Výběrové kousky > Výzkumný DJ leden - únor 2018

Výzkumný DJ leden únor 2018: novinky ze světa výzkumu trhu, veřejného mínění a datové analytiky

Zprávy a informace, které publikovala česká a zahraniční online média o výzkumném trhu, průzkumech veřejného mínění a datové analytice v lednu a únoru 2018.

Výzkumný DJ leden a únor 2018

Sociologický ústav ve spolupráci se SIMAR pořádá 8. března konferenci Volební výzkumy a volební modely: Jaké byly volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky 2017 a prezidentské volby 2018?

Zprávy z portálu SIMAR

Agentura GfK uveřejnila rozsáhlý článek popisující důvěru evropských spotřebitelů v ekonomiku pro rok 2018. Analýza kupní síly obyvatel pak odhalila, že brněnské čtvrti Komín a Žabovřesky dohánějí v kupní síle Prahu. V GfK také zjistili, že 71 procent lékařů považuje braní antibiotik u dětí za nadměrné.

Podle monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere zůstala televize nejsilnějším mediatypem, objem investovaných prostředků vyrostl o dalších 13,4%. Nejvíce investovala v hrubých ceníkových cenách společnost Alza.cz. Komerční banka byla v roce 2017 největším zadavatelem reklamy v bankovním sektoru. Air Bank a Zonky zaznamenaly největší meziroční nárůst investic.

Nielsen Admosphere Slovakia realizovala výzkum o mediální konzumaci informací o vlivných a inspirativních osobnostech. Došla k závěru, že nejčastěji Slováci vyhledávají informace o inflencerech na Facebooku.

Agentura STEM/MARK zjišťovala postoje Čechů k regulaci držení zbraní.

Více zpráv z portálu SIMAR naleznete zde

Letem výzkumným světem

Prahu navštívil marketingový a výzkumný guru Nigel Hollis. Agentura Kantar Millward Brown s ním připravila setkání v Černé labuti a Hospodářské noviny  přinesly zajímavý rozhovor. ihned.cz, 4. února

Evropská komise vyhlásila veřejnou konzultaci ohledně využívání fondů EU v oblasti investic, výzkumu a inovací malých a středních podniků a jednotného trhu. Konzultace je otevřená do 8. března. vedavyzkum.cz, 16. ledna, eusurvey

Pojišťovna České spořitelny u příležitosti uvádění novinky pojištění ošetřování dospělého uveřejnila průzkum, podle kterého v loňském roce více než 200 000 lidí v ČR pečovala o nemocného člena rodiny déle než šest měsíců. nasepenize.cz, 1. února

Evropská pojišťovna ERV s NMS Market Research zkoumala nejčastější příčiny srážky lyžařů a zjistila, že na vině je nepřiměřená rychlost na rizikových úsecích jako je hrana sjezdovky, křížení sjezdovek a spodní část sjezdovky u lanovek. K léčebným výlohám se v zahraničí přidává i ušlý zisk, nebo bolest raněného. denik.cz, 23. února

Společnost ESOXX realizovala prostřednictvím agentury Ipsos výzkum, podle kterého si plánuje vzít půjčku 45% oslovené populace. Nejvíce dotázaných plánuje nákup nemovitosti a automobilu. cfoworld.cz, 29. ledna

Postoje populace k půjčkám zkoumali i v CVVM. V tomto šetření se ukázalo, že 87 procent lidí si myslí, že půjčky a dluhy jsou riziko. Půjčky na bydlení jsou přijatelné pro 90 procent dotázaných, na studium 76, na podnikání 74 a na spotřební zboží 63 procent lidí. Jako nepřijatelné se jeví půjčky na dovolenou a vánoční dárky. eurozprávy.cz, 23. února

Lidé přestali být věrní pouze jedné bance a 57 procent Čechů neváhá vyzkoušet i služby jiných bank. Výzkum STEM/MARK zjistil, že pouze jednu banku má 40 procent lidí, dvě banky 29 procent Čechů, tři banky ma 28 procent respondentů a tři procenta dospělé populace nedisponuje bankovním účtem. Mezi novými bankami má nejvíce klientů mBank a Air Bank. idnes.cz, 23. února

Internetové portály přinesly zprávu, že SPD Tomia Okamury zaplatilo 7,4 milónu Kč za PR a analýzy firmám Jana Fulína, který stojí za firmou Playnet, SANEP a kontroverzním serverem prvnízprávy.cz idnes.cz, 31. ledna

