každoročního sčítání, byl spíše stabilní, nebo zaznamenal pokles. Odhad za celkový trh je dopočítán podle veřejných výstupů z obchodního rejstříku, informací o obratu dalších agentur z předešlých let a dalších informací o dynamice a vývoji trhu.

Sběr dat a výpočet obratu je shodný s metodikou mezinárodního výzkumného sdružení ESOMAR, se kterým Sdružení SIMAR úzce spolupracuje. Započítává se primární výzkum trhu, tedy nová a původní data sebraná přímo od zdroje s účelem zjistit odpovědi na výzkumné otázky, nebo s cílem blíže porozumět dané problematice; a sekundární výzkum trhu, který zahrnuje práci s již existujícími daty , která jsou opět zpracována s cílem získat odpovědi na otázky či blíže porozumět předmětné oblasti. Obrat zahrnuje práci výzkumných subjektů určenou pro lokální i mezinárodní zadavatele.  Do výzkumu se tak zahrnuje mimo jiné retail audit, mediální výzkumy, spotřebitelské panely, konzultační služby.

Reporting trhu v ČR v souladu s metodikou ESOMAR nezahrnuje nekomerční výzkumy jak jsou např. výzkumy realizované na vysokých školách, v neziskovém sektoru, popř. realizované přímo institucemi vlastněnými státem. Obrat také nezahrnuje subjekty, jejichž hlavní předmět činnosti jsou například reklamní služby, poradenství v oblasti managementu a marketingu. 

Kontakt pro média:
Hana Huntová, výkonná ředitelka SIMAR, hana.huntova@simar.cz602 353 874.

Soubory ke stažení