Čerstvě namleto > Hot news (archiv) > Jsme analytický mozek střední Evropy

Jsme analytický mozek střední Evropy

Růst 2% za loňský rok nepovažují výzkumníci za statistickou chybu. Jsou plní optimismu. Trendy v obratu výzkumného trhu mohou být jedním z indikátorů zájmu zadavatelů v marketingu budovat nové a zlepšovat stávající poznatky o svých aktivitách.

Trh se "znalostmi a důkazy", jak by se také výzkum trhu a veřejného mínění mohl nazvat, v roce 2012 dosáhl hodnoty 2 350 mil. Kč, tedy 2% růst v porovnání s rokem předešlým. Nárůst dvou procent se může jevit, řečeno řečí výzkumníků, v rámci statistické chyby, ale v kontextu vývoje ekonomiky ČR se jedná spíše o úspěch. Mírný optimismus se dá vysledovat i v očekávání roku 2013, kdy 85% agentur předpokládá růst či stabilní obrat.

Jak je vidět z vývojové tabulky, výzkum trhu a veřejného mínění se začal stabilizovat již koncem první dekády druhého tisíciletí. Data pro předběžný odhad obratu trhu pro rok 2012 poskytlo kromě 12 členských agentur SIMAR dalších 11 agentur (celkem 23 agentur), zbytek trhu (přibližně 25%) byl dopočítán odhadem.

Pestrá nabídka

Zadavatel výzkumu si může vybírat z široké škály agentur s mezinárodními nástroji a znalostmi, nebo si vybrat z nabídky středních a menších agentur, které se většinou etablovaly ve specializované oblasti. Jak ukazuje tabulka níže, oba přístupy jsou na trhu přítomné a na trhu se jim daří.

Co poroste a v co výzkum doufá: 7 bodů pro inspiraci

  1. ČR jako analytický hub pro CEE. V několika případech čeští odborníci analyzují a interpretují data pro více trhů v regionu. Vývoz analytických a interpretačních schopností je příležitost, jak více uplatnit talentované odborníky s českou tradicí výzkumu.
  2. Zákaznická zkušenost. Dynamicky se rozvíjí retail, shopper, mystery shopping.
  3. Propojování dat z výzkumu s dalšími daty aneb big data. Analytici z výzkumných agentur jsou v dobré pozici tuto oblast zvládnout a přispět tak k získávání insightů z množství dat, která jsou k dispozici.
  4. Výzkumné techniky poháněné internetem, včetně nástrojů na mobilní výzkum a obecně nové metodiky výzkumu s důrazem na štíhlejší a rychlejší řešení.
  5. Zkoumání složitých cílových skupin.
  6. Největší důraz na interpretaci dat a jejich přínos klientům. Tato oblast klade nárok na kreativitu výzkumných odborníků a ochotu zadavatelů hledat řešení společně s výzkumnou agenturou. Jinými slovy je společným přáním agentur i klienta tlak na použitelnost výstupů výzkumu spíše než na debatu o metodách, které jsou pouze cestou k dosažení odpovědi. Takový postup také povede k menší komoditizaci výzkumu, kdy se diskutuje více o tom, jestli fokusek má být 5 či 3, a méně o tom, zda daný postup je nejefektivnější pro vyřešení úkolu.
  7. Dialog o využitelnosti výzkumu na nové platformě klubu SIMAR. Výzkumná komunita doufá v aktivnější dialog se zadavateli a partnery výzkumu, který se otevírá s aktivitami, jež nový SIMAR v letošním roce chystá.

Jak si stojí český výzkum v porovnání se světem?

Česká republika si v evropském kontextu buduje zajímavé postavení. I když v porovnání s tradiční E15 je obrat výzkumného trhu v "nových" státech Evropy menší (EU vykazuje obrat 14 140 m USD), Česká republika může být ve výzkumu považována za malého tygra nové Evropy, obrat je totiž v tomto regionu po Polsku největší a v některých parametrech (např. v porovnání s HDP) již dotahuje např. Portugalsko a Rakousko.

Podle Hany Huntové může být Česká republika ve výzkumu považována za malého tygra nové Evropy.

Článek byl publikován v týdeníku Marketing & Media dne 25.2.2013.