Ad Intel: inzerce vín loni dosáhla hodnoty skoro 344 milionů
Když už si však Češi víno dají, vypijí nejčastěji dvě skleničky. Z druhů pak vede bílé víno, a to převážně tiché. Z pohledu sladkosti dává většina konzumentů přednost sušším vínům. Nejobvyklejším místem k nákupu láhve vína je supermarket, hned na druhém místě jsou však specializované kamenné obchody.
Výzkum společně realizovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Proběhl metodou online sběru na vzorku pětistovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 18 let.
Výsledky výzkumu doplňují data monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, dle kterých byla (z pohledu ceníkových cen) inzerce v kategorii vín tradičně nejsilnější v závěru roku. Objem reklamy celého segmentu v roce 2022 dosáhl téměř 344 milionů korun.
Dospělých, kteří vůbec nepijí víno, je momentálně v české online populaci 17 %. Nejvyšší procento jich je mezi 18–34letými, a to 21 %. Na opačném konci spektra jsou ti, kteří si víno dopřávají denně, a těch jsou u nás pouhá 4 %. Dalších 14 % ho však pije alespoň jednou týdně. O něco více než dvě pětiny dotázaných si víno dají méně často a skoro čtvrtina se řadí pouze k příležitostným konzumentům.
Zajímavé výsledky přináší otázka zaměřená na množství konzumovaného vína. Když už si Češi víno dají (a ptali jsme se těch, kteří pijí víno alespoň jednou měsíčně), tak nejčastěji dvě skleničky – odpovědělo tak 46 % konzumentů. Skoro třetina však přiznala, že obvykle vypije tři a více skleniček (přesněji 22 % vypije tři, 10 % pak více). O něco větší „pijani“ jsou – co se týče množství – muži: 37 % z nich si obvykle dá 3 skleničky a více (žen je ve stejné kategorii 27 %). Ženy si zase ve větší míře než muži dají mezi jednou a dvěma skleničkami (73 % oproti 63 % mužů). Maximálně jednu skleničku vypije o něco více než pětina.
A jaké druhy vín mezi konzumenty vedou? Co se týče „barvy“, tak bílé (51 %), které mají zároveň častěji v oblibě ženy a věková kategorie 35–44 let. Červené víno je na druhém místě s 23 % preferentů, o něco častěji ho zmiňovali muži než ženy a také lidé nad 45 let (i u nich však stále vede bílé). Z pohledu šumivosti dává většina konzumentů bílého vína přednost tichým bílým vínům (58 %). A z hlediska sladkosti vedou vína spíše z té sušší kategorie: přesně třetina upřednostňuje suché víno, o něco méně (29 %) pak polosuché. Polosladké má nejradši pětina konzumentů a sladké potom 10 %.
Místa nákupu vín, pokud si odmyslíme konzumaci v restauračních zařízeních, jsou mezi Čechy poměrně jasně daná. Většina lidí obvykle kupuje víno v supermarketu či hypermarketu (70 %), ale hned na druhém místě jsou specializované kamenné obchody, stánky či jiní prodejci (54 %), což zahrnuje i nákup přímo od vinařů, ve vinárnách či sklípcích. Třetí místo patří samoobsluze, kde vína kupuje o něco více než pětina konzumentů.
Reklama v segmentu vín
Vývoj ceníkových cen inzerce v kategorii vín (tichých i šumivých) v průběhu celého roku 2022 shrnuje následující graf, který je sestaven z dat monitoringu Ad Intel společnosti Nielsen. Je patrné, že reklama segmentu narostla na konci jara a do své vrcholné fáze pak vstoupila hlavně v prosinci, tedy v období příprav na Vánoce a oslav spojených s koncem roku. Z celkových 343,9 milionů korun (za celý rok 2022) byl jenom v posledním měsíci proinzerován prostor v hodnotě 74 milionů korun. Prosinec byl sice ve srovnání s rokem 2021 poněkud slabší, ale to z pohledu dat za celý rok „vyrovnaly“ například měsíce duben–červen, kdy byl objem reklamy v segmentu vín naopak silnější než v předešlém roce. Celková ceníková cena inzerce vín loni převýšila tu z roku 2021 o 12,5 milionu korun.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 |
eliska.morochovicova@nielsen.com - Bianka Smejkalová | Key Account Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | bianka.smejkalova@nielsen.com
- Eva Sklenářová | Research Manager | ResSOLUTION Group, s.r.o. | tel.: +420 222 717 763 | eva.sklenarova@ressolution.cz