Čerstvě namleto > 8 z 10 Čechů kupuje knihy jako dárek, nejčastěji k Vánocům. Skoro tři čtvrtiny lidí je i rády dostávají

8 z 10 Čechů kupuje knihy jako dárek, nejčastěji k Vánocům. Skoro tři čtvrtiny lidí je i rády dostávají

Asi v žádném období roku nemají knihkupci tak napilno jako před Vánoci. Není divu: podle posledního výzkumu Nielsen Admosphere kupují čtyři pětiny lidí aspoň někdy knihy jako dárek pro druhé, z čehož skoro tři čtvrtiny pořizují knižní dárky právě k Vánocům. Letos za ně plánují utratit několik stovek korun. Češi ale rádi potěší knihou i sami sebe: více než tři čtvrtiny si koupí alespoň jednu knihu ročně. Nejčastěji si konkrétní dílo vybírají podle žánru.

Výzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere metodou online sběru dat na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.

Knihu jako dárek aspoň někdy daruje naprostá většina Čechů aktivních na internetu (81 %) – jsou to o něco častěji ženy a tato tendence roste také s vyšším vzděláním. Mimo to je také rádi dostáváme: dárek v podobě čtiva potěší 70 % dotázaných, přičemž opět tak o něco častěji odpovídali lidé s vyšším vzděláním a ženy. Z knižních dárků naopak není nadšených 23 % Čechů a dalších 7 % ve výzkumu odpovědělo, že knihu ještě nikdy jako dárek nedostali.

Příležitostí ke koupi takového dárku je celá řada, přesto dávají Češi naprosto drtivě přednost Vánocům (73 %). K darování knihy k narozeninám se uchyluje „jen“ 16 % lidí a 8 % dává knihu druhým jen tak pro radost.

Pokud se blíže podíváme na konkrétní plány pro letošní Vánoce, tak 9 z 10 respondentů, kteří aspoň někdy kupují knihy jako dárek, se chystá letos obdarovat někoho ve svém okolí papírovou knihou. 82 % se chystá koupit 1–5 knih, 9 % dokonce více. Jen 8 % z těch, kteří aspoň čas od času knihy někomu kupují, tentokrát na Vánoce nekoupí žádnou. Papírové knihy zároveň výrazně převažují: elektronickou se chystá koupit jako dárek jen 13 %.

Co se týká letošních útrat za dárky v podobě papírových knih, nejčastěji se nevyšplhají nad 700 korun (odpovědělo tak 59 % respondentů): od 200 do 500 korun zaplatí 32 % dotázaných, mezi 500 a 700 korunami pak 23 % a méně než 200 korun utratí jen 5 % lidí. Další více než pětina plánuje za knihy letos zaplatit mezi 700 a 1000 korunami a zbylých 18 % se dostane přes 1000 korun. K vyšším částkám (nad 700 korun) se uchylují častěji ženy.

Kniha ale nepředstavuje pro Čechy jen vhodný dárek – rádi si ji koupí i sami pro sebe kdykoli během roku: ve výzkumu to potvrdilo 76 % dotázaných. Největší část z nich si koupí do 5 knih (44 %). Více jich opět nakoupí ženy, z věkových skupin pak hlavně respondenti do 34 let. A pokud jde o výběr konkrétního díla k nákupu, rozhodují se respondenti nejčastěji podle žánru (73 %), dále podle tématu (61 %), autora (58 %) a doporučení od přátel, známých nebo rodiny (44 %).

Zajímavý je bližší pohled na jednotlivé atributy v různých sociodemografických skupinách. Například čistě estetické vlastnosti jako zpracování knihy a ještě více vzhled obálky jsou nadprůměrně důležité pro mladší ročníky. U mladších také vítězí téma nad žánrem. Na autora díla, ale i na doporučení od lidí v okolí zase slyší častěji ženy než muži.

Kontakt: 
Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | eliska.morochovicova@admosphere.cz

Tisková zpráva: 8 z 10 Čechů kupuje knihy jako dárek, nejčastěji k Vánocům. Skoro tři čtvrtiny lidí je i rády dostávají