8 z 10 Čechů se setkalo s fake news, téměř všichni jim zpočátku uvěřili
Internetová bezpečnost
O své soukromí na internetu se obávají 2/3 obyvatel (67 %) ČR. Více než desetina obyvatel dokonce uvedla, že má vážné obavy. Ve srovnání s loňskem došlo u čtvrtiny lidí (25 %) k nárůstu těchto obav,
65 % populace má stejné obavy jako loni, menší obavy pociťuje pouze 8 % populace.
Ve srovnání se světem jsou obavy Čechů o soukromí na internetu spíše nižší. Podobně je na tom Německo (o soukromí na internetu se zde obává 68 % obyvatel), Francie (69 %) nebo Polsko (70 %). ČR patří spolu s Německem mezi země, kde byl nárůst obav obyvatel nejmenší.
V důsledku obav o své online soukromí změnila v posledním roce řada lidí své chování na internetu. Z výzkumu agentury Ipsos vyplývá, že nejčastěji se lidé snaží neotevírat emaily od neznámých odesilatelů (55 %), používat antivirové programy (48 %) a více přemýšlet nad tím, co zveřejní (43 %). K rušení účtů na sociálních sítích ani k omezování nákupů na internetu však lidé nepřistupují. Oproti ostatním národům Češi nejvíce zaostávají v pravidelné aktualizaci hesel.
Fake news
8 z 10 Čechů někdy zaznamenalo fake news. Naprostá většina z nich (94 %) alespoň jednou z počátku uvěřila, že je zpráva pravdivá. Více než polovina (55 %) tomu uvěřila dokonce vícekrát. Podíl obyvatel, kteří opakovaně uvěřili fake news, je v ČR výrazně vyšší než v ostatních zemích (světový průměr 44 %). Česká republika se tak řadí na 4. místo ze všech 26 zkoumaných zemích. Častěji fake news uvěřili jen obyvatelé Egypta (60 %), Nigérie (58 %) a Číny (56 %).
Češi zaznamenali fake news nejčastěji na nějakém webu (77 %) či Facebooku (71 %). Lidé se zároveň shodují, že se problematika fake news zhoršuje kvůli internetu.
Důsledkem fake news je pokles důvěry v média (45 %), pětina lidí (21 %) také omezila využívání sociálních sítí. Češi dále souhlasí, že fake news mají negativní dopad na politickou debatu v naší zemi, nepřisuzují tomu však takový význam, jako lidé v ostatních zemích.
Informace o výzkumu:
Výzkum byl realizován v říjnu 2019 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1009 respondentů. Výzkum probíhal pomocí Ipsos online panelu Populace.cz. Data jsou srovnávána s výsledky mezinárodního výzkumu Ipsos realizovaného ve 25 zemích světa (Austrálie, Brazílie, Čína, Egypt, Francie, Německo, Hong Kong, Indie, Indonésie, Itálie, Japonsko, Jižní Afrika, Kanada, Keňa, Mexiko, Nigérie, Pákistán, Polsko, Rusko, Korea, Švédsko, Tunisko, Turecko, USA, Velká Británie), celkem bylo dotázáno 25 229 respondentů.
Kontakt: Markéta Kneblíková, PR Manager, GSM: +420 724 601 242, marketa.kneblikova@ipsos.com.