Čerstvě namleto > Co se lidem vybaví, když se řekne Leoš Mareš? Překvapivě i v roce 2025 vítězí kožich.

Co se lidem vybaví, když se řekne Leoš Mareš? Překvapivě i v roce 2025 vítězí kožich.

31. ledna a 1. února se uskuteční koncerty Leoše Mareše v pražské O2 aréně. Ve většině případů bývá na těchto akcích v roli producenta, tentokrát však bude on tou hlavní hvězdou. Průzkum agentury STEM/MARK na reprezentativním vzorku české populace ve věku 18–64 let ukázal, že ho za zpěváka považuje méně než třetina Čechů. I přesto jeví lidé o jeho vystoupení značný zájem, především ženy kolem 40 let. Jméno Leoš Mareš mají Češi nejčastěji spojené s kožichy a rádiem Evropa 2.

V souvislosti s Leošem Marešem si Češi nejčastěji vzpomenou na jeho legendární kožichy

Známost Leoše Mareše dosahuje v rámci realizovaného průzkumu hodnoty 99 %. „Podíl lidí, kteří uvádějí neznalost dané osobnosti, bývá běžně vyšší i u současného prezidenta či premiéra,“ říká s úsměvem výzkumný analytik Radek Pileček a naráží tím na skutečnost, že bychom těžko hledali někoho, kdo se šířeji zapsal do povědomí české veřejnosti. Možná trochu překvapivě je Leoš Mareš stále nejvíce znám jako ten, kdo nosí kožichy. Ty zřejmě navždy zůstanou jeho symbolem.

V rámci slov, která Čechy nejčastěji napadají ve spojení s Leošem Marešem, dále figuruje například moderátor, rádio Evropa 2 či O2 aréna. Málokdo od něj může očekávat hlasový rozsah Karla Gotta nebo Freddie Mercuryho, ale spousta lidí od něj očekává skvělou show a zábavu, čemuž odpovídají další často zmiňované výrazy – vtipný, bavič, showman apod. Z televizních projektů, ve kterých se Leoš Mareš v minulosti objevil, respondenti spontánně uváděli především SuperStar, ale také Česko Slovensko má talent a hudební pořad Eso, jenž moderoval v letech 2004–2009.

„Někteří si v souvislosti s Leošem Marešem okamžitě vzpomněli na jeho manželku Moniku, ale data již neumožňují rozlišit, o kterou z nich se jednalo,“ komentuje (opět s úsměvem) Radek Pileček ze STEM/MARK. Občas zazníval jeho blízký kolega z rádia Patrik Hezucký, s nímž tvoří nerozlučné duo v Ranní show. Do výčtu nejčastějších asociací pronikl rovněž Instagram, na kterém má 1,2 milionu sledujících.

Mezi top 30 slovy či slovními spojeními, která lidi jako první napadnou, když se řekne Leoš Mareš, lze nalézt jen jedno negativní. „Z diskuzí na internetu a sociálních sítích by to někdy mohlo vypadat, že polovina národa Leoše Mareše nesnáší, ovšem při průzkumu na reprezentativním vzorku české populace bylo takových názorů opravdu minimum,“ upozorňuje analytik Radek Pileček.


Pouze necelá třetina oslovených ho považuje za zpěváka, přesto je o jeho koncerty relativně velký zájem

Sám Leoš Mareš o sobě dlouho tvrdil, že se za zpěváka nepovažuje. Až v poslední době několikrát připustil, že by se označení „zpěvák“ až tolik nebránil. Průzkum STEM/MARK však ukázal, že Mareše za zpěváka považuje pouze 29 % dotázaných, častěji zástupci mladších věkových skupin. Zbylých 71 % respondentů ho za zpěváka spíše (či určitě) nepovažuje. „Paradoxem je, že spousta lidí, kteří Mareše za zpěváka (rozhodně) nepovažují, přesto nevylučuje účast na jeho koncertech,“ říká Radek Pileček ze STEM/MARK.

Pětina oslovených Čechů by účast na koncertu Leoše Mareše alespoň zvažovala, případně se ho již v minulosti zúčastnili (2 %). „Primární cílovou skupinou jsou jednoznačně ženy ve věku 30–44 let, mezi kterými by měla o účast na některém z jeho koncertů zájem přibližně každá třetí,“ upřesňuje analytik Radek Pileček. Celkově pozorujeme mezi ženami zhruba dvakrát větší zájem než v rámci dotázaných mužů. Z hlediska věku nachází své potenciální fanoušky napříč všemi generacemi, ale přeci jen u starších ročníků je zájem o jeho koncerty podstatně nižší.


Mezi nejznámější písničky patří Být stále mlád, Lži jsou jako déšť a Tři slova

Které písničky Leoše Mareše se řadí k těm nejznámějším? Téměř dvě třetiny oslovených deklarují, že alespoň okrajově znají jeho verzi hitu Být stále mlád (ve spolupráci s Karlem Gottem), přičemž 39 % ji zná dokonce dobře. Tuto píseň představil mimo jiné při svém nedávném účinkování v Show Jana Krause. Celkem 43 % dotázaných má povědomí o písničce Lži jsou jako déšť, kterou nazpíval roku 2001 společně s Helenou Zeťovou.

Těsně za ní se na 3. místě nachází hit Tři slova (42 %). U této písně ale evidujeme vyšší zastoupení lidí, kterým je důvěrně známá (25 %). Jako jediná se navíc dokonce dostala mezi 30 nejčastějších spontánních asociací ve spojitosti s Leošem Marešem, proto lze tvrdit, že právě ona je nejtypičtější v rámci zpěvákova repertoáru. Více než třetina české populace pak alespoň částečně zná i písničky Miluju, Svalnatec nebo Nejlepší nápad.

U všech hodnocených skladeb deklarovaly o poznání větší míru jejich znalosti ženy než muži a dle věku byli i v tomto případě za premianty zejména lidé v rozmezí 30 až 45 let. Jedná se o naprosto stejné sociodemografické skupiny, jako tomu bylo v otázce ohledně zvažování účasti na některém jeho koncertu. Dají se vypozorovat i určité regionální rozdíly. „Navzdory očekáváním je o něj větší zájem na Moravě, naopak vůbec nejmenší v hlavním městě Praze,“ uzavírá analytik Radek Pileček ze STEM/MARK.
 

Výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 505 respondentů reprezentujících českou internetovou populaci ve věku 18–64 let proporčně podle pohlaví, věku, dosaženého vzdělání, kraje a velikosti obce bydliště. Šetření probíhalo v termínu od 13. do 17. ledna 2025.


Kontakt: Radek Pileček, tel.: 734 832 682, e-mail: pilecek@stemmark.cz

Tisková zpráva: Co se lidem vybaví, když se řekne Leoš Mareš? Překvapivě i v roce 2025 vítězí kožich.