Nejčastěji dovoz objednali přímo přes restauraci nebo Foodoru
Fenoménu food delivery služeb a frekvenci jejich využívání se ve výzkumu věnovaly agentury Nielsen a ResSOLUTION Group. Sběr dat proběhl online na vzorku 500 respondentů české internetové populace z Českého národního panelu ve věku 15 let a více.
Chcete se také účastnit podobných výzkumů, nebo víte o někom, kdo by o to měl zájem? Profil na Českém národním panelu si může každý vytvořit zde.
V dubnu 2023 došlo k rebrandingu služby Dáme jídlo. Nový název Foodora však zatím hodnotí respondenti spíše negativně (nelíbí se 60 % dotázaných). Zároveň se více než polovině respondentů samotný název nehodí k charakteru služby jako takové.
Některou ze služeb doručení hotového jídla z restauračního zařízení využilo za posledního půl roku 44 % z dotázaných internetových respondentů napříč celou Českou republikou. I přes nevoli ohledně rebrandingu značky je právě Foodora ze služeb specializovaných na dovoz jídel nejvyužívanější (v posledním půl roce ji využilo 23 %; přičemž kromě dovážky hotového jídla firma nabízí i možnost vyzvednutí jídla na pobočce nebo dovozu nákupu). Druhé místo zaujímá služba Wolt s 9 %, třetí příčka připadá službě Bolt, kterou využilo 6 % respondentů. Více než pětina oslovených (23 %), tedy stejný podíl jako u první Foodory, však využívá pro dovoz hotových jídel dopravu zprostředkovanou přímo restauračním zařízením.
Nejčastěji zmiňovaným důvodem pro využití rozvozu jídla je jak u žen, tak i u mužů, kteří služeb využívají, neochota připravovat si jídlo doma. Zhruba pětina dotázaných pak uvedla, že rozvoz jídla využívá při výjimečných příležitostech, jako jsou narozeninové oslavy, slavnostní příležitosti a party. 17 % zase rozvoz volí proto, že mají chuť na jídlo, které se neumějí sami uvařit.
Na „opačné straně“ stojí pouhá 2 % respondentů, která uvedla jako důvod využití rozvozu výhodnější cenu, než nabízejí kamenné restaurace.
Více než polovina dotázaných však služby doručování jídel nevyužívá vůbec (56 %). Z výzkumu vyplývá, že si nadpoloviční většina z nich uvaří jídlo raději v pohodlí domova, přičemž nejsilnější zastoupení tohoto postoje najdeme u věkové skupiny 55+. Druhou bariérou je cena. Více než třetina totiž uvedla, že nechce utrácet za dovoz jídla, proto službu dovozu pokrmů nevyužívá. U více než pětiny je důvodem nevyužívání delivery služeb místo bydliště, kde tyto služby nefungují.
V případě, že by se některá ze služeb rozhodla dovážku pokrmů rozšířit i do lokalit, kde nyní nejsou respondentům dostupné, zhruba polovina dotázaných zde žijících by ji následně využila.
Kontakt:
- Eliška Morochovičová | Communication Manager | Nielsen Admosphere, a.s. | tel.: +420 222 717 763 | mob.: +420 725 612 020 | eliska.morochovicova@nielsen.com
- Hana Cveková | Research Manager | ResSOLUTION Group, s.r.o. | tel.: +420 222 717 762 | hana.cvekova@ressolution.cz