Ústav zemědělské ekonomiky realizuje průzkumy cen potravin. V loňském roce jej realizovala společnost MindBridge, v roce 2018 bude toto šetření za 2,3 milionu korun realizovat společnost Nielsen. idnes.cz, 26. února

Pražský magistrát spustil webovou aplikaci Trh inovací, která usnadní realizaci inovací a propojení s vědeckovýzkumnými ústavy. Aplikace představuje nabídku služeb pražských výzkumných ústavů a výzkumných pracovišť vysokých škol. Euro.cz, 19. ledna

Vědci na universitě v Cambridge nejen bádají, ale dělají i úspěšný business. Server Tyinternety.cz zaznamenává tento fenomén jako inspirativní trend i pro naše výzkumníky. 31. ledna

Filosof Václav Bělohradský se v rozhovoru pro Novinky.cz ptá, zda demokracie bude napříště bojem mezi výsledky různých výzkumů veřejného mínění. Novinky.cz, 31. ledna 

Z článku o věrnostních programech vyplynulo, že digitalizace tyto programy mění, je možné získat více dat o chování zákazníků a strategická práce s daty nabízí nové možnosti. Věrnostní karty, jak potvrdila studie GfK, zůstávají mezi spotřebiteli oblíbené. Businessinfo.cz, 1. února

Cisco 2018 Annual Cybersecurity Report odhalila, že 50% webové komunikace se šifruje. Studie dále ukázala, že nejvíce se podceňuje zabezpečení internetu věcí, například málo organizací aktualizuje softwary u zařízení jako jsou požární alarmy, čtečky karet a senzory na regulaci teploty. Chip, 22. února

Loyd’s Register publikovala mezinárodní výzkum s energetickými odborníky, ve kterém zkoumala názory na další rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Odborníci se domnívají, že nové technologie a inovace zlevní přístup k alternativním zdrojům, nejvíce potenciálu pro nové investice je u technologií skladování energie a digitalizace energetiky včetně domácností. Roklen24. 22. února ’18

Společnost BASF Coatings zkoumala celosvětově nejoblíbenější barvy osobních automobilů a zjistila, že i nadále v preferencích nástřiku nových vozů vítězí bílá barva, její světový podíl je 40%. Šedá a tmavě modrá si také nevedla špatně. Auto-mania.cz, 15. února.

Časopis Consumer Reports hledal ve výzkumu automobily, se kterými jsou jeho uživatelé v USA nejspokojenější. Na prvním místě se umístila Tesla Model S, Porsche 911 a Chevrolet Corvette. AutoRoad.cz, 17. ledna

Podle studie KPMG se polovina šéfů světových automobilek domnívá, že klasická automobilová dealerství zaniknou, prodej se bude realizovat na internetu. Větší roli bude také hrát sdílení automobilů. idnes, 17. ledna

Deodorantům se na čínském trhu nedaří. Příčinou jsou kulturní rozdíly, ale i prostý fakt, že Číňané mají gen, který snižuje pravděpodobnost silného zápachu potu. Český rozhlas Plus, 10. února

V mlékárenském odvětví se objevují nové příležitosti k inovacím. Přibývá spotřebitelů, kteří vyhledávají výrobky bez laktózy a v USA k tomu realizovali výzkum. Týden.cz, 28. ledna

České internetové servery se také snažily vyznat v hodnotě kryptoměn. Například roklen24.cz cituje Stevena Strongina z Goldman Sachs, který předpovídá ztrátu hodnoty díky absenci vnitřní hodnoty měny. Server ČT24 přinesl zprávu, že podle studie Cambridgské university využívá kryptoměnu až 5,8 milionu lidí po celém světě.

