Čerstvě namleto > Hot news (archiv) > Obrat výzkumného trhu: předpověď mírného růstu se potvrdila

Obrat výzkumného trhu: předpověď mírného růstu se potvrdila

Podle očekávání odborníků působících ve výzkumu trhu a veřejného mínění jsme zaznamenali tříprocentní růst obratu na 2 447 mil. Kč.

Metodická poznámka:
Tentokrát jsme v každoročním šetření oslovili cca 45 subjektů, které mají výzkum trhu jako svou hlavní činnost. Odpovědělo 24 firem, včetně všech členských agentur SIMAR, jejichž obrat se na celkovém trhu v roce 2015 podílel 61 procenty. Odhad za celkový trh je dopočítán podle veřejných výstupů z obchodního rejstříku, informací o obratu dalších agentur z předešlých let a dalších informací o dynamice a vývoji trhu. Sběr dat a výpočet obratu je shodný s metodikou mezinárodního výzkumného sdružení ESOMAR, se kterým sdružení SIMAR úzce spolupracuje.

Do obratu se započítává primární i sekundární výzkum trhu, tedy nová a původní data sebraná přímo od zdroje s účelem zjistit odpovědi na výzkumné otázky i zjištění realizovaná využitím nedeklarativních metod. Obrat zahrnuje práci výzkumných subjektů určenou pro lokální i mezinárodní zadavatele.  Do výzkumu se tak zahrnuje mimo jiné retail audit, mediální výzkumy, spotřebitelské panely, testování nových výrobků či komunikace, mystery shopping a související konzultační služby.

Reporting trhu v ČR v souladu s metodikou ESOMAR nezahrnuje nekomerční výzkumy, jako jsou např. výzkumy realizované na vysokých školách, v neziskovém sektoru, popř. realizované přímo institucemi vlastněnými státem. Obrat také nezahrnuje subjekty, jejichž hlavním předmětem činnosti jsou například reklamní služby, poradenství v oblasti managementu a marketingu.

Obrat výzkumného trhu: předpověď mírného růstu se potvrdila

Výhled do budoucna: 65% agentur očekává mírný či dokonce výraznější růst obratů v roce 2016. Další oživení očekávají velké mezinárodní síťové agentury, ale i většina středních a menších lokálních subjektů. Mezi výzkumnými metodami si vydobyly své místo kvantitativní online metody, oblíbené mezi zadavateli svou relativně nižší cenou a rychlejším sběrem dat. Zajímavějším trendem však je pozornost směřovaná k měření reálného chování zákazníků a k zapojení nových metod a technologií. Tyto nové způsoby získávání a vyhodnocování dat, mezi nimi tzv. nedeklarativní metody a automatizovaný sběr dat, umožňují zpřesnění poznatků o chování zákazníků a lépe tak popisují realitu. Jejich podíl na monitorovaném trhu je však zatím do 10%; tyto spíše doplňkové metody nejsou zatím zákazníky v širší míře využívány.

Pořadí agentur podle obratu

Na vrcholku tabulky nedošlo oproti roku 2014 k posunům, tabulce dosažených ročních obratů dominují mezinárodní agenturní sítě ve stejném pořadí jako v loňském roce. Agentura Ipsos tak obhájila první příčku.

Pokud se však na pořadí agentur podíváme v souvislosti s pokračující konsolidací globálních vlastníků agentur, pořadí se nám zamíchá a na čele se objeví Kantar. Tato skupina má na českém trhu dva zástupce, agentury Millward Brown a TNS AISA. Mezinárodní síť Nielsen koupila v roce 2014 podíl ve společnosti MEDIARESEARCH, která se v roce 2015 přejmenovala na Nielsen Admosphere. Na přelomu srpna a září roku 2015 došlo ke spojení GfK Czech a Incoma GfK.

Pořadí – obrat mezinárodních agenturních sítí:

Pořadí jednotlivých agentur podle obratu v roce 2015: 

Poznámka: Během roku 2015 se Incoma GfK spojila s GfK Czech, SIMAR měl tak ke konci loňského roku 11 členských agentur.

Zdroj: Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR, 2015, obraty v milionech Kč, členské agentury SIMAR vyznačeny tučně.

Hana Huntová, výkonná řediteka SIMAR

Soubory ke stažení