Češi a móda: Skoro 4 z 10 internetových Čechů nakupují oděvy minimálně jednou měsíčně
Nepochybně i široká produktová nabídka pak může za to, že nakupujeme oděvy poměrně často: téměř 40 % Čechů vyráží do obchodů s oblečením alespoň jednou měsíčně. Nejčastěji nakupujeme, když sháníme něco konkrétního na sebe, ale velmi častou záminkou jsou i výprodeje. Když ale přijde čas na to zbavit se nepotřebného oblečení, jen málokdy ho bezmyšlenkovitě zahazujeme – raději ho darujeme nebo ho odneseme do speciálních kontejnerů na textil.
Doplnění k výzkumu představují data z monitoringu reklamy Nielsen Admosphere v segmentu e-shopů s módou.
Položíte-li Čechům, kteří jsou aktivní na internetu, otázku, kde alespoň někdy nakupují oblečení, odpoví i dnes drtivá většina z nich, že v kamenných obchodech (80 %). E-shopům pak patří hned druhé místo, nakupuje tam 58 % dotázaných, přičemž o něco více k tomu tíhnou ženy (63 % oproti 54 % mužů) a nepřekvapivě také mladší respondenti. Dobrou pozici mají ve zdejším prostředí ale také supermarkety a hypermarkety: oděvy tam dnes nakupuje skoro polovina respondentů. Z věkových skupin je tato možnost využívanější kategorií respondentů ve věku 35–44 let, kteří jsou v mnoha případech rodiči malých dětí, a tak může být varianta supermarketů opodstatněna i širokým sortimentem cenově příznivého dětského oblečení. O něco více než čtvrtina respondentů pak pořizuje oděvy z druhé ruky, tedy v second hand obchodech (včetně těch online), v bazarech, od známých a podobně. Tato možnost je opět výrazně více využívána ženami (38 % oproti 16 % mužů).
Výzkum také ukázal, že Češi nakupují oděvy poměrně často: 37 % vyrazí do obchodu za módou alespoň jednou měsíčně, dalších 28 % pak zhruba jednou za čtvrt roku. Ani zde asi nepřekvapí, že ženy nakupují častěji než muži; aspoň jednou měsíčně si pro sebe kupuje oblečení polovina z nich. Ve stejné frekvenci to zvládá dvakrát méně mužů. Častěji po obchodech (ať už kamenných, nebo internetových) brouzdají také mladší respondenti: mezi kategoriemi 15–34 let a 45+ let je rozdíl v měsíční frekvenci nákupů zhruba dvojnásobný.
A co nás obvykle k nákupu oblečení vede? Jak v případě kamenných, tak internetových obchodů je to hlavně moment, kdy sháníme něco konkrétního (77 % v případě kamenných, 55 % v případě online obchodů). Dále se však odpovědi u jednotlivých typů obchodů začínají rozcházet: druhým nejčastějším důvodem k nákupu oděvů v tradičních obchodech je výprodej (59 %) a třetím pak nabídka, která respondenty zaujme, když jdou okolo obchodu (58 %). Zato druhým nejzmiňovanějším důvodem k nákupu oblečení v e-shopech jsou dostupná zvýhodnění – jako slevový kupon či kód, doprava zdarma a podobně (42 %) a třetím je výprodej (34 %). Zmiňovaná zvýhodnění obecně spíše přimějí k nákupu módy ženy než muže. U mužů a žen lze pozorovat ještě jeden výrazný, i když pro někoho možná očekávaný, rozdíl, a sice v tendenci nakupovat oblečení „jen tak“, pro radost: v kamenných obchodech totiž ženy nakupují s tímto záměrem více než dvakrát spíš než muži.
Zajímá nás móda?
Obchody s oděvy a zejména obchodní řetězce plní z velké části módní artikly a sezonní oblečení dle aktuálních trendů. Co je takzvaně v módě nebo „in“, ale Čechy při nákupu oblečení zajímá spíš méně, respektive jsou v tomto tématu rozdělení zhruba na třetiny: 35 % při nákupech zajímá, co se nosí, 33 % naopak ne. 31 % je pak spíše neutrální a zvolila odpověď „ani ano, ani ne“. Jedinou výraznější odlišnost u tohoto tématu opět představují data za muže a ženy. Žen, které při nákupech zajímá, co je aktuálně v módě, je totiž skoro dvakrát více než mužů (46 % oproti 25 %).
Kam s nepotřebným oblečením? Do koše spíš ne
Výzkum Nielsen Admosphere na závěr přinesl i pozitivní poznatky o nakládání s nepotřebnými oděvy. Ačkoli jsou totiž internetoví Češi poměrně aktivní v nákupech, tak jen málokdo vyhazuje nepotřebné kusy oblečení mezi obyčejný odpad, kde už nikdy nenalezne žádné využití (takových respondentů bylo ve výzkumu jen 7 %). Více než polovina odkládá oděvy, které už nenosí, do speciálních kontejnerů na textil (57 %) a polovina si je nechává doma na další využití, například při úklidu (51 %). Často využívaným způsobem „recyklace“ textilu je ale také darování, ať už rodině, známým a podobně (41 %), nebo charitativním organizacím a spolkům (36 %). Pětina se pak snaží nepotřebné oděvy prodat. V této otázce je u žen výraznější tendence předávat nechtěné oblečení dál, například aby ho ještě mohl využít někdo jiný (ve větší míře ho darují, prodávají i odnášejí do speciálních kontejnerů), muži si naopak ve větší míře než ženy nechávají nechtěné kusy oblečení doma, aby je sami mohli využít jinak.
Reklama oděvních e-shopů
Jak je již obecně známo, kategorie e-shopů s oděvy obecně neustále roste, proto jsme se v monitoringu reklamy Nielsen Admosphere podívali také na hodnoty jejich inzerce. Například e-shop Zalando umístil v období leden–červenec 2020 v médiích reklamu v hodnotě skoro 160 milionů korun. Podobné číslo vidíme i u zadavatele About You, který využil ve stejném období reklamní prostor za 153 milionů korun. Pod stotisícovou hranicí se pak v daném období pohybovaly například hodnoty inzerce e-shopových prodejců Altisport, Decasport nebo Sam 73 Apparel.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Public Relations | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz
- Jakub Fulín | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | jakub.fulin@admosphere.cz