Největší české firmy jsou podle Barometru od EY optimistické, investiční důvěra v pozitivní vývoj na globálním trhu roste. info.cz, 1. února

Společnost Accenture Strategy ve své studii Global Consumer Pulse Research zjistila, že spotřebitelé vyžadují služby na míru, nejsou ale ochotni poskytovat své osobní údaje. systemonline.cz

Greenbook research industry trends (GRIT) s daty za druhou polovinu roku 2017 ukázal, že dominantní kvantitativní metodou sběru dat zůstává online výzkum. V kvalitativním výzkumu se jako nejpopulárnější metody drží skupinové a individuální diskuse, kde je moderátor i respondent fyzicky přítomen v jedné místnosti. GRIT, Q3-4 2017

 

Výzkum trhu práce

Studie Dell Technologies realizovaná ve spolupráci s Institute for the Future tvrdí, že 85 procent pracovních míst, které budou existovat v roce 2030 ještě nebylo vynalezeno. Jak se připravit na budoucnost s umělou inteligencí, roboty, virtuální realitou, a cloud computing. Jiří Kysela, šéf místní pobočky mimo jiné říká, že virtuální realita se dá využít při testování nových výrobků. idnes, 8. ledna

Studie Gartner na stejné téma tvrdí, že prodavačky a prodavači z obchodů navzdory vyžití umělé inteligence nezmizí, protože zákazník preferuje dobře informované prodavače. Computerworld.cz

Společnost Hays analyzovala mzdy a zjistila, že mzdy kvalifikovaných pracovníků rostly o 15 procent a odhaduje, že výdělky porostou i v letošním roce. Vyšlo také najevo, že většina zaměstnanců, až devadesát procent, uvažuje o změně zaměstnavatele. ihned.cz, 17. ledna 

Portál na zprostředkování práce si realizoval průzkum, který odhalil obavy ze ztráty zaměstnaní starších zaměstnanců v technickém odvětví. Podle průzkumu se až 36% zaměstnanců setkalo s diskriminací kvůli věku. Novinky.cz, 20. února

Další personální společnost, předvýběr.cz, realizovala s agenturou STEM/MARK průzkum mezi zaměstnanci, ze kterého vyplývá, že 87 procent dotázaných by chtělo pracovat se starším kolegou a jen 24 procent dotázaných si myslí, že lidé ve věku 50 až 65 let jsou méně výkonní než mladší kolegové. Lidovky.cz, 8. února

Organizace Association of Business Service Leaders in the Czech Republic (ABSL) uveřejnila průzkum, podle kterého stoupá počet pracovníků působících v centrech sdílených služeb, hlavně službami v informačních technologiích, vývoji a logistice. Info.cz, 7. února

Sociologický ústav a CVVM uveřejnilo výzkum, podle kterého se většina žen setkává se znevýhodněním na pracovišti a čelí osobním otázkám při pracovním pohovoru. idnes, 5. února, Blesk.cz, 5. února 

Brněnská socioložka Adéla Souralová ve své nové knize Péče na prodej zkoumala trend přesouvání domácích prací do sféry veřejného prostředí trhu a všímá si odlišností nabídky expertních činností pro domácnost na místním trhu. idnes, 27. ledna

 

Výzkum veřejného mínění a sociologické studie

Michal Zlatkovský z irozhlas.cz připravil analýzu průzkumů před prezidentskými volbami, ve kterém poukazuje na kvalitu výzkumů Kantar TNS, CVVM, Median a STEM a pozastavuje se nad nepřesnými výsledky agentury SANEP, které vycházely preference jednoho kandidáta velmi odlišně. 15. ledna

Výzkum Carita CARES zkoumal příčiny chudoby u nejmladší generace. Výzkum popsal, že za chudobou mladých stojí celý řetězec příčin jako je nevymahatelné výživné, nízké vzdělání, potíže s nedostupným bydlením a problematické rodinné zázemí. Chudoba a sociální vyloučení hrozí v ČR 16,3 procentů mladých lidí. ČT24, 14. února

CVVM v lednovém průzkumu ukazuje, že podle 52 procent dotázaných se politická situace v roce 2017 zhoršila a většina se také přiklonila k tvrzení, že nálada ve společnosti je horší. Zlepšení vidí lidé v ekonomice, na trhu práce a vlastní životní úrovni. info.cz, 9. února a Týden.c

Další z výzkumů o postojích Čechů k Evropské unii představil think tank Europeum. Podle tohoto šetření patří Češi mezi největší euroskeptiky, pro setrvání v EU by však hlasovalo 54 procent, s největší podporou mezi studenty a důchodci a s největším odporem u nezaměstnaných a živnostníků. idnes.cz, 21. února

Server Politico.eu cituje studii, podle které si jen 38 procent Italů mladších 45 let myslí, že co je dobré pro Evropu je dobré i pro Itálii a 51 procent podporuje odchod země z Unie. respekt.cz, 8. ledna

Český statistický úřad zjistil, že Češi žijí v o dva roky méně než průměrný Evropan. Nejčastěji umírají obyvatelé ČR na nemoci oběhové soustavy a novotvary. Naděje dožití delšího věku je u ženatých/vdaných a zvláště muži žijící v manželství žijí déle. Ze statistik také vyplynulo, že v ČR dále přibývá obyvatel v obcích okolí velkých měst (tzv. suburbanizace). Lednový meziroční růst spotřebitelských cen je podle ČSÚ 2,2%. ČSÚ také vydal publikaci Česká republika v mezinárodním srovnání 2017.

