Čerstvě namleto > Diskonty a supermarkety nabírají na významu

Diskonty a supermarkety nabírají na významu

Pro 7 z 10 kupujících je nakupování spíše zábavné než obtížné. Pro české a slovenské domácnosti jsou nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží hypermarkety. Domácnosti chodí na nákupy do supermarketů a diskontů častěji a i na větší nákupy než v minulosti. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech v obou zemích. Domácnosti přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů. Význam malých a pultových prodejen se v obou zemích stále snižuje. Tato zjištění pocházejí z dlouhodobého porovnání vývoje reálného nakupování Slováků a Čechů shrnutých v multiklientské studii GfK Shopping FMCG.

Nakupování si Češi a Slováci užívají

Bez nákupu potravin a drogerie se dnes nikdo neobejde. Proto je příjemným zjištěním, že pro 7 z 10 kupujících je nakupování spíše zábavné než obtížné a nepříjemné. Jak tedy nakupujeme? Nakupujeme více v promoci, nebo nás více zajímají privátní značky? Spotřebitelské chování se rychle mění, proto GfK přichází se studií GfK Shopping FMCG, kde poukazuje na změny v nakupování domácností.

Češi a Slováci nejvíce nakupují v hypermarketech

Nejdůležitějším místem pro nákupy rychloobrátkového zboží jsou v obou zemích hypermarkety. V Čechách utratí domácnosti v hypermarketech necelou třetinu ze svých výdajů za potraviny a drogerii, na Slovensku je to o něco více než čtvrtina.

„Pozice největšího nákupního formátu se na Slovensku ustálila a v Čechách klesla. Svůj podíl však kontinuálně posilňují o něco menší nákupní místa - supermarkety a diskonty. Jednou z jejich hlavních výhod je i časová dostupnost, která je velmi důležitým kritériem pro stále více kupujících. Diskonty a supermarkety, jako moderní typ obchodů ve větší blízkosti, tak nabírají na významu a zákazníci zde nakupují častěji,“ říká Ladislav Csengeri, Consumer Panel Service Director CZ&SK.

Domácnosti chodí na nákupy do supermarketů a diskontů častěji a i na větší nákupy než v minulosti. Pro supermarkety jsou charakteristické právě větší doplňující nákupy čerstvého zboží a zásobovací nákupy, které v rámci tohoto formátu na Slovensku ještě posilnily. Diskonty zase upevňují svou pozici při velkých zásobovacích nákupech v obou zemích. Domácnosti tedy přesouvají větší nákupy do menších moderních formátů.

Naopak, význam malých a pultových prodejen se v obou zemích stále snižuje a svoji pozici s námahou obhajují i specializované obchody.

Domácnosti více nakupují polotovary

Největší položky v nákupním košíku domácností jak v supermarketu, tak diskontu tvoří čerstvé a chlazené potraviny. Obě tyto položky dosahují poloviny hodnoty nákupu. Čerstvé a chlazené potraviny posilnily i ve velkých zásobovacích nákupech.

Pro supermarkety jakož i diskonty je důležitý i košík polotovarů, který dosáhl v obou zemích vyšší podíl než před pěti lety. V rámci nich mají pozitivní vývoj například různá hotová jídla, saláty, delikatesy nebo jídla připravované přímo v obchodě.

Více o vývoji spotřebitelského chování se dozvíte ve studii Shopping FMCG.

Kontakt: Mgr. Andrea Patočková, Marketing & PR, +420 296 555 422, andrea.patockova@gfk.com.

Tisková zpráva: Diskonty a supermarkety nabírají na významu