Čerstvě namleto > 8 z 10 Čechů v posledním roce neplatilo dopravní pokutu. Sami sebe většinou označují za průměrné řidiče

8 z 10 Čechů v posledním roce neplatilo dopravní pokutu. Sami sebe většinou označují za průměrné řidiče

Více než polovina dospělé internetové populace řídí alespoň třikrát týdně automobil. Většina se označuje za průměrné řidiče, ale s pokutami jsou na tom velmi dobře: 8 z 10 lidí v posledním roce nezaplatilo na pokutách ani korunu. Vyplývá to z výzkumu společnosti Nielsen Admosphere uskutečněném na vzorku respondentů z internetové populace starší 18 let. Výzkum zjišťoval také názor na omezení rychlosti na dálnicích nebo preferovanou značku aut. Nielsen Admosphere má rovněž k dispozici data z monitoringu reklamy, podle kterého byl zatím letos největším inzerentem ze značek automobilů Hyundai.

53 % lidí řídí osobní automobil alespoň třikrát týdně. Asi nepřekvapí, že ve větší míře jde o obyvatele vesnic (62 %) než měst (47 %). Pětina dotázaných pak řídí méně než třikrát týdně. Častějšími řidiči jsou obecně muži než ženy, o čemž vypovídá také procento respondentů, kteří sice mají řidičský průkaz, ale auto neřídí. Celkově jich je 11 %, přičemž žen je v tomto případě dvakrát více než mužů (15 % oproti 7 %). Řidičák nemá celkem 16 % dotázaných – a opět je mezi nimi o něco více žen než mužů.

Další otázka směřovala na pokuty za dopravní přestupky, a její výsledky ukázaly, že naprostá většina řidičů, kteří jezdí autem alespoň občas, je v posledním roce nemusela řešit (81 %). 11 % zaplatilo za pokuty do 500 korun a jen 8 % více než 500 korun. Tyto výsledky hezky doplňuje otázka na vnímání vlastních řidičských schopností: většina motoristů (54 %) sama sebe považuje za průměrné řidiče, méně (34 %) jich už hodnotí své řidičské schopnosti jako nadprůměrné.

Často diskutovaným tématem nejen mezi řidiči je maximální povolená rychlost na dálnicích, a to hlavně z toho důvodu, že v sousedním Německu je rychlost neomezená. Na českých dálnicích by přitom stejné pravidlo uvítalo jen 11 % internetových Čechů, necelá polovina je naopak toho názoru, že stávající maximum, tedy 130 km/h, je jako limit dostačující. Třetina si myslí, že by se limit měl zvýšit, ale nějaké omezení by se mělo zachovat. Jen 5 % by bylo pro návrh hranici 130 km/h snížit. Zvýšení omezené rychlosti by se líbilo hlavně mužům, kteří by také ve větší míře než ženy uvítali neomezenou rychlost.

U otázky, jakou značku aut považují za nejlepší, uvedla největší část dotázaných českou Škodu (23 %). Na dalších místech je ve vnímání respondentů Volvo (6 %), Mercedes-Benz (5 %), BMW, Audi a Volkswagen (shodně 4 %).

Žebříček nejobvyklejších aut v českých domácnostech už je poněkud jiný: Škoda sice i tomuto žebříčku vévodí (uvedlo ji 30 % respondentů), dalšími nejčastěji zmiňovanými značkami jsou však Renault (7 %), Volkswagen, Ford a Peugeot (6 %).

Monitoring reklamy Nielsen Admosphere ukazuje, že ze značek osobních automobilů inzeroval v období od ledna do září 2018 nejvíce Hyundai (ceníková hodnota jeho reklamy činila 356 milionů korun). Volkswagen umístil ve stejném období inzerci 276 milionů korun a třetí Renault měl reklamu v hodnotě 215 milionů korun.

Kontakt:

Tisková zpráva: 8 z 10 Čechů v posledním roce neplatilo dopravní pokutu. Sami sebe většinou označují za průměrné řidiče