 

Výzkum a nové technologie 

Technologická agentura ČR uveřejnila, že podmínkou podpory aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSIOLO N v rámci dokazování možné aplikace výsledku v praxi bude povinnou přílohou uchazeče o příspěvek i průzkum trhu. Vědaavýzkum.cz, 20. února

Ministerstvo školství bude na dotacích rozdělovat dotace na transfer technologií výzkumu do průmyslu a popularizaci vědy. e15.cz, 11. ledna

Po tříletém výročí od uvedení na trh se díky prodejům Apple Watch společnost Apple stala největší hodinářskou firmou. Objemem prodejů tak předběhla švýcarskou výrobu. Appliste, 7. února 

Čínský trh, který je největší trh se smartphony na světě, také zaznamenal pokles prodejů o 4,9 procenta. Novinky.cz, 8. února a otechnice.cz. Gartner ve své studii uvádí, že prodeje chytrých telefonů poklesly i globálně. channelworld, 23. února. Průměrná prodejní cena smartphonů však podle studie GfK celosvětově stoupá. simar.cz

Trh s osobními počítači pokračoval v poklesu o 2,8 procenta. Leader tohoto trhu, značka Hewlet Packard, navýšila odbyt o pět procent. pctuning Týden, 15. ledna

 

Média a reklama

Prof. Jiří Trávníček, který se zabývá výzkumem české čtenářské kultury, konstatoval, že čtenář není pecivál, ale naopak všeobecně aktivnější člověk. ČRo Vltava, 29. ledna

Server MediaGuru přinesl shrnutí roku 2017 v médiích. Jako hlavní zprávu vybral změny vlastnictví na TV trhu. Do výběru se dostal i březnový tendr na výzkum čtenosti (Median a STEM/MARK) a výzkum návštěvnosti NetMonitor, který v červenci změnil metodiku.

Nová data poslechovosti českých rádií ukázala, že vlastník s nejposlouchanějšími rádii na trhu s podílem poslechovosti 22,4% zůstává Český rozhlas. Nejposlouchanějším rádiem zůstává Rádio Impuls. Týdenní poslechovost je 86,7% a denní 62,4%. MediaGuru 7. února a 20. února.

AKA si zadala výzkum u Médea Research ve kterém zjišťovala znalost iniciativy Férový tendr. Bylo zjištěno, že znalost mezi marketéry je pouhých 8% a užitečnost standardů v této oblasti přiznává pouze 30% zadavatelů. Mediář, 8. ledna

Tomáš Bičík přešel z Nielsen Admosphere zpět do GroupM, ředitelkou obchodního rozvoje Nielsen Admosphere se stala Magida Sukkari. Mediář, 20. února a MediaGuru 13. února. 

Dušan Pavlů vydal knihu o dějinách české reklamy Reklub 1927-1949, Kapitoly z dějin československé reklamy a idirekt.cz o této knize přinesl recenzi.

APRA v průzkumu mezi členy, který realizovala agentura STEM/MARK, konstatuje, že největší výzvou v oboru nábor nových zaměstnanců a to zvláště na pozicích pro vytváření obsahu na sociálních médiích a pro vytváření multimediálního obsahu. Novinky.cz, 19. února.

Česká marketingová společnost realizovala již 25. ročník výzkumu „Postoje české veřejnosti k reklamě“. Jitka Vysekalová, která do začátku tento výzkum realizuje, připomněla, že dříve se výzkum realizoval i vícekrát ročně, tak, jak rychle se měnil reklamní obor a postoje veřejnosti k němu. Základní otázky zůstávají stejné, vždy však byla zařazena aktuální témata. Češi se cítí přesyceni reklamou zvláště na komerčních televizích, největší nárůst oproti loňskému roku zaznamenala venkovní reklama (z 48 na 54%). simar.cz